Om programmet

About the program

Atelier Kunstnerforbundet birra

Atelier Kunstnerforbundet (AKF) er et atelierfelleskap, et nettverk av kunstinteresserte og nybrottsarbeid innen kunstformidling. AKF tilbyr kunstnere produksjonslokaler og et skreddersydd utviklingsprogram i Kunstnerforbundets egne lokaler i Oslo sentrum. Basert på et to-årig program fremmer vi kunstnerisk og kulturell produksjon ved å tilby gratis atelier til kunstnere, i kombinasjon med et program rettet mot utviklingen av deres kunstneriske praksis. I tillegg til å knytte kunstnerne opp mot Kunstnerforbundets ulike publikum, grupper og nettverk, kan AKF støtte kunstnerne med prosjektstøtte, atelierbesøk, veiledning og workshoper med lokale og internasjonale gjester.

Atelierene ligger i Kunstnerforbundets to øverste etasjer, benytter seg av 287 m2 av bygget og har tilgang på alle institusjonens ressurser. Atelierene kan nås fra galleriet samt gjennom en egen inngang med tilgang døgnet rundt. Lokalet består av fire atelier med felles kjøkken og toalett. I tillegg disponeres et større loft, som fungerer som prosjektrom og som benyttes til å arrangere en rekke offentlige og interne arrangementer.

Med utgangspunkt i fellesskapsbygging på tvers av ulike nettverk og disipliner, har Atelier Kunstnerforbundet som mål å fremme nye former for deltakelse, tilrettelegge for gode arbeidsforhold for kunstnere og samtidig se nærmere på hvordan vi kan bidra til å styrke kunnskapsutveksling og bygge bro mellom ulike perspektiver. Ved å koble sammen ulike praksiser og kontekster i et kollektivt prosjekt, bidrar Atelier Kunstnerforbundet til Kunstnerforbundet som en bred kulturinstitusjon.

De nåværende kunstnerne i Atelier Kunstnerforbundets er Bendik Bendik, Rafiki, Sarah Kazmi, og Thora Dolven Balke.

Atelier-kunstnere 2020-2023: Magdalena Kotkowska, Erika Stöckel, Karianne Stensland, Nikhil Vettukattil, Sille Storihle, Ina Hagen, Corentin JPM Leven.

Atelier-kunstnere 2018-2020: Ahmed Umar, Hege Nyborg, Marthe Ramm Fortun, Pearla Pigao, Silje Linge Haaland, Solveig Lønseth.

Atelier Kunstnerforbundet er blitt til takket være støtte fra Talent Norge, Sparebankstiftelsen DNB, Bildende Kunstneres Hjelpefond og Fritt Ord. Prosjektet har også mottatt støtte gjennom Norsk Kulturråds aspirantordning og Oslo Kommunes innovasjonsordning.

Kontakt
Ved henvendelser ta kontakt med kurator for Atelier Kunstnerforbundet, Martina Petrelli: martina@kunstnerforbundet.no

Located in Kunstnerforbundet’s premises in the centre of Oslo, Atelier Kunstnerforbundet is a studio collective and a pioneering project in the field of public engagement. Based on a two-year cycle the Atelier fosters artistic and cultural production by offering free-of-charge studios for artists, in combination with a customised programme geared towards the development of their practices. In addition to the ongoing exposure to Kunstnerforbundet’s audiences, groups, and networks, Atelier Kunstnerforbundet can provide project funds and travel grants, studio visits and workshops with national and international guests.

The Atelier takes over 287 sqm of the building in Kunstnerforbundet’s two upper floors, and makes use of all its resources. The space can be accessed from the gallery offices as well as 24/7 through its own independent entrance. It consists of four studio spaces with a collective kitchen, and toilet. Additionally, a larger loft space is also independently accessible, functioning both as project space and for hosting a variety of public and private events.

Drawing from models of community-building, Atelier Kunstnerforbundet aims to foster new modes of participation, support interrelated practices of visual art, and bridge relations to cultures in a plurality of perspectives. The immediate proximity between the artists, the institution and the public facilitates access to professional expertise, networks, and resources. In a collective effort of connecting practices and contexts, Atelier Kunstnerforbundet is part of what makes Kunstnerforbundet a cultural institution.

Current Atelier Kunstnerforbundet artist are Bendik Bendik, Rafiki, Sarah Kazmi, and Thora Dolven Balke.

Atelier-artists 2020-2023: Magdalena Kotkowska, Erika Stöckel, Karianne Stensland, Nikhil Vettukattil, Sille Storihle, Ina Hagen, Corentin JPM Leven.

Atelier-artists 2018-2020: Ahmed Umar, Hege Nyborg, Marthe Ramm Fortun, Pearla Pigao, Silje Linge Haaland, Solveig Lønseth.

Atelier Kunstnerforbundet has been established with the kind support of Talent Norge, The Savings Bank Foundation DNB, The Relief Fund for Visual Artists (Bildende Kunstneres Hjelpefond) and The Fritt Ord Foundation. The project has also received funding through Art Council Norway and the City of Oslo.

For further inquiries, please contact Martina Petrelli, Curator Atelier Kunstnerforbundet: martina@kunstnerforbundet.no

Atelier Kunstnerforbundet (AKF - dáiddárlihtu ateliera) lea atelierasearvevuohta, dáiddaberošteddjiid fierpmádat ja dáiddagaskkustanovdanvázzinbargu. AKF fállá dáiddáriidda buvttadanlanjaid ja dárkilit heivehuvvon ovddidanprográmma Kunstnerforbundet (dáiddárlihtu) iežas lanjain Oslo gávpotguovddážis. Álggahanáigodaga bokte (2018-2020) lea prográmma bidjan doaibmi dáiddáriid Oslo guovddážii, ja rahpan uvssaid gehččiide geat muđui eai goassege finat galleriijain. 

Kunsterforbundet geavaha dál 287 njealjehasmehtera iežas visttis (guokte bajimuš gearddis) dáidaga buvttadeapmái ja gaskkusteapmái. Dáiddáriidda geat leat mielde prográmmas, fállat bargolanjaid lassin vel iešguhtiige heivehuvvon rávvenprográmma, ráđđeaddima ja iešguđege barggu čuovvuleami. Leat maiddái fidnenláhkai prošeaktaruđat, mátkedoarjja ja olgguldas bagadeaddjit dáiddáriidda vai sii sáhttet ollašuhttit iežaset atelierabuvttademiid buoremus lági mielde.

AKF juksanmearri lea láhčit buriid bargodilálašvuođaid dáiddáriidda, ja seammás geahččat dárkileappot mo Kunsterforbundet sáhtášii veahkehit nannet diehto- ja máhttolonohallama dáiddáriid, kuráhtoriid ja eará fágaberošteddjiid gaskkas. Dáiddáriid, ásahusa ja gehččiid lagasvuohta addá eatnat ovdamuniid fágagealbbu, fierpmádaga ja veahkkeváriid fidnema dáfus. Dát lea addán hui buriid bohtosiid sihke dáiddáriidda geat leat mielde prográmmas, ásahussii ja viiddis fierpmádahkii mii oassálastá gaskkusteapmái.

Prošeavttas lea báikkálaš, riikkaviidosaš ja riikkaidgaskasaš geahččanguovlu. Dáiddárat, mentorat ja bagadeaddjit vižžojuvvojit deike miehtá riikka ja olgoriikkas. Riikkaidgaskasaš fierpmádatbargu veahkeha addit dáiddáriidda vejolašvuođaid mat leat riikka rájáid olggobealde.

Prográmma guovdilis ulbmil lea olahit ja fidnet ođđa geavaheddjiid dáidagii. Gaskkustanprográmma siskkilda earret eará bargobájiid, kurssaid, semináraid, teakstabuvttadeami, čoahkkimiid, oahpistemiid ja skuvlaohppiid, dutkiid, pensionistajoavkkuid, dáiddačoaggiid, riikkaidgaskasaš kuráhtoriid ja báikkálaš gaskkustandoaibmabijuid gallestallamiid. Buot AKF buvttademiin lea oktasaš dat, ahte doaibmabijut olahit ođđa dáiddageavaheddjiid ja lasihit dahkki dáiddáriidda gealbbu, ja maiddái gehččiide gealbbu.

AKF lea boahtán áigái Talent Norge (mii lea vuođđudus Norgga taleanttaid várás ), Sparebankstiftelsen DNB (DNB seastobáŋkovuođđudusa), Bildende Kunstneres Hjelpefond (govvadáiddáriid veahkkefoandda) ja Fritt Ord (friija sáni vuođđudusa) doarjaga veagas. Prošeakta lea maiddái ožžon doarjaga Norgga kulturráđi aspirántaortnega ja Oslo gieldda innovašuvdnaortnega bokte.

Válddes oktavuođa Atelier Kunstnerforbundet kuráhtoriin Martina Petrelli.

Kunstnere 2024-2026

Atelier Kunstnerforbundet artists 2024-2026: Bendik Bendik, Rafiki, Sarah Kazmi, Thora Dolven Balke.

Artists in residence: Jelsen Lee Innocent / Peer Review; Farah Azrak – in collaboration with Masahat festival 2024; Yaniya Mikhalina / ‘colonial mәdness: feminist-indigenous cosmologies’; Patricia Carolina.

Collaborations: Verdensrommet artist-powered mutual support network by and for non-EU/EEA creative professionals; Feminist Culture House / 'Getting on the Same Page' workbook; RAI Sessions; Norske Kunsthåndverkere / Fiction: A Reading Group.

Bendik Bendik, "Father, This Is Our Three" (2021) Telemark kunstsenter, C-print, 70x100 cm. Photo: KUNSTDOK/Tor Simen Ulstein

Bendik Bendik

Bendik Bendik (b. 1996, Norway, he/him/all) lives and works in Oslo. His practice is performance-based and explorative through mediums of video, photography, and installation. Bendik’s works can be read in a context of trials and challenges within normative perceptions and gender identities. He often explores scenarios in which one is stuck, in the relationship between the body’s unused functions and exposed actions. Ongoing projects are locally anchored with a political, social, and historical engagement, as Bendik raises questions about urban development and prejudice in the perception of a place.

During a residency in the county of Telemark he started researching the traces and stories of those who broke with conventional norms (for example queer lives) in the Migration Period, Early Middle Ages, and Viking Age – challenging the interpretation of this important period in Norwegian history. Bendik holds a bachelor’s in fine art from Oslo National Academy of the Arts (KHiO, 2022) and a preparatory degree in three-dimensional contemporary art from Prosjektskolen (2019). He is an activist for transgender youth rights, and tours with the performance work «Annetskap» as artist-educator with The Cultural Schoolbag (DKS) in the Viken county municipality schools (2023-2024).

Rafiki, "Conversations on Identity Politics" (2020). Photograph, giclée-print, framed, 150x100 cm. Installation photo by Jannik Abel / Høstutstillingen 2021

Rafiki

Rafiki (b. 1989) is based in Oslo. Her interdisciplinary artworks find their starting point between photography and bead work, textiles, waste materials, and the use of objects imbued with memorial capacities. With a process-based practice, Rafiki’s artworks are not ‘final’, and hold healing, remembrance, and cultural analysis as central. Artistic strategies in her works often avoid Western, anthropological gazes. Incorporating symbolism, fables, and tools from visual storytelling and oral history in her pictures, she invokes themes such as forced displacement, war, racialized understandings of Blackness and femininity, and burdened colonial traditions to control place and obliterate temporality.

Rafiki’s most recent solo show ‘When All Else Fails, Try Love’ opened at Künstlerhaus Bethanien (Berlin, Germany) in September 2022. Other solo shows include ‘Silence is the loudest sound in the universe’ at Buskerud Kunstsenter (Drammen, Norway, 2022) and ‘The U in Us’ at Kunstgarasjen (Bergen, Norway, 2022). Rafiki is currently part of The National Museum of Norway’s itinerant exhibition ‘Skakke Folkedrakter’ (Norway, 2023-2025), and has participated in a range of local and international group exhibitions, including ‘The 134th Autumn Exhibition’ at Kunstnernes Hus (Oslo, Norway, 2021), ‘Østlandsutstillingen 2021’ at Trafo Kunsthall and at Vestfold Kunstsenter (Asker and Tønsberg, Norway, 2021), ‘The Threshold is a Prism’ (Southnord × Kulturhuset, Stockholm, Sweden, 2023), ‘(Im)materiality’ at Espaço Expositivo do Centro de Artes de Águeda (Portugal, 2023), ‘The 7th edition of the Lubumbashi Biennale: Toxicity’ (Democratic Republic of Congo, 2022), and ‘Oslo World 2020’ as festival artist (Norway, 2020). She exhibited ‘Babidi Mbapite’ (‘Two Is Better Than One’) at the public-art space run by Kulturbyrået Mesén (Oslo, Norway, 2022), and her project ‘Descendants’, supported by The Directorate of Integration and Diversity, was a contribution to the United Nations International Decade for People of African Descent exhibitions in Oslo, Trondheim, Kristiansand, and Bergen (Norway, 2019). Rafiki was a 2023 grantee of the Artica Svalbard Residency Programme (Longyearbyen, Svalbard), and a year-long resident at Künstlerhaus Bethanien (Berlin, Germany, 2022).

Sarah Kazmi, "Semiotics of Food" (detail, 2019) Mixed media, text, audio, drawings, photographs, 190x200 cm. Oslo National Academy of the Arts (KHiO), Norway

Sarah Kazmi

Sarah Kazmi (b. 1990 Pakistan, she/her) is an interdisciplinary artist and writer, living and working between Oslo (Norway) and Karachi (Pakistan). Her artistic practice moves across research and visual production, observing the relationship between food, language, and politics; often based around/with communities and local environments. In addition to visual artworks Kazmi works with writing, as her texts are often conveyed through a variety of rhythmic disciplines including sound, video, installation, and performance.

Alongside her artistic practice, Kazmi has been working with policy advocacy for Verdensrommet (2021–), an artist-powered support network by and for non-EU/EEA creative professionals in Norway. Kazmi holds a master’s degree in Art and Public Space from Oslo National Academy of the Arts (Norway, 2019), a Bachelor of Fine Arts from the Indus Valley School of Art and Architecture (Karachi, Pakistan, 2014), was part of the editorial board of HUMAN International Documentary Film Festival, and a participating artists at Coast Contemporary 2023 (Norway). Her largest solo show, curated by Noor Bhangu, will open at Oslo Intercultural Museum in April 2024 (Norway), and will be followed in fall 2024 by a performance commissioned by Volt curator and director Marie Nerland (Bergen, Norway).

Thora Dolven Balke, “O (orange)” (2019). Epoxy resin and pigment, 30x23x20 cm. Photo: Cavalo, Rio de Janeiro

Thora Dolven Balke

Thora Dolven Balke (b. 1982, Norway, she/her) lives and works in Oslo and Rio de Janeiro (Brazil). Her practice is strongly mediated through photography and moving images, heightened by their sculptural installation, often alongside sound and objects made of materials such as silicone and resin. Dolven Balke’s work is socially engaged and at times collaborative and curatorial. Among other projects, she co-curated the Lofoten International Art Festival (LIAF) in 2011 and was one of the founders of the artist-run space REKORD (Oslo, 2006-2010). In the past years, she initiated the Agder Art Academy, a collective work of public art produced by KORO (Public Art Norway) in the form of a three-year education programme developed and run by artists for inmates in the maximum-security prison at Agder Prison. The project’s outcomes were presented in the exhibition ‘Art As Punishment’ at Kunstnernes Hus (2023) and raised questions regarding freedom of expression, the relationship between state systems for art and justice, the transformative potential of art, and its role in society.

Dolven Balke studied at the Fatamorgana school of art photography (Copenhagen, Denmark, 2002), holds a bachelor’s degree in art and photography from the Art Academy of Bergen (2004) and the Norwegian National Academy of Fine Arts (Statens Kunstakademi, 2006), was a participant to the Mountain School of Art (Los Angeles, US, 2012), and completed the Capacete programme in 2016 (Rio de Janeiro, Brazil).

In 2024, Mathew Lacosse is assisting Thora Dolven Balke thanks to the Artist Assistant Scheme grant of Arts and Culture Norway (Kunstnerassistentordningen / Kulturdirektoratet).

Kunstnere 2020-2023

Atelier Kunstnerforbundet artists 2020-2023: Magdalena Kotkowska, Erika Stöckel, Karianne Stensland, Nikhil Vettukattil, Sille Storihle. Artists in residence: Ina Hagen – on the occasion of the solo exhibition '17 days' – and Corentin JPM Leven – who produced a new work for the yearly commission marking World AIDS Day. Archive productions: Elise Storsveen, Ragnhild Aamås, and Helene Duckert. Collaborations: Øst Kunst; Lili Ree / I AM UNDONE process-oriented festival for performing arts.

Magdalena Kotkowska

Den grunnleggende opplevelsen av å spørre, tvile og posisjonere sin egen eksistens har blitt en betingelse for Kotkowskas kunstutøvelse. Hennes fragmenterte estetikk er en konsekvens av en interesse for collage, kulturarkeologi og kollektivt minne. Gjennom å redde og transformere materialer omfavner Kotkowskas praksis en rekke ulike håndverksteknikker.

Magdalena Kotkowska (f. 1984, Wroclaw, Polen) bor og arbeider i Oslo. Hun har MA i Kunsthistorie fra University of Wroclaw, BA i Fotografi fra Kunstakademiet i Poznan og MA i Kunst og håndverk fra KHIO. Hun har hatt separatutstillinger på Wroclaw Contemporary Museum (2018) og på Gressholmen Kro i samarbeid med Kunstnerforbundet (2019) og har deltatt på gruppeutstillinger ved institusjoner som Kunsthall Grenland, Porsgrunn (2020), Oslo Kammermusikkfestival (2020), Kraft, Bergen (2020) og Kåken, Oslo (2020). 

Erika Stöckel

Erika Stöckel arbeider med skulptur og keramikk som hennes fremste materiale. Arbeidene tar utgangspunkt i kroppens relasjon til maktstrukturer og tidligere verk har i stor grad handlet om å hylle en ikke-normativ kropp. I hennes pågående prosjekt handler det om å undersøke mekanismene bak den undertrykte kroppen og undersøkelser om hvordan vi skaper normer. 

Erika Stöckel (f. 1989 Kiruna, Sverige) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet med MA fra Kunsthøgskolen i Oslo (2017), og BA fra Umeå Art Academy (2015). Hun har hatt separatutstillinger på Galleri Konstepidemin (2019) og Akademirommet (2018) og har deltatt på en rekke gruppeutstillinger, blant annet utstillingen Bakom hörnet vindens jojk ved Sven-Harrys konstmuseum, Stockholm (2020), Villa Bazar, Norsk Billedhoggerforening (2019) Oslo, En vacker utställning, Konstmuseum i Norr, Kiruna (2019) og Materien, situasjonen, rammen, Nordnorsk Kunstnersenter, Svolvær (2018). Stöckel er en av initiativtakerne bak Trailer Gallery og Low Standards.

Karianne Stensland

Karianne Stenslands prosjekter fokuserer ofte på hva arbeid og kunst kan være. Improvisasjon, humor, tvil og en higen etter å skape det helt enestående kunstverket, er utgangspunkt for flere av arbeidene. Hun beveger seg forholdsvis fritt mellom ulike genre som video, performance, skulptur, tegning, tekst, musikk. 

Karianne Stensland (f. 1969, Bodø) bor og jobber i Oslo. Hun har master i billedkunst fra Kunstakademiet i Trondheim, og teaterstudier ved Det statlige teaterakademiet i St. Petersburg. Hun var med i den skandinaviske kunstgruppen High Heel Sisters, og en av initiativtakerne til Marienborg prosjektrom og atelierfellesskap i Trondheim. I 2014 ble hun utnevnt til fylkeskunstner i Sør-Trøndelag. Hun har hatt separatutstillinger ved visningssteder som blant andre Kunstbanken Hamar (2020), RAM Galleri, Oslo (2017), Heimdal Kunstforening (2017), og Trøndelag Senter for Samtidskunst (2015). Hun har i tillegg deltatt på gruppeutstillinger ved institusjoner som RAKE Visningsrom (2019), Kunsthall Trondheim (2018), Babel Visningsrom for kunst (2018), Cosmocow, Moskva (2017) og Art Prospect St. Petersburg (2016) for å nevne noen. I 2021 skal hun gjøre en performance på Rosendal Teater i Trondheim og i 2022 deltar Stensland på Nasjonalmuseets åpningsutstilling.

Nikhil Vettukattil

Nikhil Vettukattils praksis tar utgangspunkt i representasjon og bildefremstillingsprosesser i omformingen av levd erfaring. Ved å bruke et bredt spekter av medier som lyd, installasjon, performance, tekst, skulptur og video, utforsker hans arbeid ofte måter kunst og film fremstiller hverdagsliv og historiske hendelser. 

Nikhil Vettukattil (f. 1990, Bengaluru, India) er en kunstner og skribent med base i Oslo. Han har deltatt på utstillinger på visningssteder som Louise Dany (2020), EKA gallery, Tallin (2020), Kunstraum Kesselhaus, Bamberg (2020), Le Bourgeois, London (2019) og Spriten Kunsthall (2019) for å nevne noen. I 2021 har han separatutstilling ved K4 galleri i Oslo. I perioden 2020-2021 er han Associate Artist ved Black Box Teater og er del av kunstkollektivene Carrie og Tenthaus. Som skribent har han produsert tekster for Kunst Pluss, Fotogalleriet, LUEDER, AQNB og en rekke utstillinger. 

Foto: Julie Hrnčířová

Sille Storihle

Sille Storihle er kunstner som jobber med bevegelige bilder og publikasjoner. Hens prosjekter fokuserer blant annet på neurologisk mangfold – spesifikt ADHD – samt en pågående serie arbeider i samtale med skeive arkiver og historie. Hens pågående kunstneriske forskning omhandler live action role-playing (LARP) games. 

Fra 2012 til 2020 drev hen den queer-feministiske plattformen FRANK sammen med Liv Bugge. Storihle har en Bachelor i Billedkunst fra Kunstakademiet i Trondheim (NTNU) og en MA in Aesthetics and Politics fra California Institute of the Arts, Los Angeles (CalArts), og er ansatt som Høgskolelektor i Bevegelige Bilder ved Nordland Kunst- og Filmskole. Hen har utstilt på M HKA – Museum of Contemporary Art Antwerp (2020), Kunsthall Oslo (2018, 2017, 2013), Nasjonalmuseet, Oslo (2022, 2014), GiBCA – Göteborg International Biennial for Contemporary Art (2017), Performa, New York (2013) og Sharjah Biennial 11 (2013). 

Sille Storihle er valgt ut til å lage et nytt kunstverk til Oslos byjubileum 2024. Les mer om det her.

Kunstnere 2018-2020

Ahmed Umar

Ahmed Umar (f. 1988) er en norsk-sudanesisk kunstner basert i Oslo. Umar kom til Norge som politisk flyktning i 2008 og gjennomførte sin mastergrad ved avdeling for Kunst og Håndverk fra Kunsthøgskolen i Oslo i 2016. I sine verk arbeider han med å gjenoppbygge et narrativ omkring sin egen livshistorie, gjennom teknikker som skulptur, trykk, maleri og performance. 

Umar har hatt separatutstillinger ved KRAFT, Bergen (2019), BOA, Oslo (2019) og Kunstplass (2018). Umar har deltatt på gruppeutstillinger ved visningssteder som Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim (2019), Last Frontier, New York (2019), Kunstnerforbundet, Oslo (2019), Kunstnernes Hus, Oslo (2018), KLAP maison pour la danse, Marseilles (2018), Dammen Kunstmuseum, Drammen (2017), Galleri Format, Oslo (2017) og Kulturhistorisk Museum i Oslo, Oslo (2016). Umar mottok i 2017 Norske Kunsthåndverkeres debutantpris og i 2018 Stiftelsen Scheiblers kunsthåndverkspris. Hans arbeider er innkjøpt av flere offentlige samlinger, blant annet Oslo kommunes kunstsamling, Nasjonalmuseet og Drammen Museum.

Umar har i løpet av sitt opphold ved Atelier Kunstnerforbundet produsert en rekke utstillinger, deltatt i flere besøksprogram, gjennomført flere studiereiser og har blant annet hatt tekstveiledning med kunsthistoriker Hilde Mørch. 

«Det er veldig unikt å kunne jobbe midt i sentrum og være omringet med mye historie, kunst og dyktige folk som er alltid der for å hjelpe deg. Etter noen uker på atelieret kunne jeg organisere mine arbeidstimer/pauser ifølge rådhusets klokker!"

Ahmed Umar, Oslo 2020

Hege Nyborg

Hege Nyborg (f. 1960) arbeider med maleri, tegning og tekst, ofte i serier og installasjoner hvor analyser av naturfenomener og økosystemer, landskapets hukommelse og psykogeografi inngår. Hennes siste prosjektet består av teksttegninger som registrerer bl.a. sjeldne og truede plantearter fra Oslo området basert på psykobiotopiske vandringer og klimatiske, topografiske og historiske hendelser.

I tidligere arbeider innlemmes referanser til naturvitenskapelige plansjeverk, landskapsarkitektur, filmdialoger, litterære tekster m.m. Tekstene kan være approprierte fragmenter eller egne observasjoner som infiltrerer og forstyrrer lesningen. Tekstens visuelle utforming (projisert tekst, gravert glass, håndskrift og varierende typografi) forholder seg til hierarkiene mellom tekst og bilde.

Hege Nyborg er utdannet ved Amherst College, BA Political Science (Hons.), Statens Håndverks- og kunstindustriskole, Akademie der bildenden Künste, Wien og Statens Kunstakademi, Oslo. Hun har stilt ut ved institusjoner som Henie Onstad Kunstsenter, Sørlandets Kunstmuseum, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Kunsthalle Helsinki og National Museum of Women in the Arts, Washington D.C. Hun har undervist ved ulike utdanningsinstitusjoner, bl.a. Kunstakademiet, KHiO hvor hun var fungerende dekan 2016-17 og er p.t. styreleder i Billedkunstnernes Vederlagsfond og nestleder i Kunstnernes Hus.

I løpet av Hege Nyborg deltagelse i Atelier Kunstnerforbundet har hun arbeidet frem en ny utstilling som vil vises i Kunstnerforbundet våren 2021, hun har kartlagt Kunstnerforbundets “ubevisste” samling av kunst (1910- 1990) og deltatt aktivt i atelierfelleskapet samtaler om kunst, kunsthistorie og Kunstnerforbundets rolle. Nyborg har også vært en solid samtalepartner for flere av de andre kunstnerne i AKF-programmet. 

For meg har nærheten til forskningsmaterialet og tilgang til kunstverkene som undersøkes vært av stor betydning. Dialogen med ansatte og kolleger i AKF programmet har vært avgjørende for utviklingen av prosjektet jeg har arbeidet med de siste 2 årene. Det ligger en spesiell verdi i å være del av et arbeidsmiljø som ivaretar kunstnerne fra tidlig researchfase gjennom produksjon og videre frem til utstilling.

—Hege Nyborg

Marthe Ramm Fortun

Marthe Ramm Fortun (f. 1978) er en performancekunstner basert i Oslo. Hun er utdannet ved Camberwell College of Art i London og New York University (NYU) og har siden endte studier i 2008 etablert seg som en sentral stemme i norsk samtidskunst. I tillegg til en aktiv kunstnerpraksis er hun også fungerende dekan og førsteamanuensis ved Kunstakademiet i Oslo.

En performance av Marthe Ramm Fortun er alltid en unik komposisjon mellom teksten, stemmen, kroppen og de gitte omgivelsene. Enten publikum følger henne i et urbant landskap eller innenfor institusjonelle rom blir de en viktig del av arbeidet, hvor forestillinger om fysiske begrensninger utfordres, hva som får lov til å finnes i det offentlige rom settes på prøve og institusjonenes rammer forskyves. 

Marthe Ramm Fortun har vist performance og deltatt i utstillinger ved institusjoner som Vigelandsmuseet, UKS og Munch-museet i bevegelse, Oslo; KW Institute of Contemporary Art, Berlin; Monnaie de Paris, Paris; BOZAR og Gladstone Gallery, Brussel; Performa 13 i New York. Høsten 2019 viste hun nye verk ved The Great Monster Dada Show på Henie-Onstad Kunstsenter, TEMPO TEMPO TEMPO på Kistefos-museet, Tegnetriennalen i Oslo og ved Museum of Contemporary Art i Montreal. 

Marthe Ramm Fortun har under sin deltagelse i Atelier Kunstnerforbundet blant annet produsert utstillingen TA VARE! som ble vist i Vindussalen i Kunstnerforbundet høsten 2019.

Portrett av Pearla Pigao

Pearla Pigao

Pearla Pigao (f. 1984, Lillesand) er en Oslo-basert kunstner, musiker og kunsthåndverker. Med bakgrunn innen både musikk og tekstilkunst, utforsker hennes arbeider forholdet mellom lyd og materiale. Hun trekker veksler mellom veving og musikalsk komposisjon for å lage digitalt håndvevde tekstiler som skaper visuelle, taktile opplevelser av lydstrukturer. Pigaos interaktive installasjoner har tjent henne en rekke stipend og priser, inkludert Norske Kunsthåndverkeres studentpris og Kunst- og Håndverksprisen fra Fondet for Kunst- og Designstudenter, samt BKH stipend under Stipendutstillingen i Agder 2017. 

Pigao har allerede hatt flere utstillinger nasjonalt og internasjonalt, som blant annet inkluderer SOFT Gallery, Helsinki Contemporary, Atelier Nord, Galleri Format, Norwegian Presence i Milano og CHART kunstmesse i København, der hennes arbeider ble vist både i Charlottenborg Kunst Hall og Design Museum Danmark. Pigaos arbeider er kjøpt inn av det norske utenriksdepartementet for generalkonsulatet i New York, Nordenfjeldske kunstindustrimuseum i Trondheim og Kiasma i Finland.

Silje Linge Haaland

Silje Linge Haaland (f.1984, Fitjar) arbeider med video, tekst, skulptur og koreografi. De siste årene har hun jobbet med et omfattende prosjekt med tittelen Hjernen er for nær munnen. Linge Haaland er utdannet fra Gerrit Rietveld i Amsterdam, Kunstakademiet i Oslo og Städelschule i Frankfurt. Våren 2018 avsluttet hun en ettårig fordypning i tekst på Skrivekunstakademiet i Bergen. Hun har de siste årene stilt ut på blant annet Galleri K (Oslo), GL-strand (København), Henie Onstad Kunstsenter (Asker) og Papay Gyro Nights i Tokyo. Kommende utstillinger består av separatutstillinger på In Extenso Art Space (Clearmont - Ferrand, Frankrike) og Billedhoggerforeningen (Oslo), hun er også en del av et større prosjekt ved Munchmuseet (Oslo) i 2021. Linge Haaland var initiativtaker til residensen og utstillingen Five Thousand Generations of Birds (2012) som gikk over flere år og fant sted på holmer i sjøen på Fitjar (Sunnhordland), sammen med kunstner Andrea Bakketun. I 2018 hadde hun sin første separatutstilling i Kunstnerforbundet.

«Det med å være knyttet til et så aktivt visningsrom og det som kontinuerlig arbeides med der, være i dialog med de andre på atelieret og følge deres prosjekter. Det å få så mange inn på atelierbesøk fordi AKF nå er etablert som et sted og folk som stikker innom utstillingene også kommer innom oppe hos oss, skjer ofte, og er en så enkel men effektiv utveksling av synergier.» 

—Silje Linge Haaland, Oslo 2020

Solveig Lønseth

Solveig Lønseth (f. 1986, Inderøy) bor og arbeider mellom Oslo og Ørland. Hun holder en master i billedkunst fra Kunstakademiet i Oslo, KHiO (2015). Lønseth arbeider i hovedsak fotografisk og skulpturelt med lys og arkitektur. I hennes seneste arbeider har dette betydd direkte eksponering av lyssensitive overflater (uten kamera eller objektiv) for å konservere lys i det gitte rom. Hun har siden 2012 hatt årlige soloutstillinger og deltatt i internasjonale gruppeutstillinger, i og utenfor Norge; Seeable/Sayable, Kunstnernes Hus, Oslo; BMC An Interdisciplinary Experiment ved Hamburger Bahnhof, Berlin og Innland, CCC OD, Tours m fl. Hun har mottatt utmerkelser og anerkjennelse for sitt arbeid i form av priser og stipendier. I forbindelse med deltakelse ved FFF’s Vårutstillingen 2018, Fotogalleriet i Oslo, ble hun tildelt Bildende Kunstneres Hjelpefonds fotokunstpris for arbeidet KOLO KLORO KROMIA. Lønseth er innkjøpt av Oslo Kommunes kunstsamling. Utstillingen hennes OVOM i Overlyssalen i Kunstnerforbundet 27.02 - 07.06.2020 var hennes første solopresentasjon i Oslo.

