Om programmet

About the program

Atelier Kunstnerforbundet birra

Atelier Kunstnerforbundet (AKF) er et atelierfelleskap, et nettverk av kunstinteresserte og nybrottsarbeid innen kunstformidling. AKF tilbyr kunstnere produksjonslokaler og et skreddersydd utviklingsprogram i Kunstnerforbundets egne lokaler i Oslo sentrum. Gjennom pilotperiode (2018-2020) har programmet plassert arbeidende kunstnere midt i Oslo sentrum og åpnet opp dørene for publikum som ellers aldri besøker gallerier.

287 kvm i Kunstnerforbundets eget bygg (de to øverste etasjene) benyttes nå til produksjon av kunst og formidling. Kunstnerne i programmet tilbys ut over arbeidslokaler et skreddersydd mentorprogram, rådgivning og oppfølging av egen praksis. Det er også tilgjengelig prosjektmidler, reisetilskudd og eksterne veiledere til kunstnerne for at de skal kunne realisere sine atelierproduksjoner på best mulig måte.

Målsetningen med Atelier Kunstnerforbundet er å tilrettelegge for gode arbeidsforhold for kunstnere og samtidig se nærmere på hvordan Kunstnerforbundet kan bidra til å styrke kunnskapsutvekslingen mellom kunstnere, kuratorer og andre faginteresserte. Den umiddelbare nærheten mellom kunstnerne, institusjonen og publikum byr på svært mange fordeler når det gjelder tilgang på fagkompetanse, nettverk og ressurser. Dette har gitt svært gode resultater både for kunstnerne involvert i programmet, for institusjonen og for det omfattende nettverket som deltar i formidlingen.

Prosjektet har et lokalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Kunstnere, mentorer og veiledere hentes inn fra hele landet og fra utlandet. Det internasjonale nettverksarbeidet bidrar til å gi kunstnerne muligheter ut over landets grenser.

Et sentralt formål med programmet er å nå ut til nye brukere av kunst. Formidlingsprogrammet består av workshops, kurs, seminarer, tekstproduksjon, møter, omvisninger og besøk av skoleelever, forskere, pensjonistgrupper, kunstsamlere, internasjonale kuratorer og lokale formidlingstiltak for å nevne noe. Alle AKF-produksjoner har til felles at tiltakene når nye brukere av kunst og øker kompetansen hos de skapende kunstnerne, men også publikum.

Atelier Kunstnerforbundet er blitt til takket være støtte fra Talent Norge, Sparebankstiftelsen DNB, Bildende Kunstneres Hjelpefond og Fritt Ord. Prosjektet har også mottatt støtte gjennom Norsk Kulturråds aspirantordning og Oslo Kommunes innovasjonsordning.

Ved henvendelser ta kontakt med prosjektleder for Atelier Kunstnerforbundet Kari Skippervold: kari@kunstnerforbundet.no

Oversiktsbilde fra atelieret

Atelier Kunstnerforbundet (AKF) is a studio collective, a network of art enthusiasts and a pioneer project in the field of public engagement. AKF offers artists production facilities and a customized development program in Kunstnerforbundets own premises in the center of Oslo. During the pilot period (2018-2020), the program provided artists with an active working space and opened the doors to audiences who don’t normally visit galleries.

In Kunstnerforbundet's two upper floors, a total of 287 sq.m. are now used for production and mediation of art. In addition to free-of-charge studios and mentoring program, the participating artists are offered counseling and follow-up of their practices. Project funds, travel grants and external mentors are also available to help the artist realize their productions in the best way possible.

Atelier Kunstnerforbundet aims to facilitate good working conditions for artists while investigating how Kunstnerforbundet can contribute to strengthen the exchange of knowledge between artists, curators and other professionals. The immediate proximity between the artists, the institution and the public offers several advantages in terms of access to professional expertise, networks and resources which has been beneficial for all parts.

As the project has both a national and international perspective, artists and mentors are invited from across the country a well as from abroad. International networking helps provide artists with opportunities beyond the borders of the country.

A central purpose of the program is to reach new audiences. The public communication program consists of workshops, courses, seminars, text production, meetings, guided tours and visits by students, researchers, pensioner groups, art collectors, international curators and local public communication initiatives, among others. All AKF productions have in common that the initiatives reaches new audiences and increase the competence of both the artists and the visitors.

Ill.

Atelier Kunstnerforbundet has been established with the kind support of Talent Norge, The Savings Bank Foundation DNB, The Relief Fund for Visual Artists (Bildende Kunstneres Hjelpefond)  and The Fritt Ord Foundation. The project has also received funding through the Art Council Norway and the City of Oslo.

For further inquieries, please contact Kari Skippervold, Project Manager for Atelier Kunstnerforbundet: kari@kunstnerforbundet.no.

Atelier Kunstnerforbundet (AKF - dáiddárlihtu ateliera) lea atelierasearvevuohta, dáiddaberošteddjiid fierpmádat ja dáiddagaskkustanovdanvázzinbargu. AKF fállá dáiddáriidda buvttadanlanjaid ja dárkilit heivehuvvon ovddidanprográmma Kunstnerforbundet (dáiddárlihtu) iežas lanjain Oslo gávpotguovddážis. Álggahanáigodaga bokte (2018-2020) lea prográmma bidjan doaibmi dáiddáriid Oslo guovddážii, ja rahpan uvssaid gehččiide geat muđui eai goassege finat galleriijain.

Kunsterforbundet geavaha dál 287 njealjehasmehtera iežas visttis (guokte bajimuš gearddis) dáidaga buvttadeapmái ja gaskkusteapmái. Dáiddáriidda geat leat mielde prográmmas, fállat bargolanjaid lassin vel iešguhtiige heivehuvvon rávvenprográmma, ráđđeaddima ja iešguđege barggu čuovvuleami. Leat maiddái fidnenláhkai prošeaktaruđat, mátkedoarjja ja olgguldas bagadeaddjit dáiddáriidda vai sii sáhttet ollašuhttit iežaset atelierabuvttademiid buoremus lági mielde.

AKF juksanmearri lea láhčit buriid bargodilálašvuođaid dáiddáriidda, ja seammás geahččat dárkileappot mo Kunsterforbundet sáhtášii veahkehit nannet diehto- ja máhttolonohallama dáiddáriid, kuráhtoriid ja eará fágaberošteddjiid gaskkas. Dáiddáriid, ásahusa ja gehččiid lagasvuohta addá eatnat ovdamuniid fágagealbbu, fierpmádaga ja veahkkeváriid fidnema dáfus. Dát lea addán hui buriid bohtosiid sihke dáiddáriidda geat leat mielde prográmmas, ásahussii ja viiddis fierpmádahkii mii oassálastá gaskkusteapmái.

Prošeavttas lea báikkálaš, riikkaviidosaš ja riikkaidgaskasaš geahččanguovlu. Dáiddárat, mentorat ja bagadeaddjit vižžojuvvojit deike miehtá riikka ja olgoriikkas. Riikkaidgaskasaš fierpmádatbargu veahkeha addit dáiddáriidda vejolašvuođaid mat leat riikka rájáid olggobealde.

Prográmma guovdilis ulbmil lea olahit ja fidnet ođđa geavaheddjiid dáidagii. Gaskkustanprográmma siskkilda earret eará bargobájiid, kurssaid, semináraid, teakstabuvttadeami, čoahkkimiid, oahpistemiid ja skuvlaohppiid, dutkiid, pensionistajoavkkuid, dáiddačoaggiid, riikkaidgaskasaš kuráhtoriid ja báikkálaš gaskkustandoaibmabijuid gallestallamiid. Buot AKF buvttademiin lea oktasaš dat, ahte doaibmabijut olahit ođđa dáiddageavaheddjiid ja lasihit dahkki dáiddáriidda gealbbu, ja maiddái gehččiide gealbbu.

AKF lea boahtán áigái Talent Norge (mii lea vuođđudus Norgga taleanttaid várás ), Sparebankstiftelsen DNB (DNB seastobáŋkovuođđudusa), Bildende Kunstneres Hjelpefond (govvadáiddáriid veahkkefoandda) ja Fritt Ord (friija sáni vuođđudusa) doarjaga veagas. Prošeakta lea maiddái ožžon doarjaga Norgga kulturráđi aspirántaortnega ja Oslo gieldda innovašuvdnaortnega bokte.

Válddes oktavuođa Atelier Kunstnerforbundet prošeaktajođiheddjiin Kari Skippervold: kari@kunstnerforbundet.no

Kunstnere

Ahmed Umar

Ahmed Umar (f. 1988) er en Norsk/Sudanesisk kunstner basert i Oslo. Umar kom til Norge som politisk flyktning i 2008 og gjennomførte sin mastergrad ved avdeling for Kunst og Håndverk fra Kunsthøgskolen i Oslo i 2016. I sine verk arbeider han med å gjenoppbygge et narrativ omkring sin egen livshistorie, gjennom teknikker som skulptur, trykk, maleri og performance.

Umar har hatt separatutstillinger ved KRAFT, Bergen (2019), BOA, Oslo (2019) og Kunstplass (2018). Umar har deltatt på gruppeutstillinger ved visningssteder som Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim (2019), Last Frontier, New York (2019), Kunstnerforbundet, Oslo (2019), Kunstnernes Hus, Oslo (2018), KLAP maison pour la danse, Marseilles (2018), Dammen Kunstmuseum, Drammen (2017), Galleri Format, Oslo (2017) og Kulturhistorisk Museum i Oslo, Oslo (2016). Umar mottok i 2017 Norske Kunsthåndverkeres debutantpris og i 2018 Stiftelsen Scheiblers kunsthåndverkspris. Hans arbeider er innkjøpt av flere offentlige samlinger, blant annet Oslo kommunes kunstsamling, Nasjonalmuseet og Drammen Museum.

Umar har i løpet av sitt opphold ved Atelier Kunstnerforbundet produsert en rekke utstillinger, deltatt i flere besøksprogram, gjennomført flere studiereiser og har blant annet hatt tekstveiledning med kunsthistoriker Hilde Mørch.

«Det er veldig unikt å kunne jobbe midt i sentrum og være omringet med mye historie, kunst og dyktige folk som er alltid der for å hjelpe deg. Etter noen uker på atelieret kunne jeg organisere mine arbeidstimer/pauser ifølge rådhusets bjeller!"

Ahmed Umar, Oslo 2020

Portrett av Hege Nyborg

Hege Nyborg

Hege Nyborg (f.1960) arbeider med maleri, tegning og tekst, ofte i serier og installasjoner hvor analyser av naturfenomener og økosystemer, landskapets hukommelse og psykogeografi inngår. Hennes siste prosjektet består av teksttegninger som registrerer bl.a. sjeldne og truede plantearter fra Oslo området basert på psykobiotopiske vandringer og klimatiske, topografiske og historiske hendelser.

