Kunsthistorie på kunstnerforbundet

#7: Skeivt Arkiv - hva er skeiv historie og hvordan gjør vi det?

Atelier Kunstnerforbundet har gleden av å ønske velkommen til Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #7: Skeivt Arkiv - hva er skeiv historie og hvordan gjør vi det?

Skeivt arkiv er det nasjonale kunnskapssenteret for historien om kjønns- og seksualitetsmangfold i Norge. Arkivet samler inn og forvalter en historie som er viktig for oss alle – men hvordan ser egentlig den historien ut?  Hvor finner vi den og hvordan endrer den måten vi forstår dagens samfunn på?

Foredraget holdes av Hannah Gillow-Kloster, som er faglig leder for Skeivt arkiv. Hun vil i dette foredraget utforske hva slags beretninger som eksisterer i og utenfor arkivet og hvordan vi kollektivt kan tenke på, finne og forstå kjønns- og seksualitetsmangfold i vår egen nære og fjerne historie.

Vi vil også få et innblikk i Skeivt Arkiv sine samlinger, som består av en rekke bidrag fra enkeltpersoner og organisasjoner, bøker og tidsskrifter, samt videointervjuer som dokumenterer livene til personer med tilknytning til LHBT-organisering eller som på ulike måter kan fortelle om hvordan det er å leve utenfor heteronormen. I tillegg bygger de opp nettleksikonet Skeivopedia som oppdateres kontinuerlig med nye artikler.

Hannah Gillow-Kloster har tidligere jobbet med forskning og formidling og som digitalarkivar hos Skeivt Arkiv. Hun har en mastergrad i digital humaniora fra Loyola University, Chicago og er særlig opptatt av historiefortelling, digital arkivbygging og nye måter å finne og tilgjengeliggjøre kunnskap.

Forfriskninger vil bli servert og arrangementet er gratis og åpent for alle.

NB! Begrenset plass, påmelding til info@kunstnerforbundet.no innen 26. august.

Atelier Kunstnerforbundet er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge, Fritt Ord og Billedkunstnernes Hjelpefond.

Foto: Løvetannarkivet, Skeivt arkiv