Grafikkens tiår
I dag jobber du mest med maleri, men du er kanskje mest kjent for grafikken fra 70-tallet, et tiår der interessen for grafikk eksploderte.
– 70-tallet var grafikkens tiår, og et politisk verktøy, da muligheten for å trykke opp kopier gjorde at kunsten kunne nå ut til mange for en rimelig pris. Da jeg kom fra Paris med dyptrykk, aquatint osv, ble arbeidene mottatt uventet og fremmedartet på den Norske scenen. Jeg fikk god feedback, så jeg fortsatte med mediet i mange år, det må ha vært fram til 1981. Jeg jobber gjerne med en teknikk hvor jeg blander flere former for grafikk sammen; la det være etsninger, raderinger eller kobberstikk.
– Aldersmessig var mine foreldres generasjons kunstnere non-figurative. Senere kom kunstnere som var ti år eldre en meg, sånn som Knut Rose, som bygget på det abstrakte maleriets erfaringer, men kom tilbake med det fabulerende billeduttrykket, der var jeg ganske tidlig ute, både før Killi Olsen også før eller parallelt med Bjørn Carlsen, før disse impulsene ble rådende.
Kan du fortelle om tiden du bodde i Paris?
– I Paris fikk jeg en god innføring i ulike grafiske teknikker. Det var spesielt kunstner Johnny Friedlander som åpnet meg for grafikkens muligheter, med en holdning om å se teknikken kun som et middel for å skape billedkunst. Jeg gikk først på maleravdelingen på Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts under Rogel Chastel og senere grafikkverkstedet Atelier 17. Her var jeg og min kone Bente Tønnessen i et internasjonalt kunstmiljø, og jeg oppdaget kunstnere som Pierre Alechinsky, Joan Miró og Max Ernst. Da jeg flyttet tilbake til Norge fra Paris, hadde jeg bodd der i 14 år med en sønn på syv. Jeg hadde et valg mellom å bli eller å komme hjem. Valget er jeg glad for i dag. Frankrike har et klassesamfunn med en sterk overklasse, mens det før var en kraftig arbeiderklasse. Om man ser utviklingen i verden i dag, er det ganske skremmende mye av det, det ulmer under overflaten.
Bildene til Valde Jensen er vanskelig å definere. En personlig ikonografi viser hverdagslige motiver som hjerter, blader og dyr, som nærmest fremfører roller på en teaterscene. Der kvinner i portrettformat med stilisert flagrende hår skuer utover bildets flate. De fabulerende parallelle historiene befinner seg i bokser og ornamenter.
Som Kunsthistoriker Gunnar Sørensen skriver i Ulf Valde Jensens biografi fra 2000, viser bildene en slags jordens eller kroppens indre, der figurene finner seg i huler og trakter, eller forbindes gjennom fallos- og slangeaktige former. Det personlige, stillferdige og burleske, det svevende og det karikerte er noen av beskrivelsene Gunnar Sørensen bruker om Valde Jensens kunst.
– Jeg har mange referanser, jeg tegner og maler før jeg finner ut av hva det skal bli, en mer automatisk metode, bildet blir til etterhvert, der man må være klar for å ta imot utviklingen og å stoppe i tide, som alle billedkunstnere kjenner til når man har den disiplinen til grunne.
Jeg ser bildene som en filmrull der man kan hoppe fram og tilbake i historiefortellingen, hvor jeg leser figurasjonene fra forskjellige synspunkter på samme tid. Hva slags fortellinger er det vi finner i bildene dine. Er det også erfaringsbaserte hendelser?
– Det er mangfoldig med historier noen også personlige, men først må jeg selv bli kjent med bildene jeg produserer, med samtalene som oppstår i prosessen. Historiene er både spesifikke og underbevisste, med forskjellige drivkrefter, om det så er ironi eller erotikk. Det er mange muligheter.
– Likt som i grafikken er timing og presisjon i prosessen med på å skape uttrykkene. Grafikk kan ses som en slags intimkunst, Det er ikke de store formatene og de slående uttrykkene du finner der.