1. Du har uttalt at både stjernehimmelen og musikknoter er viktige inspirasjonskilder i kunstverkene dine. Kan du si noe om hva som inspirerer deg med dette?
De senere årene har jeg arbeidet med en teknikk som består i å sy på papir. Jeg lager hull i papiret og trekker tråden gjennom hullene. Inspirasjonen fikk jeg fra stjernehimmelen, hvor hver stjerne blir et punkt man kan dra usynlige linjer mellom. Jeg er opptatt av kontrasten mellom trådens myke kvaliteter og den stramme linjen den skaper når den strammes, da får den en styrke, den blir som et instrument eller som en streng som vibrerer.
2. Du beskriver arbeidene dine som tegninger heller enn tekstile arbeider. Hvordan har det seg at du velger tråd i stedet for blyant eller penn?
Jeg ser ikke på meg selv som tekstilkunstner, jeg er opptatt av tegning og av linjen, enten jeg bruker blyant eller tråd, men jeg henter inspirasjon fra tekstil, fra både søm og vev. Begrepet needlework forbindes gjerne med tradisjonelt tekstilhåndverk og referer ofte til broderi. Jeg liker å arbeide med materialer som papir, lim og tråd. Det er en krevende teknikk som jeg har brukt veldig mye tid og energi på. Jeg er usikker på om jeg både kan og bør fortsette med dette!
3. Du har jobbet med Needlework-prosjektet i ca 10 år. Kan du si noe om hvordan prosjektet har utviklet seg gjennom perioden?
Selv om teknikken forblir den samme så har prosjektet utviklet seg gjennom de siste utstillingene mine. Arbeidene har gjennomgått en form for reduksjon. De siste arbeidene er de enkleste, hvor bare seks vannrette linjer utgjør komposisjonen. Jeg har laget en katalog i forbindelse med utstillingen som oppsummerer prosjektet. Jeg begynte dette arbeidet da jeg var 60 og målet var å lande i et uttrykk innen jeg var 70 så katalogen jeg har laget til denne utstillingen er en 70-årsgave til meg selv.