Collage (illustrasjonsfoto): Bård Lie Thorbjørnsen
Forestilling
03.02.23, kl. 18:00

Når Jeg Drikker

«Når Jeg Drikker» er en forestilling basert på Martin Svedmans diktsamling ved samme navn. Forestillingen er laget av og med: Martin Svedman, Per Bogstad Gulliksen, Bård Lie Thorbjørnsen og Bertil Greging. Vises på loftet på Atelier Kunstnerforbundet. Billetter er gratis med påmelding.

Forestillingen vises fire ganger:

Torsdag 26. januar: kl. 18.00 - 19.00
Fredag 27. januar: kl. 18.00 - 19.00
Torsdag 2. februar: kl. 18.00 - 19.00
Fredag 3. februar: kl. 18.00 - 19.00

«Når Jeg Drikker» vises på loftet på Atelier Kunstnerforbundet.

Av og med: Martin Svedman, Per Bogstad Gulliksen, Bård Lie Thorbjørnsen og Bertil Greging.

Takk til: Håkan Hede.
Collage (illustrasjonsfoto): Bård Lie Thorbjørnsen.

Forestillingen «Når Jeg Drikker» er basert på Martin Svedmans diktsamling ved samme navn. De sceniske hendelsene tegner et portrett av en ung alkoholiker gjennom nedslag som er triste, euforiske, vonde, håpefulle, absurde og patetiske, og omgjør ulike dikt fra samlingen til levende fragmenter i et omskiftelig rom.

moren min
tror at drikkingen min
er hennes feil
orker knapt
stå opp av sengen
har mistet interessen for
nevøene mine
søsteren min
jeg tar mye plass
i familien

Billetter: Det er 30 tilgjengelige billetter per forestilling. Arrangementet er gratis, men krever påmelding pga. begrenset kapasitet. Billett bestilles på mail til per.bogstad@gmail.com. Skriv "Når jeg drikker" i emnefelt, og i e-posten må du oppgi hvor mange billetter du ønsker, navn på gjester og hvilken forestillingsdag du ønsker billett til.

Tilgjengelighet: Forestillingen vil foregå på Atelier Kunstnerforbundet i 4. etasje uten heis. Kunstnerforbundet er ikke universelt utformet, men vi arbeider med et prosjekt som skal bedre tilgangen til bygget. Ta gjerne kontakt dersom du har spørsmål om dette.

Om kunstnerne

Martin Svedman (f. 1977) er en norsk poet. Utdannet ved Forfatterstudiet ved Universitetet i Tromsø (2018), og arbeider som kritiker og essayist i tidsskriftet Samtiden. Martin Svedman debuterte som lyriker med 21 dikt i antologien «Signaler» hos Cappelen Damm i 2018. Diktsamlingen «Når jeg drikker» ble utgitt på Cappelen Damm i 2019. Martin Svedman mottok Saabye-stipendet i 2020 for beste skjønnlitterære debut, og har i tillegg mottatt Oslo kommunes kulturstipend.

Per Bogstad Gulliksen (f. 1968) er en norsk skuespiller. Han har mastergrad i skuespillerfag fra Teaterhøgskolen, Kunsthøgskolen i Oslo (2015). Han har vært engasjert som skuespiller ved bl.a Nationaltheatret, Trøndelag Teater, Nordland Teater, Den Nationale Scene, Dramatikkens Hus, Black Box Teater og Festspillene i Bergen. Per Bogstad Gulliksen ble tildelt Statens kunstnerstipend – Arbeidsstipend for skuespillere i 2017 og 2019. Han er ansatt i SKUDA - skuespiller-og danseralliansen.

Bård Lie Thorbjørnsen (f. 1967) er en av landets mest anerkjente scenografer og kostymedesigner. Utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole. Mottager av Oslo Bys Kulturstipend 2005. Han vant Heddaprisen for scenografi og kostymedesign til Dürrenmatts Besøk av gammel dame, Trøndelag Teater i 2014 og Ibsens Når vi døde våkner, Trøndelag Teater i 2015. Bård Lie Thorbjørnsen debuterte som regissør med Fuglane ved Nordland Teater i 2019.

Bertil Greging (f. 1957) er en norsk billedkunstner født og oppvokst i Oslo. Han har jobbet med en rekke vidt forskjellige uttrykk; fra strengt grafiske tegninger og malerier til fargesterke og ekspressive collage- og papirarbeider. Oljestift, tørrpastell, akrylmaling, grafittspray, maskeringtape, blyant, pensel og collagelim blir brukt om hverandre for å danne komposisjon, linjer, flater og farger. Han har en rekke separat- og gruppeustillinger bak seg, bl.a. på Kunstnerforbundet i 2015 og 2011. Han har gjort flere utsmykningsoppdrag og blitt innkjøpt av offentlige og private institusjoner.

Forestillingen er gjort i samarbeid med Atelier Kunstnerforbundet. Atelier Kunstnerforbundet er et skreddersydd utviklingsprogram og produksjonslokaler i Kunstnerforbundets egne lokaler og er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge og Fritt Ord.

Støttet av: Norsk kulturfond – Fri scenekunst - prosjekt, Fond for Lyd og Bilde, Fond for utøvende kunstnere og Billedkunstnernes Vederlagsfond – Norske Billedkunstnere.