(Please scroll down for English)

I anledning Ian Giles’ utstilling After BUTT på Kunstnerforbundet har Lars Korff Lofthus, kunstner og nestleder for visningsrommet Entrée i Bergen, snakket med Giles om hans forhold til magasinet BUTT og produksjonen av filmen.

Filmen After BUTT utforsker den sosiale og kulturelle arven fra det ikoniske magasinet BUTT, en publikasjon laget for og av homofile menn tidlig på 2000-tallet

BUTT var kjent for sitt rosa papir og åpenhjertede intervjuer med musikere, filmskapere og designere som Michael Stipe, Gus Van Sant og Marc Jacobs. I Ian Giles’ film hører vi en gruppe menn dele seksuelt ladede fortellinger iblandet diskusjoner om publisering.

Samtalen vil være tilgjengelig under hele utstillingsperioden. 4.-13. september viser vi også filmen i sin helhet på kunstnerforbundet.no.

Ian Giles (f. 1985, UK) har en MFA fra  Slade School of Fine Art, London, hvor han ble uteksaminert i 2012. Han har nylig stilt ut ved Outhouse, Kettle’s Yard, Cambridge; Studio Four, OUTPOST, Norwich; Trojan Horse / Rainbow Flag, presentert av Gasworks hos Bethnal Green Working Men’s Club, London (alle I 2019). After BUTT har blitt vist i NY Art Book Fair, MoMA PS1, New York; Video Club: Sex Talks, Stedelijk Museum, Amsterdam; Entrée, Bergen, og Chelsea Space, London (alle i 2018). Giles vant i 2018 Shannon Michael Cane Award. Fra 2018-2020 utfører han bestillingsverk for New Geographies og er for tiden mottaker av Jerwood New Work Fund.

Lars Korff Lofthus (f.1978) arbeider hovedsaklig med maleri og tegning. Arbeidet kan karakteriseres som en undersøking av forholdet mellom identitet og sted, om individet sin posisjon i miljø der det både er fremmedgjort og hjemme. Tilsynelatende motstridende elementer fra bygdeliv, folkekultur, populærkultur og skeiv maskulinitet er sentrale. Lofthus er interessert i det norske landskapsmaleriet og forsøker å skape situasjonar der begjær og landskap kommer sammen i nye scenario. I tillegg til omfattende utstillingsaktivitet er Lofthus engasjert i formidling, skriving og kuratering. Han er nestleder i visningsrommet Entrée og i 2017 var han leder for Den Nasjonale Jury, Høstutstillingen. I 2021 viser han nye arbeid i ei separatutstilling på Kunstnerforbundet. Lars Korff Lofthus bor og arbeider i Bergen og Hardanger.

/

On the occasion of Ian Giles' exhibition After BUTT at Kunstnerforbundet, Lars Korrf Lofthus, artist and deputy director at Entrée, Bergen, talked to Giles about his relationship with BUTT magazine and the production of the film.

After BUTT is a film exploring the social and cultural legacy of the iconic magazine BUTT, a publication made by and for gay men in the early 2000s.

BUTT was known for its iconic pink pages and candid interviews with musicians, filmmakers and designers such as Michael Stipe, Gus Van Sant and Marc Jacobs. In Ian Giles’ film we hear the group sharing sexually charged narratives alongside practical discussions about publishing.

Ian Giles (b. 1985) completed his MFA in 2012 at the Slade School of Fine Art, London. Recent exhibitions and screenings include: Outhouse, Kettle’s Yard, Cambridge; Studio Four, OUTPOST, Norwich; Trojan Horse / Rainbow Flag, presented by Gasworks at Bethnal Green Working Men’s Club, London (all 2019). After BUTT, NY Art Book Fair, MoMA PS1, New York; Video Club: Sex Talks, Stedelijk Museum, Amsterdam; After BUTT, Entrée, Bergen, Norway and After BUTT, Chelsea Space, London (all 2018). Ian was an inaugural winner of the Shannon Michael Cane Award in 2018. He was a New Geographies commissioned artist 2018-20 and is currently a recipient of the Jerwood New Work Fund.

Lars Korff Lofthus (b.1978) works with painting and drawing. His work reflects upon the relation between identity and place. Rural life, historic folk culture, urban pop culture and queer masculinity are essential elements. Lofthus is trying to make desire and landscape come together in new alternative scenarios. In addition to a comprehensive exhibiting activity Lars Korff Lofthus is engaged in dissemination, writing and curating. He is the deputy director of Entrèe and in 2017 he served as a head of the National Jury for Høstutstillingen, Norway´s national annual art exhibition. In 2021 he will be showing new work at Kunstnerforbundet. Lars Korff Lofthus is based in Bergen and Hardanger.

Publisert 11. august 2020
Sist oppdatert 17. januar 2021