Kunsthistorie på kunstnerforbundet
02.10.18, kl. 18:00

#1: Kunst, natur og økologi

Tirsdag 02. oktober inviterer Atelier Kunstnerforbundet sammen med kunstneren Pierre Lionel Matte til en presentasjon av natur og økologi i kunsten fra 1970-tallet og fram til i dag. Foredraget vil være interessant for alle som er nysgjerrig på hvordan disse aktuelle problemstillinger kommer til uttrykk i samtidskunsten.

Velkommen til første arrangement i serien Kunsthistorie på Kunstnerforbundet.

Forfriskninger vil bli servert og arrangementet er gratis og åpent for alle.

Pierre Lionel Matte (f. 1961) bor og arbeider i Oslo. Han er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim. Han har hatt separatutstillinger ved institusjoner som blant andre IKM/OM (2012), Kunstbanken, Hamar (2009), Tromsø Kunstforening (2008), TSSK (2007) og Bodø Kunstforening (2003). Matte har i tillegg deltatt på en rekke gruppeutstillinger på visningssteder som Villa Alemana i Chile (2017), Bærum Kunsthall (2014), Trafo (2014), Eidsvoll Verk (2014), Vestfold Kunstmuseum (2012) og Museet for samtidskunst (2012) for å nevne noen. Arbeidene hans befinner seg i en rekke offentlige og private samlinger som blant andre Norsk Kulturråd, Nasjonalmuseet, Oslo Lufthavn Gardermoen og Trondheim Kommune. Ved siden av sitt arbeid som billedkunstner har han siden 1985 undervist ved de fleste av landets kunstfaglige fagskoler og høyskoler.

Om Atelier Kunstnerforbundet:

Gjennom det treårige pilotprosjektet Atelier Kunstnerforbundet frigir Kunstnerforbundet i samarbeid med en rekke støttespillere rom for formidling og produksjon av kunst i Kunstnerforbundets egne lokaler i Oslo sentrum. Målsetningen med Atelier Kunstnerforbundet er å tilrettelegge for gode arbeidsforhold for kunstnere og samtidig se nærmere på hvordan Kunstnerforbundet kan bidra til å styrke kunnskapsutvekslingen mellom kunstnere, kuratorer og andre faginteresserte.

Atelier Kunstnerforbundet er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge, Fritt Ord og Billedkunstnernes Hjelpefond.

Foto: Agnes Denes. Wheatfield. Battery Park Landfield. Manhattan. 1982