Camilla Løw
Liberty Belle (2016) — Camilla Løw
The Mathematician (2016) — Camilla Løw
Black Notes (2016) — Camilla Løw
Eye in the Sky (2016) — Camilla Løw
Time and Again (2016) — Camilla Løw
Daylighting (2016) — Camilla Løw
Oversiktsbilde fra utstillingen (2016) — Camilla Løw
Oversiktsbilde fra utstillingen (2016) — Camilla Løw
Oversiktsbilde fra utstillingen (2016) — Camilla Løw

Eye in the Sky

Kunstnerforbundet er stolte av å presentere Camilla Løws utstilling i Overlyssalen. Løw vil vise en serie nye verk definert av arkitekturen i Overlyssalen. Hun har valgt å gjøre noen grep i salen som aldri tidligere har blitt gjort. Ved fjerne enkelte av rutene i taket åpner hun opp glasstaket og viser dets bakenforliggende konstruksjon. De hengende skulpturene festes til takbjelkene over glasstaket. Slik kan blikket følge skulpturen fra salen og ut av gallerirommet: et grep som vil bidra til at vi ser rommet på en helt ny måte. Overlyssalen er arkitektene Gudolf Blakstads og Herman Munthe-Kaas’ første samarbeidsprosjekt og ble innviet i 1919. Sammen med Kunstnernes Hus står disse arkitektene bak sentrale utstillingsrom i norsk arkitekturhistorie. Og nettopp utstillingsrommet spiller en viktig rolle i Løws kunstnerskap.

Løw har gjennom de ti siste årene markert seg med abstrakte skulpturer og romlige konstellasjoner. Hennes kunst er rik på referanser til den abstrakte kunstens historie og retninger som minimalisme, konstruktivisme, Bauhaus og De Stilj. Slik tilføyer hun ny kunnskap og erfaring til den abstrakte kunstens dreining rundt ideologi, produksjon, form, farge, rom, kropp og bevegelse. Samspillet mellom skulpturene og arkitekturen gjør Løws utstilling til romkunst i forlengelsen av konstruktivistenes eksperimenter med utstillingsrommet tidlig på 1900-tallet. Skulpturene hun vil vise i Kunstnerforbundet er i svart stål som bøyes i ulike former, noen friere andre strengere og geometriske. I tillegg til stål benytter hun håndblåstglass og spraymalt tre. Løw eksperimenterer med materialer, produksjonsformer og presentasjon. Kontrasten mellom det industriproduserte og det håndlagede er en viktig side ved hennes kunst som gjør Arts and Crafts-bevegelsen til en aktiv referanse. Spor av håndverk og håndens tilvirkning står sentralt og bringer også inn et større samfunnsperspektiv. Overflaten og de spor den kan romme bringer inn en vedvarende diskusjon om kunst, verdier og arbeid. Poetiske titler gir verkene flukt og åpner opp til det både hverdagslig og det politiske. Hennes kunstneriske prosjekt rommer en egen omsorg for samspillet mellom verk og rom, men også verk og tilvirkning.

Camilla Løw (f. 1976) er utdannet ved Glasgow School of Art og Asker Kunstskole. Hun har hatt en rekke utstillinger i Norge og internasjonalt. Hun er representert i Galleri Elastic, Stockholm og Belmacz Gallery, London. I 2015 var hun representert på utstillingen «NN-A NN-A NN-A. Ny norsk abstraksjon» i Astrup Fearnley Museet og i 2012 viste hun utstillingen «The Space of Shape-Time» i Nasjonalmuseet. Hun har også utført en rekke offentlige utsmykninger og er innkjøpt til Nasjonalmuseet, Henie Onstad, Statoil, Sentralen (Sparebankstiftelsen) og KHiO (KORO), Storebrand, SPP (Stockholm).

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern