Boklansering
19.11.20, kl. 19:00

Digital boklansering med Bente Sætrang, Vigdis Hjort og Nina M. Schjønsby!

I forbindelse med Bente Sætrang's utstilling En rest av nødvendighet i overlyssalen på Kunstnerforbundet har det blitt publisert en innholdsrik monografi. Som et alternativ til fysisk boklansering har vi filmet en samtale mellom Sætrang og redaktør Nina M. Schjønsby, samt en opplesning (til skogs) med bidragsyter Vigdis Hjorth.

Filmen lanseres på Facebook torsdag 18.11. kl 19.00.

Bente Sætrang er aktuell med "En rest av nødvendighet" på Kunstnerforbundet, og i forbindelse med utstillingen publiseres en monografi med tekster av Vigdis Hjorth, Tommy Olsson, Gunvor Nervold Antonsen, Ingrid Lønningdal, Maria Inez Rorigues og Jessica Hemmings. Boken utgis på Arnoldsche Art Publishing, er designet av Bjørnar Pedersen og Sara Risvåg fra Parabol Studio og redaktør er Nina M. Schjønsby.

Det har blitt en vakker, taktil og innholdsrik bok. Den tegner et bilde av hvordan Sætrangs kunstnerskap har utviklet seg gjennom 40 år med daglig arbeid på atelieret på Frysja. Bidragene belyser en mangefasettert praksis, hvordan hun går løs på kunstneriske problemstillinger - og hvordan hun forholder seg til et større terreng både politisk og kunsthistorisk.

Aller helst skulle vi invitert til feiring og boklansering på Kunstnerforbundet, men på grunn av smitteverntiltak lanserer vi nå en liten film med Bente Sætrang i samtale med redaktør Nina M. Schjønsby. Bidragsyter Vigdis Hjorth er også med, fra isolasjon i en liten koie i Nordmarka. Vi inviterer derfor til en digital premiere hvor du kan lene deg tilbake i godstolen og bli med inn i Sætrangs univers.

Praktboken på 250 sider er fullspekket med tekster og vakre bilder. Den kan kjøpes på Kunstnerforbundet, og det er nok mange som vil bli glade for å finne denne under juletreet.

Utstillingen henger til søndag 22. november, så benytt den siste helgen til et besøk - og kjøp med deg boken hjem for et dypdykk i Sætrangs betydelige kunstnerskap