19.02.19, kl. 18:00
#3: Charlotte Wankel - L´Esprit Nouveau
Atelier Kunstnerforbundet ønsker sammen med kunsthistoriker Hilde Mørch velkommen til Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #3: Charlotte Wankel - L´Esprit Nouveau – Kunstnerforbundet.
Atelier Kunstnerforbundet ønsker sammen med kunsthistoriker Hilde Mørch velkommen til Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #3: Charlotte Wankel - L´Esprit Nouveau – Kunstnerforbundet.
Charlotte Wankel (Kambo 1888 - Høvik 1969) debuterte på Høstutstillingen i Kristiania i 1914, og Dagbladets fryktede kunstkritiker Jappe Nilssen skrev «vi har noget i vente i fremtiden fra hendes hand». Hun stilte ut med den parisiske avantgarden på utstillingen L´Art d´Aujourd´hui i Paris i 1925 med blant annet Brancusi, Sonia og Robert Delaunay, Picasso, Miro, Mondrian, Arp, Léger, Ozenfant og Charles-Edouard Jeanneret. Det var den første store utstillingen med avantgardekunst etter første verdenskrig.
Charlotte Wankel var initiativtager til utstillingen Otte skandinaviske kubister i Kunstnerforbundet i Oslo i 1927, en utstilling som fikk særdeles hard medfart i pressen. På førvisningen var Aftenpostens anmelder så ubehøvlet og frekk overfor Charlotte Wankel at Henrik Sørensen kastet Aftenpostens medarbeider på dør. Det førte til tre måneders presseboikott av Kunstnerforbundet. Charlotte Wankels første og eneste separatutstilling ble vist samme sted i 1930 og ble møtt med samme nedslående kritikk.
Hennes abstrakte og nonfigurative komposisjoner fra 1920-tallet er inspirert av avantgardearkitekturen, plankubismen, purismen, De Stijl, Bauhaus og Øst-Europas konstruktivisme og uttrykker til fulle den "l´esprit nouveau" som ga 1920-tallets avantgardekunst slik kraft og vitalitet. Mot slutten av 1920-tallet utviklet hun sitt særegne og lett gjenkjennelige formspråk, som regel holdt i gråtonekoloritt, der surrealistiske elementer, amøbelignende former og portretter opptrer i abstraherte komposisjoner. På 1950- og 60-tallet ble koloritten sterkere, og hun vekslet mellom å male abstrakte og nonfigurative komposisjoner.
Med en solid utdannelsesbakgrunn som elev av Jacob Sømme, Harriet Backer, Henri Matisse, Pedro Araujo, Fernand Léger og Amédée Ozenfant samt en stødig tro på sitt arbeid, skapte hun kunst som i dag oppleves som frisk og aktuell, og hennes kunstnerskap blir møtt med fornyet interesse. Hun er innkjøpt til viktige offentlige og private samlinger, blant annet Nasjonalmuseet, Trondheim Kunstmuseum, Storebrand og Nicolai Tangens samling.
Hilde Mørch (f. 1961) etablerte Kunsthistorisk Prosjektsenter i 1998, og arbeider som kunsthistoriker, kurator, konsulent og forfatter. Hun har blant annet vært konservator ved Lillehammer Kunstmuseum, avdelingsleder/lektor ved Museet for samtidskunst og museumsassistent ved Astrup Fearnley Museet. Blant hennes publikasjoner kan nevnes Anders Sletvold Moe. Trøndersk abstraksjon (Kunstmuseet Nord-Trøndelag 2017), Ryszard Warsinski. Confabulari. Bildets vesen og den grusomme skjønnhet (Orfeus Publishing 2015), Thor Heyerdahls tegninger (Flamme forlag 2012), Fridtjof Nansen. Vitenskapsmann og kunstner (Labyrinth Press 2011), Ragnhild Kaarbø. Et kunstnerliv (Harstad Kunstforening 2003), Ragnhild Keyser. Fra naturalisme til plankubisme (Fylkesgalleriet Punkt Ø/Rogaland Kunstmuseum 1999), Charlotte Wankel – en tidlig avantgardekunstner (Fylkesgalleriet Punkt Ø 1997) og Borghild Røed Lærum. En tidlig norsk kubist (Lillehammer Kunstmuseum/Henie Onstad Kunstsenter, 1996).
Boken Charlotte Wankel og L´Esprit Nouveau. Kambo-Kristiania-Paris-Høvik er gitt ut på Forlaget Press 2019.
"Uskjøn, ofte frastøtende smagløs..." Kunstnerne Lotte Konow Lund og Hege Nyborg leser utdrag fra anmeldelser av Charlotte Wankel og hennes kvinnelige kollegaer 1914 -1934.
Forfriskninger vil bli servert og arrangementet er gratis og åpent for alle.
NB! Begrenset plass, påmelding til info@kunstnerforbundet.no innen 18. februar.
Atelier Kunstnerforbundet er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge, Fritt Ord og Billedkunstnernes Hjelpefond.