get_title(@exhibition)
Oversiktsbilde fra utstillingen (2012) — Helene Sommer
Oversiktsbilde fra utstillingen (2012) — Helene Sommer
Installasjon (2012) — Helene Sommer
Stillbilde fra videoen "Great Piece of Turf" (2012) — Helene Sommer
Stillbilde fra videoen "Great Piece of Turf" (2012) — Helene Sommer

En liten grønn flekk midt i en elv som renner igjennom en av verdens største metropoler, Los Angeles. Et lite, litt søplete, uoffisielt naturreservat som knapt kan kalles en øy, bestående av ugress både av det hjemlig og eksotiske slaget, blir i ”Great Piece of Turf” skildret av botanikere og biologer gjennom vegetasjonens historier, og avslører vel så mye om verden utenfor som den lille grønne flekken i seg selv.

Et tre, som ble brakt fra den andre siden av kloden i et forsøk på å øke trebestanden for å bygge skipsmaster, er i dag en ilter fiende; En palme som ble plantet for å skape paradis har blitt selve symbolet på en by som i utgangspunktet ikke hadde palmer; En giftig, vakker blomst som åpner seg på nattes tid ble brukt av Indianerne til å finne sin indre åndelig leder, noe folk som er interessert i hallusinogener fremdeles gjør; En plante som en gang kom fra Russland har i dag igjennom en rekke Westernfilmer blitt selve symbolet på øde, forlatte steder og målløse vandring.

Elvelandskapet ble i filmindustriens spede begynnelse brukt som scenografi til den tidens populære filmer som ofte omhandlet ekspedisjoner til eksotiske steder og historier fra dype mørke jungler.

Utstillingen består av en videomontasje med materiale samplet fra en rekke steder i kombinasjon med egen filming og et herbarium som innholder tørkete planter og relevante artefakter.

Helene Sommer arbeider med video, tekst og installasjon der en fellesnevner er interessen for reproduksjon, dokumentasjon og klassifisering i forhold til billedproduksjon innen områder som historie og vitenskap. Arbeidene, ofte i form av montasjer, utvikles og formuleres i forhold til et gradvis oppsamlet materialet bestående av alt fra film, foto, tekst – samplet like mye som eget - der fortellingen og minnet står sentralt.

Tittelen til Helene Sommers utstilling er lånt fra Albrecht Dürers akvarell (Das große Rasenstück) fra 1503, som er et studie av en tilsynelatende tilfeldig gruppe ville planter og ugress.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern