Fra Magdalena Kotowskas atelier.  Hender som jobber kunstverk i tinn og glass.med
Åpne atelier
24.04.22, kl. 12:00

Oslo Open på Atelier Kunstnerforbundet

Atelier Kunstnerforbundet inviterer til åpne atelier under Oslo Open med Magdalena Kotkowska, Nikhil Vettukattil og Karianne Stensland. En helg i året inviterer 400 kunstnere i Oslo deg inn i arbeidsrom som vanligvis er lukket. På atelierene kan du se kunsten der den skapes. AKF holder åpent søndag 24. april kl. 12.00-18.00.

Oslo Open

En helg i året inviterer 400 kunstnere deg inn i arbeidsrom som vanligvis er lukket. På atelierene kan du se kunsten der den skapes. Møt Oslos profesjonelle billedkunstnere og kunsthåndverkere over hele byen, og se hvem som holder til i ditt eget nabolag.

Kunstnere som holder til øst for Akerselva har åpent lørdag 23. april, og kunstnerne vest for elva søndag 24. april. Atelierene er åpne fra kl. 12–18.

Oslo Open er gratis og åpent for alle. Bruk kartet på nettsiden deres til å besøke kunstnere på egen hånd eller delta på guidede turer. Du kan også se live-strømmede kunstnerbesøk på Instagram og sjekke ut satellittprogrammet, en oversikt over utstillinger og arrangementer der kunstnere fra Oslo Open deltar.

Du finner kart og program for hele Oslo Open på osloopen.no.

Atelier Kunstnerforbundet på Oslo Open

Hos Atelier Kunstnerforbundet vil tre av kunstnerne i programmet ha åpent atelier: Magdalena Kotkowska, Nikhil Vettukattil og Karianne Stensland. Les mer om atelierprogrammet og alle kunstnerne.

Atelier Kunstnerforbundet ligger i 3. og 4. etasje uten heis i samme bygning som Kunstnerforbundet. Kunstnerforbundet er ikke universelt utformet, men vi arbeider med et prosjekt som skal bedre tilgangen til bygget. Ta gjerne kontakt dersom du har spørsmål om dette.

Atelier Kunstnerforbundet er støttet av Sparebankstiftelsen DNB, Talent Norge og Fritt Ord. Prosjektet har også mottatt støtte gjennom Norsk Kulturråds aspirantordning, Oslo Kommunes innovasjonsordning og Bildende Kunstneres Hjelpefond.

Magdalena Kotkowska

Den grunnleggende opplevelsen av å spørre, tvile og posisjonere sin egen eksistens har blitt en betingelse for Kotkowskas kunstutøvelse. Hennes fragmenterte estetikk er en konsekvens av en interesse for collage, kulturarkeologi og kollektivt minne. Gjennom å redde og transformere materialer omfavner Kotkowskas praksis en rekke ulike håndverksteknikker.

Magdalena Kotkowska (f. 1984, Wrocław, Polen) bor og arbeider i Oslo. Hun har MA i Kunsthistorie fra University of Wrocław, BA i Fotografi fra Kunstakademiet i Poznan og MA i Kunst og håndverk fra KHIO. Hun har hatt separatutstillinger på Wroclaw Contemporary Museum (2018) og på Gressholmen Kro i samarbeid med Kunstnerforbundet (2019) og har deltatt på gruppeutstillinger ved institusjoner som Kunsthall Grenland, Porsgrunn (2020), Oslo Kammermusikkfestival (2020), Kraft, Bergen (2020), Kåken, Oslo (2020) og Kunstrom Skogen (2021). I 2022 deltar hun bl.a. på Juniutstillingen i Kunstnerforbundet.

Nikhil Vettukattil

Nikhil Vettukattils praksis tar utgangspunkt i representasjon og bildefremstillingsprosesser i omformingen av levd erfaring. Ved å bruke et bredt spekter av medier som lyd, installasjon, performance, tekst, skulptur og video, utforsker hans arbeid ofte måter kunst og film fremstiller hverdagsliv og historiske hendelser.

Nikhil Vettukattil (f. 1990, Bengaluru, India) er en kunstner og skribent med base i Oslo. Han har deltatt på utstillinger på visningssteder som Le Bourgeois, London (2019), Spriten Kunsthall (2019), Louise Dany (2020), EKA gallery, Tallin (2020), og Kunstraum Kesselhaus, Bamberg (2020). I 2021 deltok han på gruppeutstillinger ved Museum CAPC, Bordeaux, Art Hub Copenhagen, København, Sundy, London, Saksumdal Tempel, Lillehammer og åpningsutstillingen på K-U-K, Trondheim. I 2021 har han hatt separatutstilling ved K4 galleri i Oslo og i 2022 skal han stille ut på Kunstnerforbundet og på Nasjonalmuseets åpningsutstilling. Vettukattil har vært Associate Artist ved Black Box Teater og er del av kunstkollektivene Carrie og Tenthaus. Som skribent har han produsert tekster for Kunstkritikk, Kunst Pluss, Fotogalleriet, LUEDER, AQNB og en rekke utstillinger.

Karianne Stensland

Karianne Stenslands prosjekter fokuserer ofte på hva arbeid og kunst kan være. Improvisasjon, humor, tvil og en higen etter å skape det helt enestående kunstverket, er utgangspunkt for flere av arbeidene. Hun beveger seg forholdsvis fritt mellom ulike medier som video, performance, skulptur, tegning, tekst, musikk.

Karianne Stensland (f. 1969, Bodø) bor og jobber i Oslo. Hun har master i billedkunst fra Kunstakademiet i Trondheim, og teaterstudier ved Det statlige teaterakademiet i St. Petersburg, Russland. Hun var med i den skandinaviske kunstgruppen High Heel Sisters, og har vært en av initiativtakerne til Marienborg prosjektrom og atelierfellesskap i Trondheim. I 2014 ble hun utnevnt til fylkeskunstner i Sør-Trøndelag. Hun har hatt separatutstillinger ved visningssteder som blant andre Kunstbanken Hamar (2020), RAM Galleri, Oslo (2017), Heimdal Kunstforening (2017) og Trøndelag Senter for Samtidskunst (2015). Hun har i tillegg deltatt på gruppeutstillinger ved institusjoner som RAKE Visningsrom (2019), Kunsthall Trondheim (2018), Babel Visningsrom for kunst (2018), Cosmoscow, Moskva (2017) og Art Prospect St. Petersburg (2016) for å nevne noen. I 2021 gjorde hun en performance på Rosendal Teater i Trondheim og i 2022 deltar Stensland bl.a. på Juniutstillingen på Kunstnerforbundet og på Nasjonalmuseets åpningsutstilling.

Bilde fra Magdalena Kotkowskas atelier. Foto: Marie Sjøvold.