Boklansering og punktutstilling
10.10.23, kl. 18:00

Kokebok for indigosoler

Velkommen til åpning av punktutstillingen INDIGOSOL og lansering av den nye boka Kokebok for indigosoler av tekstilkunstner Bente Sætrang.

Utstillingen viser originale forarbeider til boken, samt indigosolverk av Ingrid Lønningdal, Steinar Haga Kristensen og Bente Sætrang.

Utstillingen INDIGOSOL åpner med boklansering tirsdag 10. oktober kl. 18.00. Utstillingen finner sted i Salgsavdelingen i 2. etasje i Kunstnerforbundet og varer til søndag 15. oktober.

Bente Sætrangs kunstneriske praksis strekker seg tilbake til 1974. Hun har som aktiv kunstner og som landets første professor i tekstilkunst, påvirket og stimulert utviklingen av norsk tekstilkunst i betydelig grad.

Indigosol er et spesielt fargestoff til bruk på tekstilt materiale. Indigosolfargene har et intenst og brilliant fargeutrykk som spenner fra det dypeste mørket til de aller lyseste valører. Sætrang ønsker å videreføre og dokumentere kunnskap om og kunstnerisk erfaring med indigosolene. For å videreføre sitt omfattende arkiv gjennom 50 år, som består av oppskrifter, prøver og notater har hun nå samlet materialet i en Kokebok for indigosoler.

Boka er en hybrid i grensesnittet mellom kunstbok og dokumentasjon. Kokeboka er brukt som metafor og strukturelt forbilde. Den har et rikt billedmateriale knyttet til oppskrifter og utprøving av fargens visuelle og koloristiske muligheter, i tillegg til flere nyskrevne tekster. Kunsthistoriker Åsmund Thorkildsens essay drøfter farge som abstrakt størrelse i kunsthistorisk kontekst. Kunstnerne Ingrid Lønningdal og Steinar Haga Kristensen har arbeidet på Sætrangs verksted med egne prosjekter og bidrar med bilder og tekst om sitt møte med indigosolfargen i kunstnerisk praksis.

Nina Mauno Schjønsby er redaktør for boka og Parabol Studio står for design. Forlaget Uten tittel er utgiver.

Boken er støttet av Kulturdirektoratet, Bergesenstiftelsen, Ingrid Lindbäck Langaards stiftelse og Billedkunstnernes vederlagsfond.

Bente Sætrang (f. 1946) er tekstilkunstner og bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet på tekstillinjen ved tidligere Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo (SHKS) og kunstakademiet i Poznań i Polen hos professor Magdalena Abakanowicz. Sætrang var landets første professor i tekstilt kunsthåndverk ved Statens høgskole for kunsthåndverk og design og ledet tekstilutdanningen i perioden 1987–1993. Sætrang har hatt flere større separatutstillinger, blant annet ved Kunstnerforbundet og Bomuldsfabriken i Arendal. Nasjonalmuseet i Oslo og KODE Bergen viste i 2004 en større retrospektiv utstilling av hennes arbeider. Sætrangs arbeider er innkjøpt av Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, KODE – Kunstmuseene i Bergen, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Sørlandets Kunstmuseum, Oslo Kommune, Telenor kunstsamling, Norsk Kulturråd og Victoria and Albert Museum. Hun har utført utsmykningsoppdrag for blant annet Norges Bank, Haukeland sykehus, Radiumhospitalet og Forskningsparken. I 2016 mottok hun Rune Brynestads minnestipend.

Indigosolfargede tekstiler i Bente Sætrangs atelier

Bidragsytere i boka

Nina M. Schjønsby er skribent, kunsthistoriker og frilansredaktør og driver Tekstbyrået forlag sammen med Halvor Haugen. Siste utgivelser er Lyset i flatene. I arkivet etter Harriet Backer (Forlaget Uten tittel, 2021, i samarbeid med Hedevig Anker) og Antimonument: En sirkulerende journal om vennskap og laurbær (Tekstbyrået forlag, 2019). Nylig har hun vært redaktør for antologien Kvisten på grenen, grenen på treet: Unge Kunstneres Samfund 1921–2021 (Forlaget Press, 2021, i samarbeid med H. Haugen), samt monografiene Bente Sætrang (Arnoldsche, 2020) og Kari Steihaug (Arnoldsche, 2022).

Ingrid Lønningdal er billedkunstner basert i Lier.  Lønningdal har arbeidet med indigosolfarger til egne prosjekter siden 2020 hos Bente Sætrang. Hun har en mastergrad i kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo, og var med å etablere og drive kunstnergruppen Institutt for Farge (2005-2014). Lønningdal har hatt separatutstillinger ved blant annet Künstlerhaus Bethanien (Berlin), Kunstnerforbundet, Oslo Kunstforening, Galleri Opdahl og Trøndelag senter for samtidskunst. Lønningdal er styreleder i Kunstnerforbundet.

Steinar Haga Kristensen er kunstner som bor og jobber i Oslo. For utstillingen World Report på Galleri Brandstrup i 2022 skapte han 9 store indigosol-malerier med Bente Sætrang som tekniker og produksjonsassistent. Kristensen har studert ved Kunstakademiet i Oslo (BA og MA) og Academie der Bilden Kunst, Wien, Østerrike. Haga Kristensen mottok Lorck Schives kunstpris for prosjektet ULTRA­IDENTIFIKASJONS­PAVILJONG i 2021. Han er et av grunnleggerne av den performative galleri- og kunstner­gruppen D.O.R (2006-2016).

Åsmund Thorkildsen er museumsleder, kurator og skribent. Han har ledet flere kunstinstitusjoner: Kunstnernes Hus i 1988–1999, Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst i 1999–2001 og Drammens Museum frem til 2022. Thorkildsen har tidligere vært ansatt og forelest ved KHiO og arbeider nå frilans for bl. a. Kunstsilo i Kristiansand og Sparebankstiftelsen DNB.

Bente Sætrang, Et streif av lykke

Lanseringen vil foregå på norsk. Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Arrangementet er et formidlingstiltak i regi av Atelier Kunstnerforbundet. Atelier Kunstnerforbundet er et skreddersydd utviklingsprogram og produksjonslokaler i Kunstnerforbundets egne lokaler og er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge og Fritt Ord.

Arrangementet finner sted i både første og andre etasje i Kunstnerforbundet. Utstillingen er i Salgsavdelingen i andre etasje. Kunstnerforbundet er ikke universelt utformet, men vi arbeider med et prosjekt som skal bedre tilgangen til bygget. Ta gjerne kontakt dersom du har spørsmål om dette.