Kunsthistorie på Kunstnerforbundet
25.06.19, kl. 18:00

#4: Irene Teixidor-Toneu

Planter kan leve steder hvor de er ulovlige. Det er ikke lov å frakte jord fra ikke-europeiske land inn i Norge, heller ikke frø som ikke er kjøpt i butikk med plantesunnhetssertifikat. I flere land er det ulovlig for visse planter og frø å krysse landegrensene, men ingen over kan stanse vinden om likevel tar dem med.

Hanan Benammar startet i 2012 å samle botaniske vekster og frø fra ørkenområder. Prosjektet Desert Garden inneholder i dag elementer fra Mojave, Sonorian, Chihuaha (USA/Mexico), Sahara (Algerie/Vest-Sahara/Marokko), Nubian (Sudan), Kalahari (Namibia/Sør-Afrika), Rub' al Khali (De forente arabiske emirater), Mangystau (Kazakhstan), Negev (Palestina), Thar (India) og Gobi (Mongolia).

Desert Garden ble første gang vist på Galleri BOA i Oslo våren 2015. I 2019 vises arbeidet på ny, først i Kunstnerforbundet og siden på Le Cube i Rabat i Marokko. Tolkningen av ett og samme verk har forandret seg over tid.

Irene Teixidor-Toneu studerer forholdet mellom mennesker og planter som postdoktor ved Naturhistorisk museum (Universitetet i Oslo). På Kunsthistorie på Kunstnerforbundet vil Teixidor-Toneu snakke om plantediversitet, kulturell utvikling og biokulturell mangfolds beskyttelse.

Irene Teixidor-Toneu er invitert av Hanan Benammar i forbindelse med utstillingen Vis meg din hage.

Foto: Hanan Benammar, Desert Garden (2012-)

Kunsthistorie på Kunstnerforbundet er et formidlingstiltak i regi av Atelier Kunstnerforbundet.

Atelier Kunstnerforbundeter støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge, Fritt Ord og Billedkunstnernes Hjelpefond.

Finner sted i 4. Etg, uten heis.

Seminaret vil foregå på engelsk.