Kunstnersamtale
13.02.24, kl. 18:00

Eline Mugaas og Ana María Bresciani

Velkommen til kunstnersamtale med kunstner Eline Mugaas og kurator Ana María Bresciani tirsdag 13. februar kl. 18.00 i Overlyssalen.

Fast inventar:

ArmHULE

BekkenGULV

BrystKASSE

BeinPLATE

GaneTAKET

HjerteKAMMER

HåndFLATE

KapilarVEGG

MuskelBJELKE

NeseSKILLEVEGG

PanneHVELVING

RyggSØYLE

SpiseRØR

TåreKANAL

ØreGANG

ØyeKROK

Vi ønsker velkommen til en samtale med kurator Ana María Bresciani og kunstner Eline Mugaas som er aktuell med utstillingen LØST INVENTAR i Overlyssalen (11.01.24 — 18.02.24)

Les mer om utstillingen og Line Ulekleivs tekst Grepet løsner.

Eline Mugaas arbeider hoved­sakelig med fotografi, collage og skulptur. Mugaas har stilt ut på bl.a. MoMa, Kunsthalle Zürich, Carpenter Center for Visual Art - Harvard University, Museum of Contemporary Art Novi-Sad, samt en rekke solo­utstillinger ved Galleri Riis og nasjonale institusjoner. Mugaas har publisert en lang rekke fanziner og kunstner­bøker, og har sammen med kollega Elise Storsveen gitt ut fanzinen ALBUM (siden 2008). I 2013 kuraterte Storsveen, Mugaas og Kunsthall Oslo Hold stenhårdt fast på greia di - Kunst og kvinnekamp 1968-1989. I 10 år har Mugaas jobbet tett med billed­kunstneren Siri Aurdal (f. 1937). Prosjektet har omfattet flere utstillinger, utgivelse av boka Siri Aurdal by Eline Mugaas (Primary Information, NYC, 2016) og en gjenreising av Aurdals skulptur Bølgelengder som har fått per­manent plass i det nye Nasjonal­museet i 2022. Eline Mugaas mottok Lorck Schives Kunstpris 2019.

Eline Mugaas — Foto: Sara Eliassen

Ana María Bresciani er kurator og skribent, for tiden ansatt i KORO - Kunst i offentlige rom i en prosjektgruppe for det nye regjeringskvartalet. Hun har tidligere vært seniorkurator for moderne og samtidskunst ved Henie Onstad Kunstsenter og undervist ved Universitá Iuav di Venezia.

Bresciani har kuratert separatutstillinger med kunstnere som Per Barclay (2023), Jumana Manna (2018), Catherine Opie og Kåre Kivijärvi (begge 2017), og gruppeutstillinger som «Hvert øyeblikk teller-Følelser av AIDS» (2022), «Oppgjørets time» (2021) og «The Great Monster Dada Show» (2019).

Foto: Signe Fuglesteg Luksengard.

Arrangementet er gratis og åpent for alle, og vil foregå på norsk. Arrangementet foregår i utstillingen i Overlyssalen, i første etasje med trapper. Har du spørsmål om tilgjengelighet, kan du ta kontakt med oss på info@kunstnerforbundet.no.

Arrangementet er et formidlingstiltak i regi av Atelier Kunstnerforbundet, et skreddersydd utviklingsprogram og produksjonslokaler i Kunstnerforbundets egne lokaler og er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge og Fritt Ord.

For spørsmål om arrangementet eller om Atelier Kunstnerforbundet, ta kontakt på e-post.