Kunsthistorie på kunstnerforbundet
29.09.20, kl. 18:00

#8: Marit Paasche – Greenberg og den gjenstridige modernismefortellingen

Atelier Kunstnerforbundet har gleden av å ønske velkommen til Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #8: Marit Paasche - Greenberg og den gjenstridige modernismefortellingen.

Tirsdag 29. september, 18.00-19.30.

NB! Arrangementet er fullbooket.

For å overholde 1 meters avstand mellom publikum har vi begrenset antall på 40 plasser. Påmelding til atelier@kunstnerforbundet.no innen 28. september.

Clement Greenberg (1909-1994) var en amerikansk kunstkritiker som øvde en enorm påvirkning på hvordan modernismen ble definert og presentert. Via MoMAs nye basisutstilling i New York vil Marit Paasche forsøke å besvare på hvilken måte Greenbergs fortelling om modernismen forholdt seg til fortidens kunsthistorie, og hvilke konsekvenser hans modernismefortelling har fått for behandlingen av det politiske, for kjønn og for andre kunstuttrykk enn maleri. Å skjønne hva Greenbergs tekster gjorde synlig og usynlig er viktig for å få et grep om de store kampene i nyere kunsthistorie.

Marit Paasche er kunsthistoriker og forfatter. Hun har tidligere arbeidet som kritiker og publisert en rekke bøker. I 2016 publiserte hun boken Hannah Ryggen. En fri. Den vant kritikerprisen for beste sakprosabok. I 2019 ferdigstilte hun Hannah Ryggen. Threads of Defiance, som kom ut på Thames and Hudson og University of Chicago Press. Den ble kåret til en av årets beste bøker i Times Literary Supplement, mens New York Times kåret den til en av årets beste kunstbøker i 2019. Hun har også gitt ut flere andre bøker, deriblant Lives and Videotapes. The Inconsistent History of Norwegian Video Art (2014). Paasche kuraterte Hannah Ryggen. Gewebte Manifeste / Woven Manifestos, den hittil største separatutstillingen med Hannah Ryggen i Europa, for Schirn Kunsthalle i Frankfurt i 2019/2020.

Forfriskninger vil bli servert og arrangementet er gratis og åpent for alle.

Atelier Kunstnerforbundet er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge, Fritt Ord og Billedkunstnernes Hjelpefond.

Foto: Christian Belgaux