get_title(@exhibition)
Rekvisitt (2014) — Willibald Storn
Oversiktsbilde fra utstillingen (2016) — Willibald Storn
Oversiktsbilde fra utstillingen (2016) — Willibald Storn
Remix nr. 120 Mai 2014 (2016) — Willibald Storn
Oversiktsbilde fra utstillingen (2016) — Willibald Storn
Oversiktsbilde fra utstillingen (2016) — Willibald Storn
Tidens skygger (2012) — Willibald Storn
Tidens skygger (2012) — Willibald Storn
Frette suiten (2015) — Willibald Storn
ROXY (2016) — Willibald Storn
VI DU JEG (2016) — Willibald Storn
JUKE (2016) — Willibald Storn
Rekvisittene Nr 4 (2016) — Willibald Storn
Rekvisittene Nr 5 (2016) — Willibald Storn
Til grådighetens pris (2016) — Willibald Storn
Til grådighetens pris (2016) — Willibald Storn
Til grådighetens pris (2016) — Willibald Storn
Til grådighetens pris (2016) — Willibald Storn

Aske over vann

Kurator Lotte Konow Lund


Willibald Storn er en bastion i norsk kunstliv og regnes som noe så motsetningsfylt som folkekjær og kontroversiell.
Willibald Storn (f. 1936) stiller ut i hele Kunstnerforbundet i perioden 31. mars – 8. mai. Utstillingen har fått tittelen «Aske over vann» og markerer kunstnerens 80 års dag. I «Aske over vann» kommer Storns sterke samfunnsengasjement til uttrykk gjennom tekstarbeider, skulpturer, collager, foto, objekter og bøker. Kurator for utstillingen er Lotte Konow Lund.
Storn vokste opp på landsbygda i Østerrike og var ferdig utdannet kokk da han ankom Oslo som mannskap på båt i 1956. Her introduserte tilfeldighetene ham både for billedkunsten og Statens Håndverks- og Kunstindustriskole. Storn mistet sin far i Sovjetunionen under andre verdenskrig, og hele hans oppvekst og senere politiske engasjement har vært preget av grusomheter han var vitne til under og etter krigen. Han er allment kjent for sine fargerike malerier og litografier med figurer og tekstelementer som ofte refererer til populærkultur og den europeiske folkekunsten. Valget om å tillate seg å bruke det banale, direkte og folkelige er i tråd med Storns vedvarende og sterke politiske engasjement og hans mer aksjonistiske side som billedkunster. Storn var en del av kunstnergruppa GRAS fra begynnelsen av på 1960-tallet. Gruppa benyttet seg av happenings, politiske aksjoner og demonstrasjoner som en del av kunstuttrykket. I 1969 ble han først ilagt en bot på 500 kroner etter å ha protestert ved et seminar på Henie Onstad Kunstsenter. Senere på året laget han utstillingen Coca Donald Samfunn ikke ta meg i UKS. Som tittelen tilsier var utstillingen en kritikk av amerikanisering, kapitalisme og konsumsamfunnet. Utstillingen ble utgangspunkt for debatt, men mest fordi bruken av handling og søppel, møtevirksomhet og lanseringen av Storn til president under utstillingen var nytt og utfordrende som kunstuttrykk. Bruken av søppel har vært en rød tråd i Storns arbeider frem til i dag. Søppel er det som ikke lenger har en verdi, noe som er til overs, men som også er en fortelling fra et sted og en tid. Søppel forteller om vaner, økonomi, politikk og sivilisasjon. Storn river opp og setter sammen, både i papir, objekt og etter hvert digitalt. Collager fra alle kulturer og i alle former.
«Jeg ønsker å lage en utstilling som viser verden så jævlig som den er», sier Storn selv om utstillingen. Å bry seg om menneskers situasjon og skjebne, om naturen og naturressurser er en naturlig side av Storns kunstproduksjon. I «Aske over vann» er dette hovedfokuset.

Kunstnersamtale lørdag 16. april kl. 14.00 med Willibald Storn og Lotte Konow Lund

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern