Kunstnersamtale
17.02.22, kl. 18:00

Kunstnersamtale med Lars Korff Lofthus og Monica Holmen

Velkommen til kunstnersamtale med Lars Korff Lofthus og Monica Holmen i forbindelse med utstillingen Nu vandrer jeg for hver Mands Mund (13.01.22 - 20.02.22)

Lars Korff Lofthus' malerier og skulpturer fungerer som tablåer hvor natur, begjær og tradisjon flyter sammen i nye situasjoner. I utstillingen Nu vandrer jeg for hver Mands Mund presenterer Lofthus malerier og en serie skulpturer i tre. Noen arbeider viser de nakne kroppene til kraftige hårete menn, ofte i intimt samkvem med hverandre. Andre viser vestnorske naturlandskap og museumsobjekter som forsøker å fylle hverandre med mening.

Lofthus sidestiller gjerne materiale fra museale arkiver med homo-erotikk fra nett. I billedrommet skaper han sitt eget univers hvor ulike tidsepoker smelter sammen. Gjennom undersøkelser av folkekunst, bygdekultur og maskulinitet belyser han forholdet mellom sted og identitet med et skeivt begjær som drivkraft. Ruteåkler og rosemalte skap veves sammen med skjegg og hårete bryst, svøpt i et neonfarget, sensuelt, vestnorsk landskap.

Lars Korff Lofthus bor og arbeider i Bergen og Hardanger. Han har hatt separatutstillinger ved bl.a. Hordaland Kunstsenter, Litteraturhuset i Odda, Galleri CC, Malmö og Entrée, Bergen. Han har i tillegg vist arbeider på gruppeutstillinger ved Tromsø Kunstforening og Hordaland Kunstsenter og deltar på kommende gruppeutstillinger ved Bergen assembly, KODE Bergen kunstmuseum og Nasjonalmuseet. Arbeidene hans er innkjøpt av KODE Bergen kunstmuseum, SFKM Sogn og Fjordane Kunstmuseum, Bergen Kommune, Sparebanken Vest, KORO og Statens Kartverk for å nevne noen. Siden 2021 har han fungert som nestleder for Entrée Bergen og han er ansatt som førsteamanuensis ved Kunstakademiet i Bergen – Institutt for samtidskunst, UiB.

Monica Holmen er kurator og koordinator ved Nitja senter for samtidskunst, og i 2018 kuraterte hun utstillingen SUB sammen med Bjørn Hatterud der Lars Korff Lofthus var en av kunstnerne. Holmen frilanser også som kurator, redaktør og skribent, og har i ti år vært med og drive KUNSTforum. Holmen har master i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo.

Samtalen vil foregå i salene i 2 etasje. Kunstnerforbundet er ikke universelt utformet, men vi arbeider med et prosjekt som skal bedre tilgangen til bygget. Ta gjerne kontakt dersom du har spørsmål om dette.

Samtalen er et formidlingstiltak i regi av Atelier Kunstnerforbundet. Atelier Kunstnerforbundet er et skreddersydd utviklingsprogram og produksjonslokaler i Kunstnerforbundets egne lokaler og er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge og Fritt Ord. Foredraget vil foregå på norsk og er gratis.