I tidligere arbeider innlemmes referanser til naturvitenskapelige plansjeverk, landskapsarkitektur, filmdialoger, litterære tekster m.m. Tekstene kan være approprierte fragmenter eller egne observasjoner som infiltrerer og forstyrrer lesningen. Tekstens visuelle utforming (projisert tekst, gravert glass, håndskrift og varierende typografi) forholder seg til hierarkiene mellom tekst og bilde.

Hege Nyborg er utdannet ved Amherst College, BA Political Science (Hons.), Statens Håndverks- og kunstindustriskole, Akademie der bildenden Künste, Wien og Statens Kunstakademi, Oslo. Hun har stilt ut ved institusjoner som Henie Onstad Kunstsenter, Sørlandets Kunstmuseum, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Kunsthalle Helsinki og National Museum of Women in the Arts, Washington D.C. Hun har undervist ved ulike utdanningsinstitusjoner, bl.a. Kunstakademiet, KHiO hvor hun var fungerende dekan 2016-17 og er p.t. styreleder i Billedkunstnernes Vederlagsfond og nestleder i Kunstnernes Hus.

I løpet av Hege Nyborg deltagelse i Atelier Kunstnerforbundet har hun arbeidet frem en ny utstilling som vil vises i Kunstnerforbundet våren 2021, hun har kartlagt Kunstnerforbundets “ubevisste” samling av kunst (1910- 1990) og deltatt aktivt i atelierfelleskapet samtaler om kunst, kunsthistorie og Kunstnerforbundets rolle. Nyborg har også vært en solid samtalepartner for flere av de andre kunstnerne i AKF-programmet.

For meg har nærheten til forskningsmaterialet og tilgang til kunstverkene som undersøkes vært av stor betydning. Dialogen med ansatte og kolleger i AKF programmet har vært avgjørende for utviklingen av prosjektet jeg har arbeidet med de siste 2 årene. Det ligger en spesiell verdi i å være del av et arbeidsmiljø som ivaretar kunstnerne fra tidlig researchfase gjennom produksjon og videre frem til utstilling.

—Hege Nyborg

Bilde av Marthe Ramm Fortun. Foto: Kristine Jakobsen
Foto: Kristine Jakobsen

Marthe Ramm Fortun

Marthe Ramm Fortun (f. 1978) er en performancekunstner basert i Oslo. Hun er utdannet ved Camberwell College of Art i London og New York University (NYU) og har siden endte studier i 2008 etablert seg som en sentral stemme i norsk samtidskunst. I tillegg til en aktiv kunstnerpraksis er hun også fungerende dekan og førsteamanuensis ved Kunstakademiet i Oslo.

En performance av Marthe Ramm Fortun er alltid en unik komposisjon mellom teksten, stemmen, kroppen og de gitte omgivelsene. Enten publikum følger henne i et urbant landskap eller innenfor institusjonelle rom blir de en viktig del av arbeidet, hvor forestillinger om fysiske begrensninger utfordres, hva som får lov til å finnes i det offentlige rom settes på prøve og institusjonenes rammer forskyves.

Marthe Ramm Fortun har vist performance og deltatt i utstillinger ved institusjoner som Vigelandsmuseet, UKS og Munch-museet i bevegelse, Oslo; KW Institute of Contemporary Art, Berlin; Monnaie de Paris, Paris; BOZAR og Gladstone Gallery, Brussel; Performa 13 i New York. Høsten 2019 viste hun nye verk ved The Great Monster Dada Show på Henie-Onstad Kunstsenter, TEMPO TEMPO TEMPO på Kistefos-museet, Tegnetriennalen i Oslo og ved Museum of Contemporary Art i Montreal.

Marthe Ramm Fortun har under sin deltagelse i Atelier Kunstnerforbundet blant annet produsert utstillingen TA VARE! som ble vist i Kunstnerforbundets vindussal høsten 2019.

Portrett av Pearla Pigao

Pearla Pigao

Pearla Pigao (f.1984, Lillesand) er en Oslo-basert kunstner, musiker og kunsthåndverker. Med bakgrunn innen både musikk og tekstilkunst, utforsker hennes arbeider forholdet mellom lyd og materiale. Hun trekker veksler mellom veving og musikalsk komposisjon for å lage digitalt håndvevde tekstiler som skaper visuelle, taktile opplevelser av lydstrukturer. Pigaos interaktive installasjoner har tjent henne en rekke stipend og priser, inkludert Norske Kunsthåndverkeres studentpris og Kunst- og Håndverksprisen fra Fondet for Kunst- og Designstudenter, samt BKH stipend under Stipendutstillingen i Agder 2017.

Pigao har allerede hatt flere utstillinger nasjonalt og internasjonalt, som blant annet inkluderer SOFT Gallery, Helsinki Contemporary, Atelier Nord, Galleri Format, Norwegian Presence i Milano og CHART kunstmesse i København, der hennes arbeider ble vist både i Charlottenborg Kunst Hall og Design Museum Danmark. Pigaos arbeider er kjøpt inn av det norske utenriksdepartementet for generalkonsulatet i New York, Nordenfjeldske kunstindustrimuseum i Trondheim og Kiasma i Finland.

Utsnitt av kunstverk

Silje Linge Haaland

Silje Linge Haaland (f.1984, Fitjar) arbeider med video, tekst, skulptur og koreografi. De siste årene har hun jobbet med et omfattende prosjekt med tittelen Hjernen er for nær munnen. Linge Haaland er utdannet fra Gerrit Rietveld i Amsterdam, Kunstakademiet i Oslo og Städelschule i Frankfurt. Våren 2018 avsluttet hun en ettårig fordypning i tekst på Skrivekunstakademiet i Bergen. Hun har de siste årene stilt ut på blant annet Galleri K (Oslo), GL-strand (København), Henie Onstad Kunstsenter (Asker) og Papay Gyro Nights i Tokyo. Kommende utstillinger består av separatutstillinger på In Extenso Art Space (Clearmont - Ferrand, Frankrike) og Billedhoggerforeningen (Oslo), hun er også en del av et større prosjekt ved Munchmuseet (Oslo) i 2021. Linge Haaland var initiativtaker til residensen og utstillingen Five Thousand Generations of Birds (2012) som gikk over flere år og fant sted på holmer i sjøen på Fitjar (Sunnhordland), sammen med kunstner Andrea Bakketun. I 2018 hadde hun sin første separatutstilling i Kunstnerforbundet.

«Det med å være knyttet til et så aktivt visningsrom og det som kontinuerlig arbeides med der, være i dialog med de andre på atelieret og følge deres prosjekter. Det å få så mange inn på atelierbesøk fordi AKF nå er etablert som et sted og folk som stikker innom utstillingene også kommer innom oppe hos oss, skjer ofte, og er en så enkel men effektiv utveksling av synergier».

—Silje Linge Haaland, Oslo 2020

Portrett av Solveig Lønseth

Solveig Lønseth

Solveig Lønseth (f. 1986, Inderøy) bor og arbeider mellom Oslo og Ørland. Hun holder en master i billedkunst fra Kunstakademiet i Oslo, KHiO (2015). Lønseth arbeider i hovedsak fotografisk og skulpturelt med lys og arkitektur. I hennes seneste arbeider har dette betydd direkte eksponering av lyssensitive overflater (uten kamera eller objektiv) for å konservere lys i det gitte rom. Hun har siden 2012 hatt årlige soloutstillinger og deltatt i internasjonale gruppeutstillinger, i og utenfor Norge; Seeable/Sayable, Kunstnernes Hus, Oslo; BMC An Interdisciplinary Experiment ved Hamburger Bahnhof, Berlin og Innland, CCC OD, Tours m fl. Hun har mottatt utmerkelser og anerkjennelse for sitt arbeid i form av priser og stipendier. I forbindelse med deltakelse ved FFF’s Vårutstillingen 2018, Fotogalleriet i Oslo, ble hun tildelt Bildende Kunstneres Hjelpefonds fotokunstpris for arbeidet KOLO KLORO KROMIA. Lønseth er innkjøpt av Oslo Kommunes kunstsamling. Utstillingen hennes i overlyssalen ved Kunstnerforbundet i 2020 var hennes første solopresentasjon i Oslo.

«Tilgang til Atelier Kunstnerforbundet har bidratt til at jeg har kunnet tilnærme meg overlyssalen, arkivet og Kunstnerforbundets historie ett helt år mot ferdigstilling av utstillingen OVOM (vist i overlyssalen 27.02 - 07.06.2020). Atelier Kunstnerforbundet har gitt meg kontinuerlig trygghet og base under tiden jeg har utviklet prosjektet. Det har bidratt til å styrke selve prosjektetet faglig og teoretisk, samt støttet opp under mitt kunstnerskap for tider som måtte komme».

—Solveig Lønseth, Oslo, 2020.

Veiledere og partnere

I Atelier Kunstnerforbundet inngår en rekke veiledningssamtaler og et mentorprogram som bidrar til å styrke kunnskapsproduksjonen for involverte kunstnerne og for et større publikum. Programmet er prosjektorientert og veiledere blir håndplukket til hvert enkelt prosjekt som kunstnerne ønsker å gjennomføre.

Her er en liste over noen av de kunstnere, kuratorer, kunsthistorikere og andre fagfolk som har bidratt i programmet i perioden 2018-2020:

Hilde Mørch, Espen Gleditsch, Karolin Tampere, Marit Paasche, Bassam El Baroni, Tone Hødnebo, Kristin Berget, Norsk Kulturråd, Henrik Waarum, Lotte Konow Lund, Kristine Jærn Pilgaard, Bente Sætrang, Halvor Musæus, Thomas Aslaksen, Per Magnus Gundersen, Atelier Nord, Line Ulekleiv, Oslo Open, Oda Bjørholm, Sebastian Biong, Runa Sæthervold, Trine Lise Moe, Natanya Helena Kjølås, Ultimafestivalen, Kristine Jakobsen,  Marte Danielsen Jølbo, Nina Strand, Nanna Lund, Ben Frija, Pietro Della Giustina, Mio Oribe, Helga Myhr, Arne Kjelsrud Mathiesen, Galleri Soft, Ibrahim Mursad, Mayada Adli, Silje Steinvik, Boel Henrikson, Brook Andrew, Eyvind Solli Andreasen, Kalle Øen, Ingrid Pettersen, Nesteren Hasani, Morten Røsbak, Future Delay, Amanda Schmitt, Madeline Hollander, Hans Rosenstrøm, Anne Frederikke Schrumpf, Turid Mellemstrand, Ariana Tiziani (Kunstansvarlig UD i New York), Kristine Marie Aasvang, Audun Heggdal Pedersen, Ina Sagstuen, Sigurd Thomassen, Fubiak (Furuset bibliotek og aktivitetshus) m fl.

Flere hundre kunstnere og kuratorer fra inn og utland har en aktiv rolle i Kunstnerforbundet årlig gjennom utstillinger, samarbeidsprosjekter, internasjonale besøksprogram, formidlingssalg, utsmykninger, seminarer og andre formidlingstiltak. Institusjonen representerer et aktivt og anerkjent kompetansemiljø som er attraktivt for kunstnerne å ta del i.

Atelier Kunstnerforbundet samarbeider fast med våre viktigste støttespillere: Norsk Kulturråd, Oslo Kommune, Sparebankstiftelsen, Talent Norge, Fritt Ord og Billedkunstnernes Hjelpefond. Andre faste samarbeidspartnere er Nasjonalbiblioteket, Reshow, Artifix, UFO-guiden, Oslo Art Weekend, Kunst i Kvadraturen, Oslo Open og Curator Jour Fixe.

I tillegg samarbeider Atelier Kunstnerforbundet med en rekke aktører på prosjektbasis. I 2019 har vi blant annet arbeidet med følgende institusjoner, organisasjoner og nettverk:

Kulturnatt Oslo, Norwegian Crafts, Art Jewelry Forum, Samisk Hus, Blomqvist, Operasjon Dagsverk, Kunst i Oslo, Haugerud Frivilligsentral, Fubiak, Teknisk Industri og Gressholmen Kro i forbindelse med fellespresentasjoner, gjennomførte og planlagte utstillinger og arrangementer.

Atelierproduksjoner

Pearla Pigao har bakgrunn innen både musikk og tekstilkunst, og arbeidet hennes utforsker forholdet mellom lyd og materiale.

Hun trekker veksler mellom veving og musikalsk komposisjon for å lage digitalt håndvevde tekstiler som skaper visuelle, taktile opplevelser av lydstrukturer. Pearla Pigao har gjennom sitt opphold i Atelier Kunstnerforbundet forsket på en rekke aspekter ved sitt eget kunstnerskap. Hun har også invitert til samtaler og eksperimentering i ulike deler av prosjektet. Sammen med veileder og tekniker Henrik Waarum utviklet hun i perioden en «lydbank» av grunnlyder som kan hentes frem og jobbes videre med i kommende arbeid. Dette har foregått i samarbeid med en rekke inviterte musikere og vokalister, blant andre Kristine Marie Aasvang, Audun Heggdal Pedersen og Ina Sagstuen.

Tilsvarende har hun også utarbeidet en «dansebank» i samarbeidet med en rekke dansere og koreografer. Forskningsprosjektet er grundig dokumentert både skriftlig og gjennom audiovisuelt materiale og resulterte blant annet i utvikling av 23 grunnlyder som i samarbeidet med musiker og produsent Sigurd Thomassen ble omformet til en åtte kanals komposisjon inspirert av tidevannssykluser, hav, og bølgeformer. Målet var å skape en komposisjon som var tilgjengelig for alle uansett musikalske referansegrunnlag, samtidig som den skulle fremstå intrikat, med flere klangdybder. Pigao har tidligere komponert lydene i tekstiler, men med nyervervet kunnskap ble det mulig å også komponere lydene i vann.

I perioden Pearla har vært deltaker i atelierprogrammet har hun hatt separatutstillinger på institusjoner som Atelier Nord og SOFT Gallery. Hun har også utsmykket det nye norske generalkonsulatet i New York. I forbindelse med utstillingen Modes to Moods på Atelier Nord (25.01. – 24.02.2019) ble det produsert en publikasjon hvor utstillingsteksten ble skrevet av kunstkritiker Line Ulekleiv. Arbeidet med utstillingen, samarbeidet med musikerne og publikasjonen ble til med støtte fra AKF.

Marthe Ramm Fortuns produksjon TA VARE! tok form i en utstilling og en serie performancer i Kunstnerforbundets lokaler og på plassen rundt Oslo Rådhus i perioden 19.09.-20.10.2019.

Utstillingen bestod av en stedspesifikk assemblage i vindusgalleriet som hadde klassisk ornamentering og speiling av omgivelsene utenfor, en skulptur og fotografier som trakk siktlinjen mot Rådhuset og Alfred Selands fortolkning av Christian Kroghs Albertine. Performancene ble en kontinuerlig praksis hver dag klokken 15:30 i galleriets åpningstid, fra tirsdag til og med fredag, gjennom hele visningsperioden. Performance-teksten var tilgjengelig for publikum og publikum var delaktige i de daglige omskrivningene.

Prosjektet ble utført i samarbeid med fotograf Kristine Jakobsen.

Foto: Kristine Jakobsen

Hege Nyborg har arbeidet frem en ny utstilling som vil vises i Kunstnerforbundet våren 2021, hun har kartlagt Kunstnerforbundets “ubevisste” samling av kunst (1910- 1990) og deltatt aktivt i atelierfelleskapets samtaler om kunst, kunsthistorie og Kunstnerforbundets rolle.

Ved oppstarten av Atelier Kunstnerforbundet måtte kjeller og loft i Kjeld Stubs gate 3 ryddes. Alle rom i hele bygningen ble ryddet, vasket og malt, det ble laget nye systemer for oppbevaring og systematisering. I prosessen ble det bestemt at man skulle gjennomgå Kunstnerforbundets egen samling med kunstverk som av ulike årsaker har havet i Kunstnerforbundets eie. Gaver, donasjoner, innkjøp og dødsbo er noen av bakgrunnene for at verkene har samlet seg i Kunstnerforbundets lokaler. Felles for mange verk var mangel på signatur og kartleggingsprosjektet var derfor et større oppdrag.

Parallelt med ryddingen arbeidet vi med en formidlingsstrategi for atelier programmet og Kunstnerforbundet. Vi ønsket å kartlegge historien til bygget, institusjonen, se nærmere på hvilken atelier-funksjon Kunstnerforbundet har hatt tidligere og finne faktorene som skulle prege Atelier Kunstnerforbundets identitet.

Vi forstod tidlig at (opp)samlingen kunne gi oss mye kunnskap som kunne være av stor verdi for både Atelier Kunstnerforbundet og for Kunstnerforbundet. Hege Nyborg ble tidlig invitert inn til å se på samlingen, med det resultat at hun flyttet inn.

Prosjektet omfatter kartlegging, kontekstualisering og katalogisering av Kunstnerforbundets samling av verk fra 1900 (Andreas Schneider) til 1980 (Jørleif Uthaug), til sammen ca. 400 verk eller nærmere 600 enkeltarbeider. Prosjektet ble påbegynt 20.august 2018 og er fremdeles i utvikling. En tematisk presentasjon av utvalgte verk fra samlingen, sammen med tekster, historisk og biografisk kildemateriale samt dokumentariske foto har blitt vist i Atelier Kunstnerforbundets formidling og produksjonsrom på loftet i Kjeld Stubs gate 3. I 2019 har utvalgte arbeider fra samlingen blitt aktivisert gjennom utstillinger som Grafikk fra samlingen og Vis meg din hage, med tilhørende publikasjon.

Hege Nyborg arbeider fremdeles med materialet og deler av dette arbeidet vil inngå i en publikasjon som lanseres i forbindelse med Nyborgs utstilling i Kunstnerforbundet våren 2021.

Nyborg har i tillegg vært en sentral og viktig samtalepartner for flere av de andre kunstnerne i AKF-programmet.

Solveig Lønseth ble invitert inn i Atelier Kunstnerforbundet for å kunne fordype seg i Kunstnerforbundets arkiv, arkitektur og lysforhold i arbeidet frem mot sin separatutstilling i overlyssalen, våren 2020. Resultatet ble utstillingen OVOM.

Arbeidet som har kommet ut Solveig Lønseths opphold ved Atelier Kunstnerforbundet finner sitt utgangspunkt i visningsstedets naturlige lyskilde. Slik vi kjenner overlyssalen, bringes fyldig dagslys inn via glassoverbygget. Utstillingen skulle stå fra slutten av februar til medio mars. Tidligere ble denne perioden kalt Góimåned; måneden som kom med lyset. Fundamentert i materialvalg og tilpasning, kommuniserte arbeidet lysets kronologi, så vel som rommet som huser det.

Espen Gleditsch ble invitert til å skrive utstillingens formidlingstekst hvor han blant annet beskrev utgangspunktet for Lønseths arbeid med nettopp lyset:

Overlyset har historisk stått i en særstilling i visningsrom for kunst. Det diffuse lyset gir jevn belysning uten skarpe skygger og manifesterer sammen med hvite vegger en forestilling om nøytralitet, standardisering og kontroll over visnings- og lysforholdene. Samtidig står overlyset som symbol på en institusjonell monumentalitet som ofte assosieres med museumsarkitektur.

I Kunstnerforbundets overlyssal ble de 108 trådglassplatene belagt med en tynn film som avhengig av betraktningsvinkelen enten slipper lyset gjennom eller blokkerer det, en teknologi som benyttes som personvernsfilter på telefon- og dataskjermer. Mikroskopiske lameller i plastfilmen avgjør hvorvidt filmen er gjennomsiktig eller svart for betrakteren, ikke ulikt persienner i et vindu. Filmen slipper lyset gjennom, men inviterer samtidig til å tenke at det er borte. Lysets bevegelse og betrakterens ståsted har gjenklang i tittelen OVOM, som er en kombinasjon av preposisjonene oven og omkring.

Selv om et høyteknologisk materiale også her utgjør en sentral bestanddel av verkets manifestasjon er teknikken underordnet noe langt større – en tilrettelegging for betrakteren til å erfare rommet på en hittil ukjent og uhildet måte.

Filteret poengterer interaksjonen mellom kroppens plassering og rommet – det handler ikke primært om hva som skjules og vises gjennom filteret. Det handler om opplevelsen av å være til stede.

Utstillingen åpnet 27. februar 2020, en dag hvor solen gikk ned i Oslo klokken 17:37. Derfra følger tussmørket. I vitenskapen defineres tussmørket etter solsenterets posisjon i forhold til horisonten, inndelt i tre underkategorier. Henholdsvis alminnelig-, nautisk- og astronomisk tussmørke, før det vitenskapelig kalles natt når solen er mer enn 18° under horisonten. I Oslo, 27. feb, kom natten til oss 19:56. Utstillingsåpningen endte 20:00. I de fire siste minuttene, hadde Solveig Lønseth invitert hardingfelespiller Helga Myhr til å spille «Natten veller seg ut» i overlyssalen.

Etter to uker ble utstillingen lukket da hele landet stengte grunnet Korona-pandemien.

Klassekampen publiserte essayet Med lyset som premiss, skrevet av Line Ulekleiv. Teksten tok for seg utstillingene til Solveig Lønseth i Kunstnerforbundet og Mari Slaattelids utstilling på Kunstnernes Hus. Overlyssalene på begge visningssteder har kunsthistorisk og arkitektonisk lenge hatt en dominerende rolle, begge utført av duoen Gudolf Blakstad og Herman Munthe-Kaas med ti års mellomrom.

Og nå, som konsekvens av pandemien, kan man dessverre ikke se noen av disse utstillingene, men er henvist til evig skjermlys. Den fininnstilte optikken er således spilt ut på sidelinjen, ved fraværet av mennesker. Men lyset kommer og går, døgnet rundt, og realiserer ideen bak disse utstillingene til tross for at det ikke er noen på scenen.

—Line Ulekleiv, Klassekampen

Les Espen Gleditsch sin tekst om OVOM i sin helhet her

Ahmed Umar har i løpet av sitt opphold ved Atelier Kunstnerforbundet produsert en rekke utstillinger, deltatt i flere besøksprogram, gjennomført studiereiser og jobber for tiden med å ferdigstille en publikasjon om eget virke.

Umar har i løpet av perioden han har deltatt i Atelier Kunstnerforbundet gjennomført en lang rekke utstillinger, blant annet Mending (Østfold Kunstsenter, Fredrikstad), Glowing Phalanges, a prayer for each phalanx in my right hand (KRAFT, Bergen), Hijab (Spurious) (BOA, Oslo) og Å bære det stygge ansiktet (Kunstplass, Oslo). Han har også deltatt i en rekker gruppeutstillinger som Everyone Says Hello (Kunstnerforbundet, Oslo), Stumbling, but Not falling (ArtX, NYC USA), Hannah Ryggen Triennial New Land (Nordenfjeldske Museum, Trondheim) og KNOWING ME KNOWING YOU (Künstlerhaus Palais Thurn und Taxis, Austria). Han har turnert med performancen If you no longer have a family, make your own with clay i LastFrontier art space (NYC, USA), Oslo Fushion Fashion and art festival og Gallery Hans (Ørland). Arbeider i flere av disse utstillingene har blitt produsert i Kunstnerforbundet.

Sentralt i Umars atelierpraksis har vært oppstart av arbeidet med nyproduksjoner for utstillinger som realiseres i 2020 i Sverige, Norge, Australia og Sudan.

Umar har gjennomført studiereiser og deltatt i internasjonale besøksprogram, noe som har resultert i et utvidet nettverk av nye kontakter og konkrete oppdrag. Han har også tatt imot grupper og skoleklasser og formidlet sitt virke gjennom en rekke medier og plattformer utenfor Kunstnerforbundets lokaler.

Som Umars andre og siste del av AKF-programmet har det vært viktig for han å anskaffe kommunikasjonsverktøy han kan benytte som et håndfast verktøy i sitt videre virke som kunstner, etter endt opphold i AKF programmet. Sammen med tekstveileder Hilde Mørch har Umar jobbet med å utarbeide en tekst om hans kunstnerskap. Arbeidet skal resultere i en retrospektiv kunstnerpresentasjon av Ahmed Umars virke i form av en publikasjon. Publikasjonen vil ferdigstilles i 2020 og vil inkludere tekster på Norsk, Arabisk og Engelsk. Publikasjonen vil være rik på bildemateriale og eksistere både i digitalt og i fysisk format. Som en oppstart av dette prosjektet holdt Umar en offentlig presentasjon om sitt virke i AKF sine egne formidlingslokaler i oktober 2019.

Formidling

Kunsthistorie på Kunstnerforbundet

Kunsthistorie på Kunstnerforbundet er et formidlingstiltak i regi av Atelier Kunstnerforbundet.

Programserien undersøker forbindelser mellom nyproduksjon og relevante problemstillinger gjennom større tematiske og gjerne historiske refleksjoner.

Seminarrekken har inkludert ulike tematiske tilnærminger som spenner fra kunst og økologi til kunstens markeder og prissetting av kunst, til akttegning og performativt foredrag om å bli udødelig.

Oversikt over "Kunsthistorie på Kunstnerforbundet"-arrangementer

#1: Kunst, natur og økologi

02.10.18, 18:00

Tirsdag 02. oktober inviterer Atelier Kunstnerforbundet sammen med kunstneren Pierre Lionel Matte til en presentasjon av natur og økologi i kunsten fra 1970-tallet og fram til i dag. Foredraget vil være interessant for alle som er nysgjerrig på hvordan disse aktuelle problemstillinger kommer til uttrykk i samtidskunsten.

#2: Hvordan bli udødelig

13.11.18, 18:00

Noen håper på å bli udødeliggjort ved å etterlate seg et mesterverk — andre ønsker å bli udødelige ved å ikke dø.

#3: Charlotte Wankel - L´Esprit Nouveau

19.02.19, 18:00

Atelier Kunstnerforbundet ønsker sammen med kunsthistoriker Hilde Mørch velkommen til Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #3: Charlotte Wankel - L´Esprit Nouveau – Kunstnerforbundet.

#4: Irene Teixidor-Toneu

25.06.19, 18:00

Planter kan leve steder hvor de er ulovlige. Det er ikke lov å frakte jord fra ikke-europeiske land inn i Norge, heller ikke frø som ikke er kjøpt i butikk med plantesunnhetssertifikat. I flere land er det ulovlig for visse planter og frø å krysse landegrensene, men ingen over kan stanse vinden om likevel tar dem med.

#5: Kunstens markeder

01.10.19, 18:00

Hvordan prissetter man kunst? Hva er galleripriser? Hvordan vurderes prisene på første og annenhåndsmarkedet, på auksjoner, i kunsthandler og hvordan utvikler prisene seg over tid? Finnes det ett kunstmarked, eller er det mange ulike markeder? Hva kjennetegner i så fall disse? Hvor omsettes kunst? Hva er kommersiell og ikke-kommersiell kunst? Tendenser og endringer?

#6: Disiplin og udisiplin

18.02.20, 18:00

Atelier Kunstnerforbundet inviterer sammen med kunsthistoriker Malin Graesse til Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #6: Malin Graesse – Disiplin og udisiplin

#7: Skeivt Arkiv - hva er skeiv historie og hvordan gjør vi det?

25.08.20, 17:00

Atelier Kunstnerforbundet har gleden av å ønske velkommen til Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #7: Skeivt Arkiv - hva er skeiv historie og hvordan gjør vi det?

#8: Marit Paasche – Greenberg og den gjenstridige modernismefortellingen

29.09.20, 17:00

Atelier Kunstnerforbundet har gleden av å ønske velkommen til Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #8: Marit Paasche - Greenberg og den gjenstridige modernismefortellingen.

Ill.

Søk om atelierplass

Oza atelierasaji!

Apply for studio space

Kunstnerforbundet har i perioden 2018-2020 drevet pilotprosjektet Atelier Kunstnerforbundet (AKF) i samarbeid med Sparebankstiftelsen DNB, Talent Norge, Bildende Kunstneres Hjelpefond og Fritt Ord. AKF tilbyr kunstnere gratis atelier i Oslo sentrum, i tillegg til et skreddersydd mentorprogram og muligheter for blant annet reisetilskudd og prosjektmidler.

Les mer om programmet og de deltagende kunstnerne her!

Det er nå mulig å søke om atelierplass hos Atelier Kunstnerforbundet for perioden 2020-2022.

Søknad sendes på mail til atelier@kunstnerforbundet.no innen lørdag 1. oktober 2020 kl. 23:59.

Skriv «Søknad om atelierplass» i emnefeltet og legg ved søknadstekst som PDF. samt 5 bilder i JPEG-format, maks 2 MB per fil.

I søknadsteksten ber vi deg beskrive ditt kunstneriske prosjekt og hva du ønsker å få ut av oppholdet hos Atelier Kunstnerforbundet. Om du ikke har et ferdig definert prosjekt kan du beskrive prosjekter og ideer i prosess. Formuler også gjerne noen tanker om din kunstneriske produksjon generelt slik at juryen kan danne seg et bilde av din praksis.

Det er også mulig å lenke til nettside, videoer og lydfiler fra eksterne videodelingstjenester i søknadsteksten.

Svar på søknaden kan forventes ved månedsskiftet første eller andre uken av november.

Lykke til!

Oza atelierasaji!

Kunstnerforbundet (Dáiddárlihttu) lea doaimmahan Atelier Kunstnerforbundet (AKF, Dáiddárlihtu Ateliera) nammasaš álggahanprošeavtta 2018-2020 áigodaga ovttasbarggus vuođđudusaiguin Sparebankstiftelsen DNB, Talent Norge, Bildende Kunstneres Hjelpefond ja Fritt Ord. Atelier Kunstnerforbundet fállá dáiddáriidda nuvttá ateliera guovdu Oslo gávpogis, dasa lassin heivehuvvon rávvenfálaldaga ja vejolašvuođa fitnet mátkke- ja prošeaktadoarjagiid.

Loga eambbo prográmma ja oassádalli dáiddáriid birra dáppe!

Dál sáhtát ohcat atelierasaji Atelier Kunstnerforbundetas 2020-2022 áigodagas.

Sádde ohcamuša e-poasttain ovdal lávvardaga 1. b. golggotmánus 2020 dii. 23:59: atelier@kunstnerforbundet.no Čális “Atelierasaji ohcamuš” (dahje “Søknad om atelierplass”) e-poastta fáddán. Mielddis ohcamušteavstta PDF-fiilan ja vel 5 gova JPEG-formáhtas. Juohke fiila ferte leat eanemustá 2 MB.

Ohcamušas don sáhtát čilget iežas dáiddalaš prošeavtta ja maid don háliidat bargat ja olahit go leat Atelier Kunstnerforbundetas. Sáhtát maiddái čilget prošeavttaid ja jurdagiid mat leat ain jođus, jus ii leat gárvvisin meroštallan prošeavtta. Čális áinnas muhtin jurdagiid iežat oppalaš dáiddalaš buvttadeami birra vai árvvoštallangoddi sáhttá govahallat du dáiddalaš barggu.

Don sáhtát ohcamuššii bidjat liŋkkaid iežas neahttasiidui ja video- ja jietnafiillaide mat leat olgguldas juohkinbálvalusain.

Vástádusa ohcamuššii sáhtát vuordit álgogeahčen skábmamánus.

Lihkku lehkos!

Apply for studio space!

From 2018 to 2020 Kunstnerforbundet ran the pilot project Atelier Kunstnerforbundet (AKF) in collaboration with the Sparebankstiftelsen DNB, Talent Norway, The Relief Fund for Visual Artists (BKH) and Fritt Ord. In addition to a customized development program, with the possibility of external mentors, project funds and travel grants, AKF offers free working studios for artists in the centre of Oslo.

Read more about the program and previously participating artists here!

We are now accepting applications for 2020-2022. Deadline is October 1, 11:59 pm.

Please apply by sending an email to atelier@kunstnerforbundet.no with «Studio application» in the subject field and the application text attached as a pdf-file. You may also attach up to 5 JPEG-images, maximum 2 MB per file.

In the application text, please describe your artistic project and what you wish to achieve from your stay at Atelier Kunstnerforbundet. If you do not have a pre-defined project, you can describe projects and ideas in progress. In able to ..

Link to your website as well as videos and audio files from external video sharing services can also be included in the text.

A response to the application can be expected by mid November.

Best of luck!