Introduksjon

På denne siden har vi samlet tidligere kunstnere knyttet til Atelier Kunstnerforbundet.

Kunstnere 2018-2020

Ahmed Umar

Ahmed Umar (f. 1988) er en Norsk/Sudanesisk kunstner basert i Oslo. Umar kom til Norge som politisk flyktning i 2008 og gjennomførte sin mastergrad ved avdeling for Kunst og Håndverk fra Kunsthøgskolen i Oslo i 2016. I sine verk arbeider han med å gjenoppbygge et narrativ omkring sin egen livshistorie, gjennom teknikker som skulptur, trykk, maleri og performance.

Umar har hatt separatutstillinger ved KRAFT, Bergen (2019), BOA, Oslo (2019) og Kunstplass (2018). Umar har deltatt på gruppeutstillinger ved visningssteder som Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim (2019), Last Frontier, New York (2019), Kunstnerforbundet, Oslo (2019), Kunstnernes Hus, Oslo (2018), KLAP maison pour la danse, Marseilles (2018), Dammen Kunstmuseum, Drammen (2017), Galleri Format, Oslo (2017) og Kulturhistorisk Museum i Oslo, Oslo (2016). Umar mottok i 2017 Norske Kunsthåndverkeres debutantpris og i 2018 Stiftelsen Scheiblers kunsthåndverkspris. Hans arbeider er innkjøpt av flere offentlige samlinger, blant annet Oslo kommunes kunstsamling, Nasjonalmuseet og Drammen Museum.

Umar har i løpet av sitt opphold ved Atelier Kunstnerforbundet produsert en rekke utstillinger, deltatt i flere besøksprogram, gjennomført flere studiereiser og har blant annet hatt tekstveiledning med kunsthistoriker Hilde Mørch.

«Det er veldig unikt å kunne jobbe midt i sentrum og være omringet med mye historie, kunst og dyktige folk som er alltid der for å hjelpe deg. Etter noen uker på atelieret kunne jeg organisere mine arbeidstimer/pauser ifølge rådhusets bjeller!"

Ahmed Umar, Oslo 2020

Hege Nyborg

Hege Nyborg (f.1960) arbeider med maleri, tegning og tekst, ofte i serier og installasjoner hvor analyser av naturfenomener og økosystemer, landskapets hukommelse og psykogeografi inngår. Hennes siste prosjektet består av teksttegninger som registrerer bl.a. sjeldne og truede plantearter fra Oslo området basert på psykobiotopiske vandringer og klimatiske, topografiske og historiske hendelser.

I tidligere arbeider innlemmes referanser til naturvitenskapelige plansjeverk, landskapsarkitektur, filmdialoger, litterære tekster m.m. Tekstene kan være approprierte fragmenter eller egne observasjoner som infiltrerer og forstyrrer lesningen. Tekstens visuelle utforming (projisert tekst, gravert glass, håndskrift og varierende typografi) forholder seg til hierarkiene mellom tekst og bilde.

Hege Nyborg er utdannet ved Amherst College, BA Political Science (Hons.), Statens Håndverks- og kunstindustriskole, Akademie der bildenden Künste, Wien og Statens Kunstakademi, Oslo. Hun har stilt ut ved institusjoner som Henie Onstad Kunstsenter, Sørlandets Kunstmuseum, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Kunsthalle Helsinki og National Museum of Women in the Arts, Washington D.C. Hun har undervist ved ulike utdanningsinstitusjoner, bl.a. Kunstakademiet, KHiO hvor hun var fungerende dekan 2016-17 og er p.t. styreleder i Billedkunstnernes Vederlagsfond og nestleder i Kunstnernes Hus.

I løpet av Hege Nyborg deltagelse i Atelier Kunstnerforbundet har hun arbeidet frem en ny utstilling som vil vises i Kunstnerforbundet våren 2021, hun har kartlagt Kunstnerforbundets “ubevisste” samling av kunst (1910- 1990) og deltatt aktivt i atelierfelleskapet samtaler om kunst, kunsthistorie og Kunstnerforbundets rolle. Nyborg har også vært en solid samtalepartner for flere av de andre kunstnerne i AKF-programmet.

For meg har nærheten til forskningsmaterialet og tilgang til kunstverkene som undersøkes vært av stor betydning. Dialogen med ansatte og kolleger i AKF programmet har vært avgjørende for utviklingen av prosjektet jeg har arbeidet med de siste 2 årene. Det ligger en spesiell verdi i å være del av et arbeidsmiljø som ivaretar kunstnerne fra tidlig researchfase gjennom produksjon og videre frem til utstilling.

—Hege Nyborg

Bilde av Marthe Ramm Fortun. Foto: Kristine Jakobsen
Foto: Kristine Jakobsen

Marthe Ramm Fortun

Marthe Ramm Fortun (f. 1978) er en performancekunstner basert i Oslo. Hun er utdannet ved Camberwell College of Art i London og New York University (NYU) og har siden endte studier i 2008 etablert seg som en sentral stemme i norsk samtidskunst. I tillegg til en aktiv kunstnerpraksis er hun også fungerende dekan og førsteamanuensis ved Kunstakademiet i Oslo.

En performance av Marthe Ramm Fortun er alltid en unik komposisjon mellom teksten, stemmen, kroppen og de gitte omgivelsene. Enten publikum følger henne i et urbant landskap eller innenfor institusjonelle rom blir de en viktig del av arbeidet, hvor forestillinger om fysiske begrensninger utfordres, hva som får lov til å finnes i det offentlige rom settes på prøve og institusjonenes rammer forskyves.

