Business

fra angelsaksisk bisignis (angst eller omsorg/å ta vare)

De hadde tømt glassene sine. Ovenfor ham satt hun, forretnings­magnaten og mono­polisten. Røykte, tilsyne­latende uten en tanke i hodet. Samtalen var dødd og lå som et kadaver mellom dem. Han snudde seg smilende mot henne, trakk seg halv­veis i bevegelsen og snudde seg tilbake mot maleriet.

Mai 1913: Association of American Painters and Sculptors organiserer The Armory Show; den første, større presen­tasjon av moderne billed­kunst på amerikansk jord, og sender den på turné gjennom New York, Cleveland, Pittsburgh, Milwaukee og Philadelphia. Senere samme år åpner Gimbels Department Store, et vare­magasin for klær, møbler og kosmetikk, den første, store utstil­lingen av euro­peisk kubisme i Nord-Amerika i det første av mange lignende forsøk på å opphøye og sofistikere sine kunders smak og preferanser.

«Fremtiden er bygget på fragmenter av fortiden. Vet du hvem som sa det?» Bestyrerinnen klarer ikke å styre seg.

«Donald Duck?»

Et stilleben av en lyd­dempet stilleboks i dempede sepia­toner. Et kontor­land­skaps­maleri med artisjokk­grønne enger, evig vekst, så langt øyet ser. Neo-surrealisten retter seg opp i Marc Newson-sjeselongen og søker øye­kontakt med henne. «Visste du at Balzac drakk opp mot 50 kopper kaffe om dagen? Hva slags kaffe­avtale hadde de på det advokat­kontoret, egentlig? Haha!»

Mars 1934: MoMA åpner utstillingen Machine Art; en museal presen­tasjon av hverdags- og industri­objekter. Alt fra kopper og kar til propeller og brød­rister­fjæringer utstilles på pide­staller og i vitriner.

«Kunsten skylder seg selv en større avstand fra plebeiisk fascinasjon for samtidens flyktige, sosiale memorabilia. Første­mann til å legge merke til den nye tendensen som angår oss alle!» Tech-pessimisten hitter ELF BAR 600-en fra bunnen av magen, lar Blue Razz Lemonade-skyen velte ut av seg og, i samme utpust, para­fraserer en lavt­hengende floskel om loko­motivets nøkkel­rolle i utvidelsen av menneskets opp­fatning av tid og rom. «En kunstnerisk omveltning hvis endelige mål er å la alt forbli ved det gamle… Genialt!»

 

Tekstverket er skrevet av kunstner og artist Kristoffer Cezinando Karlsen. Verket er en del av utstillingen Virksomheten, kuratert av PYTON. Utstillingen vises i alle utstillingssalene i Kunstnerforbundet 2. juni - 2. juli 2023.

Publisert 8. juni 2023
Sist oppdatert 8. juni 2023

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern