Boklansering
10.11.22, kl. 18:00

Lansering av monografi om Kari Steihaug

Velkommen til lansering av en monografi over tekstilkunstner Kari Steihaug sitt kunstnerskap, torsdag 10. november kl. 18.00 på Kunstnerforbundet. Det blir samtale mellom Steihaug og bokens redaktør, Nina M. Schjønsby.

Boken er tilgjengelig for salg i galleriet.

I Kari Steihaugs kunst får det oversette spille hovedrollen. Det som er blitt satt til side, det ufullendte og det slitte, blir omsorgsfullt gitt en plass i lyset.

Blant materialene Steihaug jobber med, er utslitte ullplagg, falmede gardiner, avlagte ullpledd, uferdige strikketøy eller glassbiter funnet på stranden. Hun tar dem opp, eller henter dem frem, arkiverer dem og setter dem i nye sammenhenger. Ved å omfavne det uperfekte blir arbeidene en motvekt til vår tids galopperende forbrukskultur.

Steihaug bruker teknikker som strikking, stopping, tufting og hekling, hun rekker opp plagg, tegner eller skriver med tråden og lar den bukte seg i nye retninger. I arbeidene hennes får funnet materiale ny verdi og utvidet betydning. Det blir tydelig for oss at dette materialet bærer på mangslungne fortellinger om levd liv: om kjærlighet, tap og lidenskap. Kanskje forteller det om troen på en ny begynnelse, et brått skifte i livet eller ønsket om å holde noen varm. Arbeidene åpner opp rom vi kan fordype oss i, de fremkaller assosiasjoner og minner. De gjør at tiden åpner seg; at vi husker ting vi hadde glemt. Steihaugs blikk på det som gjerne regnes som verdiløst i vår kultur, smitter over på oss; hun får oss til å se med nye øyne på det som er rundt oss i hverdagen.

I denne boka er 25 års virke samlet. Poesi og prosa gir ulike innganger til Steihaugs kunstnerskap og tegner opp linjer i en mangfoldig og rik praksis.

Nina M. Schjønsby, redaktør.

Kari Steihaug (f. 1962, Oslo) er aktuell med separatutstillingen Potetbøtta og parfymen på Dropsfabrikken i Trondheim, og har ved flere anledninger stilt ut på Kunstnerforbundet, sist i 2018 med utstillingen Er det noen som vet at du kommer. Steihaug bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og Bergen, og Manchester Metropolitan University. Hun har hatt separatutstillinger ved visningssteder som Fiberspace Gallery, Stockholm (2018), Soft Galleri, Oslo (2017), Luleå Kunsthall (2014), Nääs Konsthandtverk (2012), KODE, Bergen (2007), Henie Onstad Kunstsenter (2005) og Akershus kunstnersenter, Lillestrøm (2003). Arbeidene hennes er kjøpt inn av samlinger som Lillehammer Kunstmuseum, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo Kommunes Kunstsamlinger, KODE Bergen, København Billedkunstutvalg, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Vestra Gøtalandregionen og Norsk Kulturråd.

Kari Steihaug (monografi)
Arnoldsche Art Publishers
Redaktør: Nina M. Schjønsby
Design: Rune Døli / Modest
Sveitsisk innbinding
Rikt illustrert, 240 sider
Format: 21 x 29,7 cm
Norsk og engelsk utgave
Oversetter: Francesca Nichols
Forfattere: Monica Aasprong, Ingvill Henmo, Anne Karin Jortveit, Aasne Linnestå, Halvor Nordby, Kjetil Røed, Cecilie Skeide og Kari Steihaug
Foto: Espen Tollefsen, Jannik Abel m.fl.
Omslagsfoto: Tone Iren Eggen Tømte / Lillehammer Kunstmuseum, utsnitt av Arvegods (2007)
ISBN 978-3-89790-684-6
Utsalgspris kr 390,-