«Tilgang til Atelier Kunstnerforbundet har bidratt til at jeg har kunnet tilnærme meg overlyssalen, arkivet og Kunstnerforbundets historie ett helt år mot ferdigstilling av utstillingen OVOM. Atelier Kunstnerforbundet har gitt meg kontinuerlig trygghet og base under tiden jeg har utviklet prosjektet. Det har bidratt til å styrke selve prosjektetet faglig og teoretisk, samt støttet opp under mitt kunstnerskap for tider som måtte komme.»

—Solveig Lønseth, Oslo, 2020. 

Getting on the Same Page

Feminist Culture House (Katie Lenanton, Paola Jalili, Gladys Camilo), ‘Getting on the Same Page: Tools for Feminist Working Practices’ (2024)

In March 2024, Atelier Kunstnerforbundet (Curator Martina Petrelli / Project Manager Anne Marte Archer) hosted Paola Jalili and Katie Lenanton from the curatorial and editorial platform Feminist Culture House (Helsinki, Finland) to run a series of workshops based on their work on ‘Studio Visit Ethics’ and ‘Needs’. On this occasion, Paola, Katie, and their Feminist Culture House colleague Gladys Camilo developed a new workbook publication to promote intersectional feminist tools for artistic collaborations, titled ‘Getting on the Same Page: Tools for Feminist Working Practices’. Read more here.

Infrastructural programme

Established in 2018, Atelier Kunstnerforbundet is an infrastructural experiment with an ever-evolving model within Kunstnerforbundet where the Atelier programme is informed and shaped by the artists. Through a flexible structure, the programme supports creating new knowledges, participations, and experiences. Atelier Kunstnerforbundet bridges new connections and points of intersection, moving outside of traditional divisions between production, development and mediation.

The Atelier’s intrinsic interest in infrastructural theories and practices is leading to an ever-growing programme of exchanges and projects, some of them presented here below.

Still from 'After Scarcity' (2018) by Bahar Noorizadeh. Courtesy of the artist

Curator, teacher and researcher Bassam El Baroni’s presentation at Atelier Kunstnerforbundet in October 2020, ‘Infrastructural Re-examination and Speculation in Art’, approached how an increasing number of artists, theorists and artistic researchers have been preoccupied with systemic infrastructures and our contemporary interdependence with them. In his presentation, El Baroni started with a reference to architect and writer Keller Easterling, and her book Extrastatecraft – that suggests we should thing of “infrastructure space” rather than infrastructure alone; in order to hijack the resources and the logistics of such spaces for other purposes. Further, El Baroni spoke of how

“Infrastructural critique emerges at a point where contemporary art itself is in a kind of crisis. And that crisis is due – I think – to how its formulation of political agency is still kind of related to the art institution, and how that agency – or kind of like activist power that is related to the art institution – becomes growingly irrelevant within a kind of more complex and contested field of ecological crisis, financial crisis, etc.”

Thus, El Baroni proposes two main ways of engaging with infrastructure through artistic thinking: “infrastructural re-examination” and “infrastructural speculation.” He defines the latter as;

“a counter-speculative practice, that looks at the kind of conditions of work – of intellectual, thinking, administrative and bureaucratic thinking, or the conditions of labour and all of its kind of segmentations – and begins to use the competencies that artists have in order to as kind of hack this economy in a way; through – not necessarily literally – a counter speculation.”

This counter speculative process is something that he defines as either embodied in artwork or could be a curatorial process. El Baroni’s presentation coincided with his work as editor for the book Between the Material and the Possible – Infrastructural Re-examination and Speculation in Art (London: Sternberg Press, 2022). In his introduction to this book, he references writer, editor and critic Marina Vishmidt (1976-2024):

“For Marina Vishmidt, institutional critique tethers itself to the contextual grounding of the art institution, thereby situating itself in a relation of endless friction because of an understanding of the institution as that which both enables and constrains, outside as well as inside the art worker’s head. Avoiding the enclosures of the art-specific relationality of institutional critique, infrastructural critique is concerned with projects that may remain interested in, or, alternatively, are altogether “indifferent to pressing questions that pose themselves in and through the field of art.”[16]”

[16. Marina Vishmidt, “Between Not Everything and Not Nothing: Cuts Toward Infrastructural Critique,” in Former West: Art And The Contemporary After 1989, edited by Maria Hlavajova and Simon Sheikh (Cambridge, MA: MIT Press, 2016) 265-70] 

The contact between Atelier Kunstnerforbundet and Bassam El Baroni was initiated by Asmaa Barakat, with support by Kunstnerforbundet Project Manager Anne Marte Archer and Director (2017–2022) Kjersti Solbakken. Asmaa Barakat is part of the Dutch Art Institute (DAI Roaming Academy) 2024 Generation.

'Infrastrukturelle undersøkingar. Ein rapport om Atelier Kunstnerforbundet' (2021) Cover/Index

In 2021, the report ‘Infrastrukturelle undersøkninger’ [Infrastructural Surveys] by Merete Jonvik, (Associate Professor, Department of Media and Social Sciences, Faculty of Social Sciences, University of Stavanger, Norway) was commissioned and published by Atelier Kunstnerforbundet. The report examines how Atelier Kunstnerforbundet’s programme came about as an infrastructural experiment, and how it contributes to the participating artists and the art field in general.

The report situates Atelier Kunstnerforbundet within the larger ecosystem of the contemporary art field, describing and evaluating the way in which the Atelier programme contributes to artistic practices and the conditions for their production, and how it facilitates exchanges between the production and the mediation of art.

In Jonvik’s description of Kunstnerforbundet, she points out how, for the first time in the history of Kunstnerforbundet (est.1910), the creation of the studio programme within the institution has made possible for artistic activities that are linked to the work of Kunstnerforbundet to take place on all floors of the building it occupies since 1917.

“All stages in the life cycle of art production bubble under the same roof, from idea development, creation and production to knowledge exchanges, events, mediation and dissemination, sales, and exhibitions.”

The report is available for download here. The report is edited by Kunstnerforbundet Director (2017–2022) Kjersti Solbakken, Project Manager Anne Marte Archer, and Curator Kari Skippervold.

Installation view: Hellen Lassen, Hanne Lise Thomsen, and Else Kallesøe, “Kvindelige Kunstnere – for og nu” (1975). Photo © Sonja Iskov

In recent years, curatorial strategies have increasingly shifted towards infrastructural practices, which emphasises coherence between the material conditions and the ideology of curatorial production. This shift represents a theoretical and methodological move from institutional critique (the systemic critique of institutions from the outside) to infrastructural critique. Infrastructural critique addresses the conditions that organise and shape institutions, often formed as a critique posited from within. This approach, though developed internationally, remains underexplored in Scandinavia, particularly in the context of large, state-funded cultural networks and strong political traditions in the arts.

In October 2024, a forum on infrastructural theories and practices will bring together 25 curators, cultural workers, artists, and knowledge keepers to explore how infrastructural theories and practices can inform their work, how they might manifest in institutions, and what kind of forms they could take to be both adaptable and sustainable over time. The participants’ practices and institutional affiliations will allow to explore infrastructural thinking in a situated way. The forum aims to start responding to our collective concerns and is designed as a discursive space for reflections and responses in order to create a shared language and understanding around notions of infrastructure.

Curatorial work is inherently relational and depends on exchanges and collaborations involving a variety of cultural workers; as well as on a range of resources (economic, material, institutional, technological, etc). The forum suggests and encourages participants and institutions to form alliances and establish connections in which diverse groups can see themselves reflected, facilitating their rightful inclusion within the cultural landscape. This effort aims to create institutions that are more inclusive, responsive, and aligned with the audiences they serve.

The forum's opening event ‘Infrastructure Aesthetics’ is a public talk with Cecilie Ullerup Schmidt and Line Ellegaard in conversation with Sarah Lookofsky; organised in collaboration with UKS – Young Artists’ Society. In recent years, an increase in artworks negotiating the conditions of their own production, distribution and reception has called attention to the infrastructural relations that shape the art world. The forthcoming anthology Infrastructure Aesthetics (De Gruyter, 2024) offers inroads to this field across arts and cultural studies. Based on her work with the anthology, Cecilie Ullerup Schmidt will introduce the concept of infrastructure aesthetics – which makes the case for upscaling the backgrounds of artworks in order to foreground the collective co-creation of art. Line Ellegaard will present her research on the 1975 collective feminist project ‘Kvindelige Kunstnere – Før og Nu’ (Women Artists – Past and Present) – with a focus on revealing how infrastructures of access, selection, and (in)attention are shaped by gendered notions and biased criticism.

The event will take place on Wednesday 30 October 2024 at 17.00 — read more here.

The forum on infrastructural theories and practices is led by Martina Petrelli, Curator at Atelier Kunstnerforbundet. More information about the forum will be posted online soon.  

Infrastrukturelle undersøkingar

Pearla Pigao, «Composition for skin» i utstillingen «Intimitet og nærhet» (2021)

Pearla Pigao, «Composition for skin» i utstillingen «Intimitet og nærhet» (2021)

Omvisning på Samisk nasjonaldag i utstillingen «Everyone Says Hello» (2019)

Omvisning på Samisk nasjonaldag i utstillingen «Everyone Says Hello» (2019)

Sille Storhiles digital lansering av publikasjonen «FRANK» (2021)

Sille Storhiles digital lansering av publikasjonen «FRANK» (2021)

Utstillingsåpning på Gressholmen Kro med verker av Magdalena Kotkovska (2019)

Utstillingsåpning på Gressholmen Kro med verker av Magdalena Kotkovska (2019)

Fra performance ved Samisk nasjonaldag i 2021 med Ingrid Frivold

Fra performance ved Samisk nasjonaldag i 2021 med Ingrid Frivold

Samtale med Liv Bugge og Sille Storihle i forbindelse med publikasjonen «FRANK» (2021)

Samtale med Liv Bugge og Sille Storihle i forbindelse med publikasjonen «FRANK» (2021)

Bente Sætrang i samtale med Nina M. Schjønsby i forbindelse med utstillingen «En rest av nødvendighet» (2020)

Bente Sætrang i samtale med Nina M. Schjønsby i forbindelse med utstillingen «En rest av nødvendighet» (2020)

Konsert med Viktor Bomstad i samarbeid med Samisk Hus på Samisk nasjonaldag (2020)

Konsert med Viktor Bomstad i samarbeid med Samisk Hus på Samisk nasjonaldag (2020)

Omvisning i Solveig Lønseth utstilling «OVOM» (2020)

Omvisning i Solveig Lønseth utstilling «OVOM» (2020)

Atelier Kunstnerforbundet lanserte i 2021 en rapport som undersøker og vurderer atelierprogrammet på Kunstnerforbundet. Infrastrukturelle undersøkingar. Ein rapport om Atelier Kunstnerforbundet tar for seg hvordan programmet har blitt til og hvordan det bidrar til de deltakende kunstnerne og kunstfeltet generelt. Rapporten er skrevet av Merete Jonvik, førsteamanuensis i sosiologi ved Universitetet i Stavanger.

Fra introduksjonen i rapporten: Fordi atelierprogrammet er eit nybrottsarbeid og starta som eit pilotprogram, ønskjer Kunstnerforbundet ei ekstern vurdering av innretninga, nedslagsfeltet og dessutan gevinstane og utfordringane til programmet. Rapporten Infrastrukturelle undersøkingar tek for seg korleis programmet er blitt til og korleis det har blitt vidareført, erfaringar frå involverte i programmet, og han diskuterer kva verknadar programmet kan seiast å ha hatt. Sagt med andre ord: kva AKF bidrar med overfor dei deltakande kunstnarane spesielt og i kunstfeltet generelt.

Arbeidet med rapporten har gått ut på å samla erfaringar frå dei første leveåra til programmet, både frå involverte kunstnarar, frå tilsette ved Kunstnerforbundet og frå finansielle støttepartnarar av programmet. Erfaringane gir innblikk i korleis piloten og den første ordinære programperioden har fungert og kva ringverknadar programmet har hatt. Det ligg eit læringspotensial i evalueringa av dei første åra til programmet, samstundes som ho opnar for å justera framtidig innretting.


Les mer om rapporten og Merete Jonvik her.

LAST NED RAPPORTEN HER.

Ønsker du en papirutgave av rapporten? Ta kontakt på e-post.

Formidling

Siden oppstarten av Atelier Kunstnerforbundet har et tusentalls publikummere besøkt formidlingsprogrammet. Internasjonale kuratorer har vært på besøk og hatt samtaler med atelierkunstnerne, det organiseres workshoper, kurs og møter for kunstnerne og gjester, besøkende klasser, grupper og andre institusjoner. En målsetning for AKF er at formidlingstiltakene skal være både smale og brede, langvarige og kortsiktige – det sentrale er at formidlingen skjer ved hjelp av kunstens evne til å tenke nytt, at man kan verdsette de nære utvekslingene hvor kunnskapsproduksjon oppstår i mer spontane møter og at formidlingen skjer i dialog med ulike grupper.

Gjennom å skape et sterkere bånd mellom kunstproduksjon og formidling forsøker prosjektet å åpne opp for at kunstinstitusjonen i større grad kan tilrettelegge for direkte forbindelser mellom de som skaper og de som betrakter for å bryte ned eksisterende modeller for formidling som ofte bygger på en enveis kunnskapsoverføring.

World AIDS Day

World AIDS Day

Bendik Bendik, “JEG VIL MINNE DEG PÅ” (2024)

Bendik Bendik, “JEG VIL MINNE DEG PÅ” (2024)

Corentin JPM Leven, “THIS POSTCARD HAS BEEN PRINTED USING HIV POSITIVE BLOOD.” (2023)

Corentin JPM Leven, “THIS POSTCARD HAS BEEN PRINTED USING HIV POSITIVE BLOOD.” (2023)

Still fra NRKs dokumentar «Et liv med hiv» (2006)

Still fra NRKs dokumentar «Et liv med hiv» (2006)

Kunstnerforbundet ønsker å markere verdens hiv-dag (World AIDS Day) til minne om de historiske begivenhetene som har forløpt parallelt og sammenvevd med de mange liv som har vært en del av institusjonen og kunstscenen i Norge. Markeringen er kuratert i samarbeid med Atelier Kunstnerforbundet.

For å markere verdens hiv-dag i 2024, Atelier Kunstnerforbundet kunstner Bendik Bendik viser sitt verk “JEG VIL MINNE DEG PÅ” for én dag i Kunstnerforbundets inngang. Les mer her.

For å markere verdens hiv-dag i 2023, gjestekunstner i Atelier Kunstnerforbundet, Corentin JPM Leven viste sitt verk “THIS POSTCARD HAS BEEN PRINTED USING HIV POSITIVE BLOOD.” for én dag i Kunstnerforbundets Overlyssal. Les mer her.

For å markere verdens hiv-dag i 2022, ble NRKs dokumentar, «Et liv med hiv» (2006) vist for én dag hos Kunstnerforbundet, i samarbeid med Oslo/Fusion. Les mer her.

Bendik Bendik, “JEG VIL MINNE DEG PÅ” (2024). Site-specific installation, oil pastels on canvas, 430 × 600 cm

Bendik Bendik, “JEG VIL MINNE DEG PÅ” (2024). Site-specific installation, oil pastels on canvas, 430 × 600 cm

Corentin JPM Leven, “THIS POSTCARD HAS BEEN PRINTED USING HIV POSITIVE BLOOD.” (2023)

Corentin JPM Leven, “THIS POSTCARD HAS BEEN PRINTED USING HIV POSITIVE BLOOD.” (2023)

Still from the NRK documentary «Et liv med hiv» ("A life with AIDS") (2006)

Still from the NRK documentary «Et liv med hiv» ("A life with AIDS") (2006)

Kunstnerforbundet wishes to mark World AIDS Day in commemoration of the historical events that have run parallel and intertwined with the many lives that have been part of the institution and the art scene in Norway. The acknowledgement of World AIDS Day at Kunstnerforbundet is curated in collaboration with Atelier Kunstnerforbundet.

To mark World AIDS Day 2024 on 1 December, Atelier Kunstnerforbundet’s artist Bendik Bendik exhibits the new site-specific work ‘JEG VIL MINNE DEG PÅ’ at the entrance of Kunstnerforbundet. Read more here.

To mark World AIDS Day on 1 December 2023, Atelier Kunstnerforbundet's resident artist Corentin JPM Leven exhibited his new work “THIS POSTCARD HAS BEEN PRINTED USING HIV POSITIVE BLOOD.”, an installation in the Skylight hall of Kunstnerforbundet. Read more here.

To mark World AIDS Day on 1 December 2022, the TV documentary «Et liv med hiv» (“A life with AIDS”) from 2006 was screened for one day at Kunstnerforbundet, in collaboration with Oslo/Fusion – Norway’s only and longest-running festival dedicated to LGBTQIA2S+ and QTIBIPOC themes and audiences, founded in 1990. Read more here.

Kunsthistorie på KF

Kunsthistorie på Kunstnerforbundet er et formidlingstiltak i regi av Atelier Kunstnerforbundet. Programserien undersøker forbindelser mellom nyproduksjon og relevante problemstillinger gjennom større tematiske og gjerne historiske refleksjoner. Seminarrekken har inkludert ulike tematiske tilnærminger som spenner fra kunst og økologi til kunstens markeder og prissetting av kunst, til akttegning og performativt foredrag om å bli udødelig.

Oversikt over "Kunsthistorie på Kunstnerforbundet"-arrangementer

#1: Kunst, natur og økologi

02.10.18, 18.00

Tirsdag 02. oktober inviterer Atelier Kunstnerforbundet sammen med kunstneren Pierre Lionel Matte til en presentasjon av natur og økologi i kunsten fra 1970-tallet og fram til i dag. Foredraget vil være interessant for alle som er nysgjerrig på hvordan disse aktuelle problemstillinger kommer til uttrykk i samtidskunsten.

#2: Hvordan bli udødelig

13.11.18, 18.00

Noen håper på å bli udødeliggjort ved å etterlate seg et mesterverk — andre ønsker å bli udødelige ved å ikke dø.

#3: Charlotte Wankel - L´Esprit Nouveau

19.02.19, 18.00

Atelier Kunstnerforbundet ønsker sammen med kunsthistoriker Hilde Mørch velkommen til Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #3: Charlotte Wankel - L´Esprit Nouveau – Kunstnerforbundet.

#4: Irene Teixidor-Toneu

25.06.19, 18.00

Planter kan leve steder hvor de er ulovlige. Det er ikke lov å frakte jord fra ikke-europeiske land inn i Norge, heller ikke frø som ikke er kjøpt i butikk med plantesunnhetssertifikat. I flere land er det ulovlig for visse planter og frø å krysse landegrensene, men ingen over kan stanse vinden om likevel tar dem med. 

#5: Kunstens markeder

01.10.19, 18.00

Hvordan prissetter man kunst? Hva er galleripriser? Hvordan vurderes prisene på første og annenhåndsmarkedet, på auksjoner, i kunsthandler og hvordan utvikler prisene seg over tid? Finnes det ett kunstmarked, eller er det mange ulike markeder? Hva kjennetegner i så fall disse? Hvor omsettes kunst? Hva er kommersiell og ikke-kommersiell kunst? Tendenser og endringer? 

#6: Disiplin og udisiplin

18.02.20, 18.00

Atelier Kunstnerforbundet inviterer sammen med kunsthistoriker Malin Graesse til Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #6: Malin Graesse – Disiplin og udisiplin

#7: Skeivt Arkiv - hva er skeiv historie og hvordan gjør vi det?

01.09.20, 18.00

Atelier Kunstnerforbundet har gleden av å ønske velkommen til Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #7: Skeivt Arkiv - hva er skeiv historie og hvordan gjør vi det? Foredraget strømmes live på Facebook.

#8: Marit Paasche – Greenberg og den gjenstridige modernismefortellingen

29.09.20, 18.00

Atelier Kunstnerforbundet har gleden av å ønske velkommen til Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #8: Marit Paasche - Greenberg og den gjenstridige modernismefortellingen.

Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #9: Bassam El Baroni - Infrastructural Re-examination and Speculation in Art

28.10.20, 18.00

Atelier Kunstnerforbundet have the pleasure of welcoming you all to Kunsthistorie på Kunstnerforbundet (Art history at Kunstnerforbundet) #9: Bassam El Baroni - Infrastructural Re-examination and Speculation in Art. The lecture will be held in English and streamed live via Zoom.

Kunsthistorie på Kunstnerforbundet#10: Hege Nyborg - Nærlesning av utstillingen Bildene vil forsvinne - ildfluer, søvnløshet og glemsel

08.09.21, 17.00

Atelier Kunstnerforbundet inviterer til en nærlesning av utstillingen Bildene vil forsvinne - ildfluer, søvnløshet og glemsel med kunstner Hege Nyborg i samtale med Dag Erik Elgin.

Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #11: Wencke Mühleisen - Intimitet, kjønn og seksualitet i performance. Sett gjennom eget og andres kunstnerskap og noen forsøksvise tråder til aktuelle diskurser.

05.10.21, 18.00

Mühleisen var aktiv som performancekunstner mellom 1978 – 1988 og tok for seg tema som kjønn, kropp, seksualitet, feminisme og politikk. Hun foredrar og diskuterer forståelsen av kjønn og intimitet i eget og andres kunstnerskap. Hvorfor ble performance så viktig for noen feministisk engasjerte kunstnere i datidens kontekst? Hun forteller om egen bakgrunn, praksis og forskning - og diskuterer betydningen av det personlige og det selverfarte i kunsten.

Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #12: Parthenon nå!

11.10.22, 18.00

En kveld med Mari Lending, Dag Erik Elgin og Espen Gleditsch + boklansering.


Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #13: Elise Storsveen: Statistikk og fantasi

10.09.23, 19.00

Statistikk og fantasi — Et dykk inn i Kunstnerforbundets utstillingshistorikk eller kunst jeg gjerne skulle sett og ting jeg lurer på.

Lansering av ny pamflett og forelesning av kunstner Elise Storsveen i Overlyssalen søndag 10. september kl. 19.00.

Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #14: Ragnhild Aamås - De skulle heller lage egne maskiner

26.10.23, 18.00

De skulle heller lage egne maskiner — Undersøkelser i Kunstnerforbundets arkiv 1910-2023

Velkommen til lansering og samtale med kunstner Ragnhild Aamås og kunsthistoriker og arkivar Sissel Ree Schjønsby, torsdag 26. oktober kl. 18.00

Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #15: Helene Duckert - In Case of Emergency - Fritt etter internett

04.11.23, 19.00

Helene Duckerts tekst In Case of Emergency – Fritt etter internett er utgitt av Atelier Kunstnerforbundet i forbindelse med Kunstnerforbundets jobb med arkivet (1910–). Duckert fremfører deler av teksten som en performance under I AM UNDONE Vol. 4.

Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #16: Monica Grini — Hvem sin (kunst)historie? Samisk kunst og nasjonale fortellinger

27.06.24, 18.00

Hvem sin fortid og hvilke fortellinger om kunst er det vi møter i de nasjonale museene, i historiebøkene og i kunstneriske produksjoner? 

I forbindelse med årets Juniutstilling, Gálgat mohkiid, duogŋat gokčasiid ønsker vi velkommen til Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #16 med kunsthistoriker Monica Grini torsdag 27. juni kl. 18.00.

Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #17: Samhandling, tilfeldighet, teknologi. En samtale om Kalle Grudes kunstnerskap.

05.09.24, 18.00

I anledning Kalle Grudes utstilling No Problem har Kunstnerforbundet gleden av å invitere til en samtale med Gustav Elgin, Jana Winderen, Lotte Konow Lund og Iwan Thomson den 5. september kl. 18.00.

Søk om atelierplass

Apply for studio space

Oza atelierasaji!

Søk om atelierplass 2024-2026

Søk om atelierplass 2024–2026

Vår søknadsportal er nå stengt. Søknadsfristen var tirsdag 31. oktober 2023, for atelierplass fra 2024 til våren 2026. Ny utlysning og søknadsrunde vil annonseres i starten av 2026.

Hvem kan søke?
Alle billedkunstnere, kunsthåndverkere og duodjiutøvere er velkomne til å søke om atelierplass, uavhengig av utdanning eller medlemskap i kunstnerorganisasjoner. Atelier Kunstnerforbundet er opptatt av å inkludere et mangfold i sitt program og vi oppfordrer alle kunstnere til å søke, uavhengig av kjønn, etnisk bakgrunn, religion, funksjonsnedsetting, alder eller seksuell legning. Vi tar imot søknader på norsk, samisk, skandinaviske språk og engelsk.

Hvordan søker du?
Vi tar i mot kun søknader via søknadsportalen vår. Vi har dessverre ikke mulighet til å ta imot søknader på e-post eller som brev.

Spørsmål?
Ta kontakt med Anne Marte Archer (prosjektleder)
anne.marte@kunstnerforbundet.no / +47 23 31 02 40

Les hele utlysningen her.

Plantegning over atelierene

Søk om atelier 2024–2026

Apply for studio space 2024–2026

Do you wish to apply for studio space in Atelier Kunstnerforbundet? We have 4 available studio spaces available from March 2024 to May 2026. Our online application portal is now open. The application deadline is Tuesday, the 31st of October 2023.

Who can apply
All visual artists, craft artists and duojárs are welcome to apply for studio space, regardless of education and membership in artist organisations. Atelier Kunstnerforbundet is committed to diversity in its programming and we encourage all artists to apply, regardless of gender, ethnic background, religion, disability, age, or sexual orientation. We accept applications in Norwegian, Sámi and Scandinavian languages, and English.

How to apply?
We only accept applications through our online application portal. Unfortunately we do not have the capacity to receive applications on e-mail or in physical format.

Questions?
Get in touch with Anne Marte Archer (Project Manager)
anne.marte@kunstnerforbundet.no / +47 23 31 02 40

Floor plan for studio spaces.

Oza atelierasaji 2024–2026.

Oza atelierasaji 2024–2026

Ohcanáigi áigodaga 2024-2026 várás lea nohkan. Mii fas almmuhit ođđa atelierasajiid 2026:s.

Geat sáhtet ohcat?
Sihke dáiddárat, dáiddaduojárat ja duojárat sáhttet ohcat čájáhussaji, beroškeahttá dáiddaoahppus ja miellahttovuođas dáiddaservviin. Atelier Kunstnerforbundet háliida máŋggabealat ja girjái prográmma ja ávžžuhit buot dáiddáriid ja duojáriid ohcat, beroškeahttá sohkabealis, čearddalašvuođas, oskos, doaibmannávccain, agis ja sojus.

Mii váldit vuostá ohcamušaid sámegillii, dárogillii, eará skandinaválaš gielaide ja eaŋgalasgillii.

Mo ozat?
Mii váldit vuostá ohcamusaid dušše ohcansiiddu bokte. Mii eat váldde vuostá ohcamušaid e-poastta dahje eará vugiid mielde.


Gažaldagat?
Váldde oktavuođa Anne Marte Archeriin (prošeaktajođiheaddji)

anne.marte@kunstnerforbundet.no / +47 23 31 02 40

Latnjakárta atelieraid badjel.

Veiledere og partnere

I Atelier Kunstnerforbundet inngår en rekke veiledningssamtaler og et mentorprogram som bidrar til å styrke kunnskapsproduksjonen for de involverte kunstnerne, atelierprogrammet og for institusjonen.

Noen av de kunstnere, kuratorer, kunsthistorikere og andre fagfolk som har bidratt i programmet: 

Frewoyni Giday, Liisa-Rávná Finbog, Martin White, Ane Graff, Britt Kramvig, Eline Mugaas, Jorunn Veiteberg, Marte Wulff, Camilla Løw, Mike Sperlinger, Nell May, Katrin Ebersohn, Ingrid Frivold, Per Heimly, Morten Minothi Kristiansen, Liv Bugge, Istvan Virag, Elisabeth Mathisen, Morten Torgersrud, Ibrahim Mursal, Cassius Fadlabi, Geir Bergersen, Ahmed Umar, Brit Fuglevaag, Karianne Opualani Sand, Dag Erik Elgin, Pearla Pigao, Fredrik Petrov, Antonio Cataldo, Mathias Danbolt, Anne Szefer Karlsen, Emilija Škarnulytė, Tanya Busse, Wenche Muhleisen, Helga Marie Nordby, Ida Madsen Følling, Sayed Hassan, Bjørn Kjetil Undem, Joar Nango, Sissel Ree Schjønsby, Hilde Mørch, Espen Gleditsch, Karolin Tampere, Marit Paasche, Bassam El Baroni, Tone Hødnebo, Kristin Berget, Henrik Waarum, Lotte Konow Lund, Kristine Jærn Pilgaard, Bente Sætrang, Halvor Musæus, Thomas Aslaksen, Per Magnus Gundersen, Line Ulekleiv, Oda Bjørholm, Sebastian Biong, Runa Sæthervold, Trine Lise Moe, Natanya Helena Kjølås, Kristine Jakobsen,  Marte Danielsen Jølbo, Nina Strand, Nanna Lund, Ben Frija, Pietro Della Giustina, Mio Oribe, Helga Myhr, Arne Kjelsrud Mathisen, Ibrahim Mursad, Mayada Adli, Silje Steinvik, Boel Henrikson, Brook Andrew, Eyvind Solli Andreasen, Kalle Øen, Ingrid Pettersen, Nesteren Hasani, Morten Røsbak, Amanda Schmitt, Madeline Hollander, Hans Rosenstrøm, Anne Frederikke Schrumpf, Turid Mellemstrand, Ariana Tiziani, Kristine Marie Aasvang, Audun Heggdal Pedersen, Ina Sagstuen, Sigurd Thomassen, Hannah Gillow Kloster, Malin Graesse, Hege Nyborg, Viktor Bomstad, Erlend Leirdal, Niilas Helander, Marius Engh, Ian Giles, Anny Fremmerlid, Nina M. Schjønsby, Vigdis Hjorth, Magne Ove Varsi, Merete Jonvik, Zoe Black, Ibrahim Mursad, Tone Hødnebø, Kristin Berget, Kjersti Solbakken, Kari Skippervold, Elise Storsveen, Tatiana Lozano, Helga Myhr, Sarah Rifky, Danniella Zuvela, Åsil Bøthun, Weim Askri Mawjoudin, Hanna Grill, Halvor Musæus, Damla Kilickiran, Mike Sperlinger, Eline Mugaas, Karin Hellandsjø, Kea Ostovany, Milica Vlajkovic , Nell May, Ina Hagen, Marin Håskjold, Will Bradley, Geir Haraldseth, Cato Løland, Kosmas Nikolaou , Paky Vlassopoulou, Bassam El Baroni, Carola Grahn, Ingrid Frivold, Giovanna Esposito Yussif, Erika Balsom, Birgitte Sigmundstad, Ragnhild Aamås, Helene Duckert, Cecilia Jiménez Ojeda, Marita Isobel Solberg, Martin Svedman, Per Bogstad Gulliksen, Bård Lie Thorbjørnsen, Bertil Greging, Mattias Härenstam, Emma Eide Rydningen, Mari Qviller.

Atelier Kunstnerforbundet samarbeider fast med våre viktigste støttespillere: Norsk Kulturråd, Oslo kommune, Sparebankstiftelsen, Talent Norge, Fritt Ord og Billedkunstnernes Hjelpefond. Andre faste samarbeidspartnere er Nasjonalbiblioteket, Reshow, Artifix, UFO-guiden, Oslo Art Weekend, Kunst i Kvadraturen, Oslo Open og Curator Jour Fixe.

I tillegg samarbeider Atelier Kunstnerforbundet med en rekke aktører på prosjektbasis: 

Future Delay, Galleri Soft, Ultimafestivalen, Oslo Open, Atelier Nord, Unge Kunstneres Samfund, Parabol, Kulturnatt Oslo, Norwegian Crafts, Art Jewelry Forum, Samisk Hus, Blomqvist, Operasjon Dagsverk, Øst Kunst, Haugerud Frivilligsentral, Furuset Bibliotek og aktivitetshus, Teknisk Industri, Gressholmen Kro, Entrée, Skeivt Arkiv, SOFT (NTK), Verdensrommet, SafeMUSE, Kunst i Oslo, Organisasjonen Bydelsmødre Alna, Granstangen skole, Områdeløftet Romsås, Romsås frivilligsentral, Einar Granum kunstfagskole, Kunsthøgskolen ved avdeling grafisk design, Mousse Publishing, Arnoldsche, Universitetet i Stavanger, Studentslippet, Torpedo, Printed Matter’s Virtual Art Book Fair, Skagerak Film, Praksis, Millimedia, SafeMUSE, Heavy Books, Kunstnernes Hus Kino, FRANK,  Frysja Kunstnersenter, Tenthaus Art Collective, Nordland Kunst- og Filmskole og PYTON.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern