Andrea Muribø
Gunnhild Torgersen
Tora Endestad Bjørkheim
Matt Lambert
Monica Flakk
Admir Batlak
Sofie Nørsteng
Utstillingen Omformulerte forekomster presenterer syv kunstnere som gjennom smykke, skulpturelle objekter, fotografi og tekstil benytter seg av ulike strategier for å utforske spørsmål knyttet til bearbeiding eller modifisering av funnet materiale. Utstillingen undersøker hvordan materialer gjennom naturlige eller styrte prosesser, manipulasjon, sampling eller kamuflasje kan finne nye former, funksjoner og lesning. Den kuraterte gruppeutstillingen er en del av årets utgave av Juniutstillingen som gjennom Kunstnerforbundets historie tradisjonelt sett har fokusert på å presentere unge kunstnerskap. Årets utstilling tar utgangspunkt i verk av unge kunstnere og kunsthåndverkere som jobber med utgangspunkt i en utvidet materialforståelse.
Gunnhild Torgersen presenterer en serie skulpturer fremstilt av bygg- og konstruksjonsmaterialer som stålplater, jernstenger, sement og planker. Torgersen interesserer seg for materialenes opphav og karakter, og hvordan disse kan formes til fysiske og skulpturelle språkelementer. Ved hjelp av manuelt håndverk, vann og tid oppnår rødmalte planker fra veisperringer en organisk form. Gjennom en slik omarbeiding av eksisterende materialer undersøker Torgersen ulike funksjoner av kommunikasjon som forholder seg til ideer rundt mobilitet, kontroll, grenser og bevegelse.
Tora Endestad Bjørkheim tar i arbeidene sine utgangspunkt i modulære strukturer for å undersøke former for abstrakt funksjonalitet. Fronter fra masseproduserte kjøkkensystemer blir ved hjelp av tilpassede rammeverk i metall transformert til frittstående objekter i rommet. Gjennom å se nærmere på forholdet mellom billedflaten og den funksjonelle flaten skaper Bjørkheim arbeider som oppleves som romlige og abstrakte komposisjoner med assosiasjoner både til varehandel, interiør, display og sampling.
Matt Lambert er opptatt av å viske ut ulike systemer som fungerer
gjennom hegemoniske binære oppfatninger og skalaer. Lambert benytter seg
av funnet og formet materiale om hverandre i sine smykker. Lambert
undersøker smykkets potensiale i bruddet mellom det offentlige og det
private.
Gjennom å utforske materialitet fra et queer-perspektiv ønsker Lambert å
filtrere vår oppfatning av ulike objekter, materialer og teknikker og på
denne måten formulere en ny og annerledes historie.
Admir Batlaks tekstile arbeider er utført i den tradisjonelle teknikken nålefilting. Funne folkloristiske og syntetiske materialer er tovet sammen med merinoull i en serie komposisjoner til gulv. Bak volanger og mønstre finner man fargefelt og striper som kan assosieres med abstrakte flaggmønstre uten geografisk tilknytning. Batlak befinner seg i et friksjonsfelt mellom kunst og mote og bryter ofte etablerte normer for visning av klær og kunst. I dette prosjektet har han bevegd seg bort fra bruksaspektet og refererer først og fremst til ideen om bruk gjennom å benytte seg av materialer som er tilpasset klesproduksjon.
Monica Flakks fotografier viser avstøpninger av steiner hun har samlet fra steinbrudd og byggeplasser rundt omkring i landet. Avstøpningen gjengir steinens form og overflate men den fungerer også som en abstraksjon: steinens form blir tydeligere når den blir tatt ut fra sin originale kontekst og dens geologiske syklus. Flakk undersøker gjennom prosjektet forholdet mellom den anonyme steinen og dens materielle verdi. Gjennom fotografiet oppstår også en forvrengning av skala som åpner opp for et nytt landskap uten noen geografisk tilhørighet.
