Kunsthistorie på Kunstnerforbundet
01.10.19, kl. 18:00

#5: Kunstens markeder

Hvordan prissetter man kunst? Hva er galleripriser? Hvordan vurderes prisene på første og annenhåndsmarkedet, på auksjoner, i kunsthandler og hvordan utvikler prisene seg over tid? Finnes det ett kunstmarked, eller er det mange ulike markeder? Hva kjennetegner i så fall disse? Hvor omsettes kunst? Hva er kommersiell og ikke-kommersiell kunst? Tendenser og endringer?

Dette er noen av de spørsmålene Anders Elvestad, faglig leder for kunstavdelingen på Blomqvist, vil snakke om på den femte utgaven av Kunsthistorie på Kunstnerforbundet.

Kunsthistorie på Kunstnerforbundet er et formidlingstiltak i regi av Atelier Kunstnerforbundet. Atelier Kunstnerforbundet er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge, Fritt Ord og Billedkunstnernes Hjelpefond. Arrangementet finner sted i 4. Etg, uten heis. Foredraget vil foregå på norsk og er gratis.

Anders Elvestad er faglig leder for kunstavdelingen i Blomqvist Nettauksjon og har lang erfaring fra kunstbransjen. Før han begynte hos Blomqvist var han i mange år ansatt som kunstekspert hos Kaare Berntsen. I tillegg har han erfaring fra egen galleridrift og kunstrådgivning i Oslo Kunsthandel. Anders Elvestad har kompetanse på eldre norsk kunst, norsk og internasjonal moderne kunst og samtidskunst. Han har blant annet vært kurator for utstillingene «Norwegian Icons» (Blomqvist 2013-14) «Johs. Rian (Blomqvist 2014), «Gunnar S. Gundersen» (Blomqvist 2015), «Rolf Nesch» (Oslo Kunsthandel 2016) og «Kunstnerparet Julie og Xan Krohn» (Oslo Kunsthandel 2017).

Foto: Fra Munch-utstillingen i Kunstnerforbundet i 1958. Foran Selvportrett med palett (1926) fra venstre Wilhelm Wangensten, Ebbe Arneberg, Karl Høgberg, Reidar Fritzvold, Søren Steen-Johnsen og Harald Kihle. Fotograf ukjent.