Oslo Art Weekend
16.09.23, kl. 14:00

Ornamenter fra våtmark, skog, luft og vann: Kunstnersamtale med Marit Tingleff og dr. Tanya Harrod

I forbindelse med Oslo Art Weekend ønsker vi velkommen til den første av to kunstnersamtaler lørdag 16. september:

Kl. 14.00: Keramiker Marit Tingleff vil snakke med dr. Tanya Harrod i utstillingen Ornamenter fra våtmark, skog, luft og vann i Vindussalen og Kabinettet.

Read in English.

Samtalen mellom Marit Tingleff og dr. Tanya Harrod vil ta utgangspunkt i Tingleffs nyeste produksjon og belyse keramiske prosesser og metoder som ligger til grunn for arbeidene. Tingleff holder fast ved forbindelseslinjene til eldre pottemaker- og porselenstradisjon, men demonstrerer her en ekspressiv kraft i måten hun håndterer leirgods og dekorasjon.

Marit Tingleff er en norsk keramiker. Hun lager monumentale arbeider hvor keramikken brukes som lerret. Tingleff er utdannet ved Bergen Kunsthåndverksskole (1974–1977). Samme år hun var ferdig med utdannelsen etablerte hun eget verksted. Hun fikk sitt internasjonale gjennombrudd på utstillingen Scandinavian Craft Today i Japan og USA i 1987–1988. Arbeidene hennes er inspirert av gammel norsk pottemakerkunst, omformet til et meget personlig og moderne formspråk. Tingleff er særlig kjent for sine store fat med en sterkt dekorativ kraft. I de senere år har hun også arbeidet med lys og skyggevirkninger ved å perforere deler av overflaten. Hun er representert ved mange museer, som Designmuseum Danmark, Nordenfjeldske kunstindustrimuseum, Victoria & Albert Museum og Nasjonalmuseet.

Dr. Tanya Harrod er britisk kunsthistoriker som siden 1999 har undervist om sosiale, politiske og filosofiske debatter knyttet til kunsthåndverket i det nittende til det tjueførste århundre. Harrod har skrevet den prisbelønte boken The Crafts in Britain in the Twentieth Century (Yale University Press, 1999) som ledsaget en utstilling ved University of East Anglia med tittelen The Pleasures of Peace: Mid-Century Craft and Art in Britain, som omfattet verk fra midten av 1900-tallet. Harrod bidrar regelmessig til The Burlington Magazine, The Guardian, Crafts, Prospect og The Literary Review. Sammen med Glenn Adamson og Edward S. Cooke er hun medgründer av The Journal of Modern Craft. Hennes siste bøker er The Real Thing: essays on making in the modern world (Hyphen Press, 2015), Leonard Rosoman (Royal Academy, 2016), Craft (Whitechapel Gallery, 2018 (del av serien Documents of Contemporary Art)) og Humankind: Ruskin Spear, class, culture and art in 20th century Britain (Thames & Hudson og Francis Bacon Estate, 2022).

Harrod møter også keramikeren Torbjørn Kvasbø i seminaret Kunst og akademia som foregår dagen i forveien, fredag 15. september. Seminaret er et samarbeid med Universitetet i Oslos kunstsamling og finner sted i Domus Bibliotheca ved UiO.

Les mer om seminaret og om påmelding her.

Tanya Harrod. Foto: Ceramic Review

Marit Tingleff. Foto: Markus Li Stensrud

<figcaption>Arrangementet er støttet av Norske Kunsthåndverkeres Vederlagsfond og Den norske ambassaden i London.</figcaption>

Kunstnerforbundet deltar på Oslo Kulturnatt og Oslo Art Weekend som arrangeres helgen 14.-17. september 2023. Kunstnersamtalen er en del av denne langhelgen. Vårt program for langhelgen består av utstillingsåpning, seminar, kveldsåpent galleri, kunstnersamtaler og omvisninger.

Få også med deg kunstnersamtale med Tomas Colbengtson og Liisa-Rávná Finbog lørdag 16. september kl. 15.00 i Kunstnerforbundet.

Les mer om Oslo Kulturnatt og Oslo Art Weekend på Kunstnerforbundet.