Andrea Muribøs smykker oppstår i møtet mellom kunstneren og de funne organiske materialene hun benytter seg av. Gjennom bruk av materialer som horn, fruktsteiner, bein, tre, glass og kull fremstår Muribøs smykker som lånte objekter som inngår i et naturlig kretsløp. Smykkenes tvetydige funksjonalitet kan synes å ha vokst frem i det organiske materialet og på denne måten undersøker kunstneren ideer omkring det individuelle og det tilpassede. I Muribøs arbeider viskes skillet mellom råmaterialet og bearbeidingen ut og spørsmål knyttet til forholdet mellom bevaring og det forgjengelige blir sentrale.
Sofie Nørstengs keramiske arbeider tar utgangspunkt i relasjonen mellom kroppslige erfaringer, myter og naturelementer. Nørsteng jobber intuitivt og improvisatorisk med leiren for å utforske ideer om vekstprinsipper og kroppsliggjort hukommelse og kunnskap som står utenfor språket. Undersøkelsene hennes kan ses på som en form for omvendt arkeologi hvor den ytre formen gjenstår som en avleiring og som en øvelse i å skape. Formenes muterte fremtoning henvender seg til erindringenes transformerende natur, hukommelsens forgjengelighet og til kroppen som beholder av glemte erfaringer.
**Tora Endestad Bjørkheim (f. 1986) har mastergrad fra Kunst- og Designhøgskolen i Bergen med spesialisering innen tekstil. Sammen med Johnny Herbert stiftet hun i 2014 avispublikasjonen Grafters’ Quarterly som til nå har kommet ut i fire utgaver. Hun har deltatt pa° gruppeutstillinger som Bergen Assembly, Entre´e i Bergen og Kunstha°ndverk 2014 pa° KODE Bergen.
Matt Lambert (f. 1989) har en mastergrad i metall fra Cranbrook Academy of Art i Detroit, Michigan, og har i tillegg arbeidet som lærsmed. Han er for tiden på kunstneropphold på IASPIS i Stockholm. Lambert har hatt separatutstilling to ganger på Platina Gallery i Stockholm og deltatt på gruppeutstillinger på blant annet Norton Museum of Art i Florida, Craft Council of British Columbia Gallery i Vancouver, Canada og Collective Design Fair i New York.
Monica Flakk (f. 1988) har utdanning fra avdeling for Kunstfag ved Kunsthøgskolen i Oslo. Flakk viste separatutstillingen «The Dust Has Settled» på NoPlace i Oslo i 2016. Hun har også deltatt på gruppeutstillinger på House of Foundation i Moss, Blomqvist i Oslo, Tegnebiennalen 2017 og Skulpturarena Øst i Oslo.
Andrea Muribø (f. 1990) har bachelorgrad fra avdeling for Kunstfag ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har deltatt på gruppeutstillinger som «Everything is connected» arrangert av Norwegian Crafts i Milano, Die Neue Sammlung i München og Archaeology på Galleri Format i Oslo.
Admir Batlak (f. 1982) er klesdesigner med utdanning fra Istituto Marangoni i Milano. Batlak mottok Costume Awards pris for Årets norske designer 2017, og har blant annet hatt en rekke utstillinger og visninger på Galleri Riis. I 2015 stilte han ut på 1857 i samarbeid med kunstneren Ingrid Eggen. Batlak har hatt visninger på steder som Munchmuseet (2017) og Kunstnernes Hus (2014).
Sofie Nørsteng (f. 1981) er keramisk kunstner med utdanning fra avdeling for Kunstfag ved Kunsthøgskolen i Oslo og Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam. Nørsteng har deltatt på gruppeutstillinger blant annet ved Deutscvilla Strobl i Østerrike, Hydrogenfabrikken i Fredrikstad og Akershus Kunstsenter. I 2016 mottok hun BKHs kunsthåndverkspris.
Gunnhild Torgersen (f. 1985) har en mastergrad fra kunstakademiet i Malmø. Hun har stilt ut på blant annet Akershus kunstsenter og Tag Team Studio i Bergen og deltatt på gruppeutstillinger ved Verdens Ende Kunstforening på Tjøme, Kunstmuseet Kube i Ålesund, Tegnebiennalen 2017, Vestlandsutstillingen 2015 og Vårutstillingen på Fotogalleriet i 2013. Hun mottok prisen for tredimensjonalt arbeid på Østlandsutstillingen i 2015.
Utstillingen er kuratert av Kjersti Solbakken**