Marthe Ramm Fortun har vist performance og deltatt i utstillinger ved institusjoner som Vigelandsmuseet, UKS og Munch-museet i bevegelse, Oslo; KW Institute of Contemporary Art, Berlin; Monnaie de Paris, Paris; BOZAR og Gladstone Gallery, Brussel; Performa 13 i New York. Høsten 2019 viste hun nye verk ved The Great Monster Dada Show på Henie-Onstad Kunstsenter, TEMPO TEMPO TEMPO på Kistefos-museet, Tegnetriennalen i Oslo og ved Museum of Contemporary Art i Montreal.

Marthe Ramm Fortun har under sin deltagelse i Atelier Kunstnerforbundet blant annet produsert utstillingen TA VARE! som ble vist i Kunstnerforbundets vindussal høsten 2019.

Portrett av Pearla Pigao

Pearla Pigao

Pearla Pigao (f.1984, Lillesand) er en Oslo-basert kunstner, musiker og kunsthåndverker. Med bakgrunn innen både musikk og tekstilkunst, utforsker hennes arbeider forholdet mellom lyd og materiale. Hun trekker veksler mellom veving og musikalsk komposisjon for å lage digitalt håndvevde tekstiler som skaper visuelle, taktile opplevelser av lydstrukturer. Pigaos interaktive installasjoner har tjent henne en rekke stipend og priser, inkludert Norske Kunsthåndverkeres studentpris og Kunst- og Håndverksprisen fra Fondet for Kunst- og Designstudenter, samt BKH stipend under Stipendutstillingen i Agder 2017.

Pigao har allerede hatt flere utstillinger nasjonalt og internasjonalt, som blant annet inkluderer SOFT Gallery, Helsinki Contemporary, Atelier Nord, Galleri Format, Norwegian Presence i Milano og CHART kunstmesse i København, der hennes arbeider ble vist både i Charlottenborg Kunst Hall og Design Museum Danmark. Pigaos arbeider er kjøpt inn av det norske utenriksdepartementet for generalkonsulatet i New York, Nordenfjeldske kunstindustrimuseum i Trondheim og Kiasma i Finland.

Utsnitt av kunstverk

Silje Linge Haaland

Silje Linge Haaland (f.1984, Fitjar) arbeider med video, tekst, skulptur og koreografi. De siste årene har hun jobbet med et omfattende prosjekt med tittelen Hjernen er for nær munnen. Linge Haaland er utdannet fra Gerrit Rietveld i Amsterdam, Kunstakademiet i Oslo og Städelschule i Frankfurt. Våren 2018 avsluttet hun en ettårig fordypning i tekst på Skrivekunstakademiet i Bergen. Hun har de siste årene stilt ut på blant annet Galleri K (Oslo), GL-strand (København), Henie Onstad Kunstsenter (Asker) og Papay Gyro Nights i Tokyo. Kommende utstillinger består av separatutstillinger på In Extenso Art Space (Clearmont - Ferrand, Frankrike) og Billedhoggerforeningen (Oslo), hun er også en del av et større prosjekt ved Munchmuseet (Oslo) i 2021. Linge Haaland var initiativtaker til residensen og utstillingen Five Thousand Generations of Birds (2012) som gikk over flere år og fant sted på holmer i sjøen på Fitjar (Sunnhordland), sammen med kunstner Andrea Bakketun. I 2018 hadde hun sin første separatutstilling i Kunstnerforbundet.

«Det med å være knyttet til et så aktivt visningsrom og det som kontinuerlig arbeides med der, være i dialog med de andre på atelieret og følge deres prosjekter. Det å få så mange inn på atelierbesøk fordi AKF nå er etablert som et sted og folk som stikker innom utstillingene også kommer innom oppe hos oss, skjer ofte, og er en så enkel men effektiv utveksling av synergier».

—Silje Linge Haaland, Oslo 2020

Portrett av Solveig Lønseth

Solveig Lønseth

Solveig Lønseth (f. 1986, Inderøy) bor og arbeider mellom Oslo og Ørland. Hun holder en master i billedkunst fra Kunstakademiet i Oslo, KHiO (2015). Lønseth arbeider i hovedsak fotografisk og skulpturelt med lys og arkitektur. I hennes seneste arbeider har dette betydd direkte eksponering av lyssensitive overflater (uten kamera eller objektiv) for å konservere lys i det gitte rom. Hun har siden 2012 hatt årlige soloutstillinger og deltatt i internasjonale gruppeutstillinger, i og utenfor Norge; Seeable/Sayable, Kunstnernes Hus, Oslo; BMC An Interdisciplinary Experiment ved Hamburger Bahnhof, Berlin og Innland, CCC OD, Tours m fl. Hun har mottatt utmerkelser og anerkjennelse for sitt arbeid i form av priser og stipendier. I forbindelse med deltakelse ved FFF’s Vårutstillingen 2018, Fotogalleriet i Oslo, ble hun tildelt Bildende Kunstneres Hjelpefonds fotokunstpris for arbeidet KOLO KLORO KROMIA. Lønseth er innkjøpt av Oslo Kommunes kunstsamling. Utstillingen hennes i overlyssalen ved Kunstnerforbundet i 2020 var hennes første solopresentasjon i Oslo.

«Tilgang til Atelier Kunstnerforbundet har bidratt til at jeg har kunnet tilnærme meg overlyssalen, arkivet og Kunstnerforbundets historie ett helt år mot ferdigstilling av utstillingen OVOM (vist i overlyssalen 27.02 - 07.06.2020). Atelier Kunstnerforbundet har gitt meg kontinuerlig trygghet og base under tiden jeg har utviklet prosjektet. Det har bidratt til å styrke selve prosjektetet faglig og teoretisk, samt støttet opp under mitt kunstnerskap for tider som måtte komme».

—Solveig Lønseth, Oslo, 2020.