Eline Mugaas
LØST INVENTAR
Overlyssalen
11.01.24 — 18.02.24
Fast inventar:
ArmHULE
BekkenGULV
BrystKASSE
BeinPLATE
GaneTAKET
HjerteKAMMER
HåndFLATE
KapilarVEGG
MuskelBJELKE
NeseSKILLEVEGG
PanneHVELVING
RyggSØYLE
SpiseRØR
TåreKANAL
ØreGANG
ØyeKROK
Eline Mugaas (f. 1969) er en kunstner bosatt i Oslo som arbeider hovedsakelig med fotografi, collage og skulptur. Mugaas har stilt ut på bl.a. Astrup Fearnley Museet, Nasjonalmuseet, MoMa, Skissernes Museum i Lund, Malmö Konsthall, Kunstnernes Hus, Kunsthalle Zürich, Bergen Kunsthall, White Column N.Y., Kunsthall Oslo, Munchmuseet i bevegelse, The Carpenter Center for Visual Art - Harvard University, Trondheim Kunstmuseum, Kristiansand Kunsthall, Lillehammer Kunstmuseum, Sørlandet Kunstmuseum, Museum of Contemporary Art Novi-Sad, Haugar Kunstmuseum, Norrköping Konstmuseum, samt en rekke soloutstillinger ved Galleri Riis. Mugaas har publisert en lang rekke fanziner og kunstnerbøker, og har sammen med kollega Elise Storsveen gitt ut fanzinen ALBUM (siden 2008). I 2013 kuraterte Storsveen og Mugaas utstillingen Hold stenhårdt fast på greia di - Kunst og kvinnekamp 1968-1989 på Kunsthall Oslo. I 10 år har Mugaas jobbet tett med billedkunstneren Siri Aurdal (f. 1937). Prosjektet har omfattet flere utstillinger, utgivelse av boka Siri Aurdal by Eline Mugaas (Primary Information, NYC, 2016) og en gjenreising av Aurdals skulptur Bølgelengder på bl.a. Kunstnernes Hus 2016 og Veneziabiennalen 2017, før den fikk permanent plass i det nye Nasjonalmuseet i 2022. Eline Mugaas mottok Lorck Schives Kunstpris 2019.
Utstillingen har mottatt støtte fra Billedkunstnernes Vederlagsfond og Kulturrådet.
Grepet løsner - Eline Mugaas
Skrevet av Line Ulekleiv
Materialets fall
Noe er i ferd med å slippe, og kommer til syne som en langsom og tung bevegelse i Eline Mugaas’ utstilling Løst inventar. Skulpturelle objekter uttrykker en type materiell tretthet innebygget i formen, som suksessivt kommer til syne. Deres organiske preg peker mot kroppslige overganger, hvor enkeltdeler begynner å skjene ut av et fiksert formular. Det henger, stoffet blir slappere, mer slarkete. Simpelthen et grunnstoff på vei nedover.
Tiden preger disse objektene. En kollapset hylle i papp, Glapp, har ikke lenger rettlinjet bæreevne, men buler faretruende der den henger abstrahert på veggen. Funksjonen til de parallelle spilene er forspilt og plissert, en mislykket og persienne i ferd med å gro sammen. Nederst graviterer den i tilnærmet fritt svev, revnet ut fra repetisjonens regelmessighet. Oppsmuldret og ruinøs, uten å være opphøyd antikk. Den forvitrer i samtiden på en fysisk merkbar måte. Ikke som marmor, ikke som fløte, men grimete og midlertidig.
Kroppen i loop
Skulpturen idealiserer ikke forfall, men kan metaforisk gjenkjennes – på den andre siden av kreasjon og blank nyhet. Denne kroppslige og mentale tilstanden er like virkelig som den oppadstigende motsatsen. I anerkjennelsen av dette spennet ligger en frihet – ved å ikke kjempe så hardt imot, rydder man plass for en alternativ opprettholdelse av seg selv.
Den repetitive strukturen i papp kan kanskje minne om Robert Morris filtobjekter fra slutten av 1960‑tallet, som en avskjedshilsen til minimalismens hardkokte, industrielle skjema. I den myke, men robuste filten gjenintroduserte Morris kroppen som «anti-form»; folder, buer og løse stabler søkte seg alle mot gulvet. Materialet tjener et mer elastisk prinsipp og finner sine egne veier ut av forhåndsdefinerte moduler. Kroppen er kilde og endepunkt i evig loop, som hele tiden tvinner seg.
Bevaringens faste form
Eline Mugaas har bygget abstraherte kasseformer av papp, avstivet av papir, strie og sement, plassert som et tårn i hjørnet, titulert Stablet. Stabelen kan ses på i forlengelse av modularkitektur og høyhus, med Le Corbusier i tankene. Sett i relieff av den mer utflytende materialiteten i de vegghengte skulpturene, har disse en oppstrammende effekt. Den skulpturelle arkitekturen i rommet viderefører et uttrykk Mugaas har undersøkt i flere år. Objektet som et hybrid romlig møbel brøt gjennom i Lorck Schive-utstillingen på Trondheim kunstmuseum i 2019 (videreført på Galleri Riis året etter), Nødvendigheten av leddsetninger. Her var ikke lenger fotografiet Mugaas’ primære medium, men rommet ble tilvirket av skulpturelle elementer, postkort og videoprojeksjon. Kunstens infrastruktur, hvordan vi avleser et visuelt språk og fysiske former i rommet, var synliggjort. Vi er avhengige av systemer og språk for å kunne manøvrere i verden.
Støttestrukturer vi kan gi hverandre, fikk fysisk form. Praktisk-formale innretninger, som fotostativer, samvirket med skulpturer bygget av pappesker. På et grammatisk nivå var de å forstå som leddsetninger i en større fortelling. Disse leddsetningene, og videreføringen av dem, er samtidig kroppslige. Hos Mugaas opererer de som armer som griper og knytter sammen.
Arverekker
Pappesker, som verden flyter over av, har ingen åpenbar kulturhistorisk eller nærende verdi. De er mer som prosaisk redskap og avfall å regne. Pappesker fra et trykkeri som opprinnelig inneholdt boken Siri Aurdal by Eline Mugaas fra 2016, ble et faktisk utgangspunkt for de skulpturelle strukturene. I boken blir Mugaas selv et rammeverk, en synliggjørende støttestruktur for en annen kunstner, sosialt og funksjonelt. Kunstnerrollen blir på et mer overordnet plan iverksatt som del av en større helhet, hvor det individuelle kunstnerskapet ikke er historisk selvtilstrekkelig. Dialog og midlertidige konstellasjoner forskaler gjensidig.
Forståelsen av egen posisjon i et hierarki, ble for Mugaas tidlig knyttet til et kjønnsperspektiv, og særlig Laura Mulveys teorier hyppig siterte artikkel «Visual Pleasure and Narrative Cinema», først publisert i 1975, har vært klargjørende. Mulvey angir to valg for den kvinnelige betrakteren: enten å innta mannens plass eller å akseptere en posisjon helt uten makt. Hvordan kan man, som kvinnelig kunstner, innta et alternativt perspektiv?
Å bygge et bibliotek
Skulpturer Eline Mugaas laget med disse eskene som base fremsto som sterke og bærende strukturer, og kunne minne om bokhyller. De tomme hyllene, som nå er videreført i en stabel, står i kontrast til mer eksplisitt boklig orienterte verk. Martha Rosler stilte i noen måneder i 2005‑06 ut hele sitt private bibliotek med nesten åtte tusen bøker i et trangt lokale drevet av e-flux på New Yorks Lower East Side, til fri benyttelse. Å lese var her ingen kontekstuell bakgrunn, men selve prosjektet.
I Mugaas’ hyller er ingen bøker, ingenting er direkte plassert, og det som arkiveres synes å være av en mer overført eller symbolsk betydning. De er beholdere for noe uangripelig og abstrakt, som resultat av et vedvarende trykk og et behov for fast fundament. Tanken på boken som et viktig objekt blir en av flere mulige premisser for disse skulpturelle ryggradene, ivaretatt i et faktisk rom. Tomheten og fraværet er alltid relativt, og kan realisere et fremtidig bevisstgjørende og feministisk handlingsrom.
Rapport fra atelieret
Pappesken er også knyttet til kunstnerisk produksjon, med atelieret som et fysisk sted å orientere seg ut fra. Eline Mugaas jobber i den verdenen hun lever i, og snakker utfra en konkret posisjon. Atelieret – og tilbakekomsten av skulptur, som var det mediet hun først begynte med – understreker betydningen av arbeid i et taktilt materiale. Hånden er aktivt dratt ut fra et digitalt og abstrahert post-studio hvor alt foregår på skjerm. Skulpturen er til stede i samme rom, og kan snakke tilbake til deg.
Briony Fer skriver med referanse til Eva Hesse i en tekst fra 2004 om George Kublers bok The Shape of Time (1962). Kubler beskriver antikkens gravkamre som rom av særlig interesse. Når man plasserte objekter i disse var det en dobbel handling – en måte å kvitte seg med ting på og samtidig bevare dem. Kubler sammenligner dette med en moderne forståelse av noe foreldet og utgått – vi må kaste fordi vi må rydde rom, vi akkumulerer kapital gjennom stadig fornyelse. Slik blir det kontinuerlig plass for nye ting å konsumere. I kontrast ser Kubler kunst som en type gravkammer – fordi det er et sted der tingene er beholdt og samlet. Fer påpeker hvordan Hesses materialer, som riktignok ikke var uten kontakt med forbrukerkulturen, likevel er subversive, ved at de dramatiserer kollektive følelser og angst knyttet til objektene. Å sortere, kaste vekk og beholde, karakteriserer også atelierets økonomiske system.[1]
I tilknyttede rom
En pågående sirkulasjon gir også mening med tanke på Eline Mugaas’ undersøkelser i et materiale, som resulterer i formale utprøvninger som variasjoner over et tema. Beholderen (støttefunksjonen) karakteriserer selve materialet. Denne konsentrasjonen legger stadig nye lag til grunnstrukturen, som belyses fra nye vinkler – brakt ut fra atelieret som resonanskasse.
Denne tenkningen leder oss over i fotografiet, som er det mediet Eline Mugaas gjennom hele sin praksis har vært tettest knyttet til, og fortsatt anvender. Også skulpturene korresponderer aktivt med fotografiet. Rommet – rundt oss og i bildene – har alltid vært en søyle for Mugaas, og dette rommet øker stadig i omkrets og fysisk tilgjengelighet. Hun er orientert mot enkelte roms ulike temperaturer og sansemuligheter. Følelsen av et rom, simpelthen; skyggelagt, fargesatt eller funksjonelt rettlinjet.
Støtteputer // håndens indeksikalitet
Eline Mugaas arbeider også med pekere til kunsthistorien, overlevert visuell kultur med blindfelt i resepsjon og fortolkning. Hun kretser blant annet inn antikke stelemotiver, med fotografiske utsnitt av kvinnekropper som hviler på støtteinnretninger som foldete puter – en myk bøy som fyller inn formale og funksjonelle tomrom. Jeg minnes en naturtro pute i sten på en sarkofag i en hellenistisk gravkrypt i Napoli – de dødes sovepute.
Noe holder noe annet oppe, en kropp eller et objekt. Hånden som holder, har alt å si – som når en hånd (både Mugaas’ egen og Aurdals) i nevnte bok holder opp indisier fra en kunstnerisk prosess; fotografier, tegninger og objekter vises frem. Hånden blir både en klype og en bølge som skaper dønninger og krusninger. I dette grepet bindes fortid og nåtid sammen i et flytende rom.
Det kan ligge både en omsorg og en tvingende aktualisering i fremvisningen av noe som systematisk er oversett. Retrospektivt ligger dette materialet liksom på undersiden av blikket. Motivet viskes ut og blir en utbyttbar stand-in som ingen bemerker. Men rammeverket er like fullt en jevnt tilstedeværende rekvisitt som aktivt må søkes etter konturene av. Historien, på sin side, glemmer ikke-spektakulære ting og forbindelser som ingen krever eierskap til. Hvordan kan man lage systemer for å tenke og huske? Hvordan kan hånden peke på noe som har gått under radaren og forhandle med historien?
Stramt linjespill
Gjennom detaljer kan man få øye på usynlige sammenhenger, pars pro toto. I et relativt kjent fotografi av André Kertész fra 1939 kan man se et utsnitt av en kvinnelig dansers bein, og Linda Nochlin har poengtert hvordan bildets seksuelle attraksjon har blitt fiksert. Selv om hele kvinnen ikke vises, blir hun likevel et passivt objekt for et mannlig blikk. Den samme overføringen gjelder ifølge Nochlin aldri avkuttede mannlige bein, enten det er Jesus sine under himmelfarten eller beina til en tegneseriehelt. Slike mannebein fungerer konsekvent som tegn på kraft og makt.[2]
I Eline Mugaas’ utstilling finnes kun to fotografiske arbeider, og Krok (tre fotografier montert sammen) viser hæler til damesko arrangert i rader på glasshyller. Linjespillet i hyllene blir et ekko fra pappskulpturens persiennevirkning. Denne gangen punkteres stramheten av smått surreelle objekter. Disse hælene, av varierende høyde og spisshet, blir ubrukelige og hjemløse uten skoen som moderskip – de blir til små, underlige skulpturer. Først når de er montert på skoformen, blir de et velkjent symbol på femininitet, en type kvinnelighet som spiller på flatterende konvensjoner. I Mugaas’ sammenheng er de ikke bare dysfunksjonelle – i den forstand at de forvansker ganglagets fremdrift og komfort – men også støtter og proteser, i en direkte linje fra putene. Det arkitektoniske rammeverket i hyllene danner dermed en infrastruktur som løfter frem noe ellers usynlig.
Avløst fra sin bærende funksjon
Innhyllet/Omhyllet, det andre verket med fotografisk base, er et motiv med tydelig pikselering trykket på tekstil. I bruddstykker vises karyatider, et antikt arkitektonisk element som er en kvinneformet søyle som ofte løfter og støtter templer. Disse kvinnene står sjelden alene, men gjentar hverandre rytmisk og taktfast. Sekvensen har en stilistisk grasiøs letthet, men også en reell tyngde. I motsetning til atlasenes buldrende muskuløse håndtering av vekt, som en performativ, aldri avsluttet kraftprestasjon hele verden er avhengig av, er karyatidenes program mer underspilt. Uten å fortrekke en mine. Mugaas har brukt to karyatider fra et gravkammer i Amphipolis i Gresk Makedonia, de står inne i en gravhaug og vokter inngangen. Begge har de en arm løftet mot taket, som de derav bærer. Denne armen, denne gesten, knytter Mugaas også til oldtidens gråtekoner, som drar seg i håret som uttrykk for sorg.
Eline Mugaas viser disse stofftrykkene på mekanisk-tekniske fotostativer. Grepet tilbake til historien nulles på en måte ut gjennom den henslengte presentasjonen, som gjør det motsatte av å sette noe på pidestall. Stoffet henger over, med sine folder, men mykt, uten å selv bære. De antikke fragmentene er delvis skjulte, det man kan se tydeligst er pikslenes formoppløsning. Representasjonen er dermed avdekket som teknologi, hvor virkemidlene overskygger motivet som figurasjon og representasjon. Både bildet/stoffet (gjennom piksler) og det allerede omtalte objektet i papp går i oppløsning. Arketypene antyder, uten å være entydig lesbare.
Horisontal skrift
James Hoff om å ville skrive som tenåring: «This form of horizontal writing gave me heartache not unlike the horizontal eating of the Romans, which a young hitchhiker once told me gave them a heartburn.»[3] Teksten, særlig lyrikken, spiller også en rolle i Mugaas’ prosess og tenkning. Enkle og ukunstlede litterære bilder blir samtidig en avlastning og styrking av formen utenfra. Et horisontalt ideal om likeverd utledes av vertikale konstruksjoner, forhåpentligvis uten hjertesorg og halsbrann.
Fremfallen, og andre konkrete og språklige henvisninger til kroppsdeler, løsriver seg således fra sitt materielle opphav og blir en formulering i sin egen rett. Via disse objektene og fotografiske studiene blir kvinnens dikterte dobbeltrolle som sosialt bundet og biologisk forfallende vesen til noe mer hybrid og løssluppent. Det som oppstår mellom tekst og bilde er kanskje i sin natur åpent og uartikulert, men diktet som sjanger peker notorisk ut av trange rom. Grepet løsner, og hånden kan bli en sonderingsflate.
[1] Brioy Fer, “Studio”, 2004, i Jens Hoffmann (red.), The Studio (Documents of Contemporary Art). Whitechapel Gallery, London/The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 2012, s. 94-95.
[2] Linda Nochlin, Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere?, Artes-serien, Pax Forlag, Oslo 2002, s. 127.
[3] James Hoff, “Mobius Striptease” i Eline Mugaas – I Make Another Room, Galleri Riis, 2014, s. 53.