Kunstnersamtale
09.09.21, kl. 17:00

Samtale med Brit Fuglevaag

Velkommen til en kunstnersamtale med Brit Fuglevaag i utstillingen «Ull, lin, sisal, plast og papir» i Kunstnerforbundet torsdag 9. september fra kl. 17.00

Velkommen til kunstnersamtale med Brit Fuglevaag i utstillingen «Ull, lin, sisal, plast og papir»

Dette blir en unik mulighet til å snakke direkte med Fuglevaag, og høre henne fortelle om eget liv og kunstnerskap.

NB! Arrangementet er fullbooket.

På grunn av smittevern og for å kunne overholde 1 meters avstand mellom publikum har vi et begrenset antall på 20 plasser. Personer som er syke (selv med milde symptomer), i karantene eller isolasjon skal ikke komme på arrangementet. Arrangementet er gratis. Påmelding til atelier@kunstnerforbundet.no

Utstillingen «Ull, lin, sisal, plast og papir» vises i både SOFT galleri og Kunstnerforbundet fra 12. august – 12. september 2021.

Brit Fuglevaag regnes som en av de store fornyerne av norsk tekstilkunst. Først og fremst gjennom egne arbeider, men også sitt fagpolitiske engasjement, og som professor i tekstil. Hun kom inn som et friskt pust på den norske kunstscenen i 1960-årene med impulser fra et internasjonalt kunstnerliv i Polen og Frankrike. Allerede fra debuten på Høstutstillingen i 1965 har arbeidene hennes ført til begeistring og debatt, fordi de brøt med forestillinger om hva billedvev skal være. Både i konstruksjon og form, men også i radikale materialvalg.

Alt kan veves ifølge Fuglevaag. Trangen til eksperimentering, sammen med en enorm intensitet og arbeidsglede, har gjennomsyret det over seksti år lange kunstnerskapet og resultert i billedvever med et bredt spenn i form og uttrykk.

Brit Fuglevaag (Født 1939, Kirkenes, oppvokst i Trondheim) bor og arbeider i Oslo, Aure og i Civezza i Italia. Hun er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo og ved Kunstakademiet i Warsawa. Hun har hatt separatutstillinger ved visningssteder som blant andre Soft Galleri, Nysund ART Gallery, Vadsø Kunstforening, Galleri Albin Up, Kunstmuseet Murmansk, Bærum Kunstforening, Savio-museet, Artistes a Bastille, Oslo Kunstforening, Kunstnernes Hus, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og Henie Onstad Kunstsenter, i tillegg til en lang rekke gruppeutstillinger i inn- og utland. Arbeidene hennes er innkjøpt av Nasjonalmuseet, Kunstindustrimuseet i Oslo, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim, KODE, Nordnorsk Kunstmuseum, American Wind Symphony Orchestra, Liljevalchs Konsthall, Oslo Kommune, Norsk Kulturråd, Stortinget, Kunst på arbeidsplassen, De Sandvigske Samlinger og AKO Kunstsiftelse.

Hennes praksis inkluderer en omfattende landsdekkende utsmykningspraksis og en rekke engasjementer og verv. Fuglevaag fikk Oslo bys kunstnerpris i 1986, og «Medalj D’or Merité et Devouement Francais» for sin kunstneriske innsats i Frankrike i 2000. Hun har undervist i en årrekke og var første kvinnelige professor i tekstil ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i 1970.

Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd.

Les mer om Brit Fuglevaag og utstillingene hennes:

Bilde: Thomas Tveter