Kunstnersamtale
02.05.24, kl. 18:00

Kunstnersamtale med Liv Blåvarp og Jorunn Veiteberg

Vi ønsker velkommen til en samtale mellom smykkekunstner Liv Blåvarp og kunsthistoriker Jorunn Veiteberg. Blåvarp er aktuell med utstillingen «Mellom funksjon og fiksjon» i Kunstnerforbundet.

Samtalen finner sted i Vindussalen torsdag 2. mai kl. 18-19.

Samtalen vil handle om Liv Blåvarps kunstnerskap og karriere, hva som inspirerer henne og opptar henne. Jorunn Veiteberg er kunsthistoriker og skribent med spesiell interesse for kunsthåndverk. Hun samler på smykkekunst, og ønsker også å ta opp hva det er smykker kan, både for den som lager dem og dem som bruker dem.

Siden debututstillingen sin i Kunstner­for­bundet i 1988 har Liv Blåvarp markert seg som en av Norges mest sentrale kunst­hånd­verkere gjennom sitt konse­kvente arbeid med skulp­turelle smykker i stort format. Et sentralt aspekt ved Blåvarps kunst­ner­skap er hennes utforskning av hvordan objektets form forholder seg til kroppen. Hennes smykker kjennetegnes av en unik fleksibilitet, der materialet transformeres og levendegjøres for betrakteren på en kroppslig måte.

Liv Blåvarp (f. 1956) er utdannet ved Statens hånd­verks- og kunst­industri­skole (1979-1983), etterfulgt av studier ved Royal College of Art i London (1983-1984). Hun har markert seg innen moderne smykke­kunst og hennes smykker har blitt vist i separate og kollektive utstillinger i gallerier og museer over hele verden. Blåvarps arbeider har blitt innkjøpt av en rekke institusjoner og samlinger, og hun har mottatt flere priser og utmerk­elser, blant annet Prins Eugenes medalje for fremragende kunstnerisk virke.

Jorunn Veiteberg er dr. philos i kunsthistorie og arbeider som skribent og kurator. Ho har hatt ei rekkje stillingar og verv i norsk kulturliv, seinast som rådsmedlem i Kulturrådet i åtte år. Kunsthandverk har ho i særleg grad interessert seg for. Ho var redaktør for tidsskriftet Kunsthåndverk i ti år, og ho har skrive ei rekkje bøker om kunsthandverkarar. Ho er også ein samlar av smykkekunst, noko som er emnet for boka Smykkeskrinet (Skald 2021).

Les mer om Liv Blåvarp og hennes utstilling her.

Liv Blåvarp. Foto: Tore Gimle

Jorunn Veiteberg

Samtalen foregår på norsk og varer ca. 45 minutter. Enkel servering.

Arrangementet er gratis og åpent for alle, og er et formidlingstiltak i regi av Atelier Kunstnerforbundet. Atelier Kunstnerforbundet er et skreddersydd utviklingsprogram og produksjonslokaler i Kunstnerforbundets egne lokaler og er støttet av Sparebankstiftelsen DNB og Talent Norge.

Arrangementet foregår i første etasje, med trapper i inngangen. Kunstnerforbundet er ikke universelt utformet, men vi arbeider med et prosjekt som skal bedre tilgangen til bygget. Ta gjerne kontakt dersom du har spørsmål om dette.

Munn (2022). (Foto: Per-Erik Bjørnback)

Dyp (2024)

Gult kammer (2018)