Everyone Says Hello

Everyone Says Hello
Internasjonal smykkekunst i Kunstnerforbundet
10.01.-24.02.2019

Utstillingen Everyone Says Hello består av arbeider fra 20 kunstnere fra hele verden som undersøker en rekke tilnærminger og aktualiteter i samtiden gjennom smykker. Utstillingen viser verk der kunstnernes ulike geografiske, kulturelle og politiske ståsted manifesteres og knyttes til hverandre. Everyone Says Hello både omhandler og problematiserer samtiden vi lever i, fra arbeider som vedrører likestilling eller ressursbruk og klima-utfordringer vi som fellesskap står over, til arbeider som vender blikket innover og stiller spørsmål knyttet til spiritualitet, identitet og kjønn.

Helene Duckerts installasjoner byr på et visuelt arkiv av etterlatenskaper og kassert materiale hentet fra byens søppelcontainere og utgjør en kommentar til samtidens kulturelle opp- og nedturer. Med en interesse for antropologi tar de Stockholmsbaserte kunstnerne Beatrice Brovia og Nicolas Cheng et dypdykk i ny teknologi og materialkulturen omkring gull som ressurs. Gjennom arbeider i Pounami, jade fra New Zealand, griper Neke Moa fatt i Maorienes kamp for å bevare sin identitet – sin historie, sitt språk og sin kultur. Matt Lamberts og Máret Ánne Saras nye serie i porselen laget av oppmalt reinsdyrbein inngår i den samiske kunstnerens aktivistiske prosjekt som en direkte støtte til reineieren Jovsset Ánte Saras kamp mot det norske storsamfunnet, der den setter fortellingen om den norske statens kolonialisering av Sápmi opp mot samisk historie og tradisjoner. Med Nobel Bow, et smykke i form av en rosettlignende fallisk slipshybrid referer svenske Auli Laitinen #metoo-kampanjen, Sara Danius og krisen i Svenska Akademien. Britisk/Ungarske Veronika Fabian setter i sine store metall-kjeder kvinnens forhold til selvidentitet opp mot populærkultur og massemedia og undersøker hvordan identitet dannes på bakgrunn av økonomiske og kulturelle vilkår.

Kunsthåndverket omtales gjerne som en kunstsjanger som står hverdagslivet nært. Kunsthåndverkets materialer - keramikk, tekstil, tre osv. - inngår i funksjonelle og dekorative objekter vi omgir oss med i våre dagligliv. På samme måte kan smykker ofte passere som noe ensartet - kostbare, vakre objekter som konnoterer eksklusivitet. I Everyone Says Hello presenteres arbeider av kunstnere som utfordrer en slik tenkning, og som viser at smykker kan fortelle historier om kulturell identitet, klima-utfordringer, politisk aktivisme og kjønnspolitikk. Tilsammen utgjør kunstneres ulike fortellinger et til tider humoristisk, til tider forstyrrende portrett av hverdagen og tiden vi lever i.

Everyone Says Hello er et samarbeid mellom Kunstnerforbundet og Norwegian Crafts. Direktør for Norwegian Crafts, Hege Henriksen sier: «utstillingen er en milepæl i Norwegian Crafts sitt arbeide for å styrke norsk kunsthåndverk og norske gallerier og institusjoner med fokus på kunsthåndverk gjennom internasjonalt nettverksbygging.» Everyone Says Hello vil fylle samtlige gallerirom i Kunstnerforbundet og markerer inngangen til 100 års jubileum for Overlyssalen, et av landets aller vakreste visningsrom.

Assembled Orange Stone Age Paraphernalia (2018) — Reinhold Ziegler
Assembled Orange Stone Age Paraphernalia (2018) — Reinhold Ziegler
X, (Brooch) (2018) — Máret Ánne Sara og Matt Lambert
X, (Brooch) (2018) — Máret Ánne Sara og Matt Lambert
Installasjonsfoto (2019) — Máret Ánne Sara og Matt Lambert
Installasjonsfoto (2019) — Máret Ánne Sara og Matt Lambert
Installasjonsfoto fra utstillingen (2018) — Beatrice Brovia og Nicolas Cheng
Installasjonsfoto fra utstillingen (2018) — Beatrice Brovia og Nicolas Cheng
diverse arbeider (2018) — Helene Duckert
diverse arbeider (2018) — Helene Duckert
The ring of ignorance (2019) — Nanna Meland
The ring of ignorance (2019) — Nanna Meland
Bæreinstrument for 50.000 kuler, (halskjede) (2019) — Sigurd Bronger
Bæreinstrument for 50.000 kuler, (halskjede) (2019) — Sigurd Bronger
Would any of you love to eat the flesh of his dead brother, 2017 glazed earthenware , (2019) — Ahmed Umar
Would any of you love to eat the flesh of his dead brother, 2017 glazed earthenware , (2019) — Ahmed Umar
Loaded Keep Hitting Our Jaws (2018) — Máret Ánne Sara og Matt Lambert
Loaded Keep Hitting Our Jaws (2018) — Máret Ánne Sara og Matt Lambert
The Trace of Rotation (2019) — Dana Hakim
The Trace of Rotation (2019) — Dana Hakim
The Trace of Rotation (2019) — Dana Hakim
The Trace of Rotation (2019) — Dana Hakim
The ring of ignorance (installasjonsfoto) (2018) — Nanna Melland
The ring of ignorance (installasjonsfoto) (2018) — Nanna Melland
Installasjonsfoto fra utstillingen (2018) — Katie Kameen
Installasjonsfoto fra utstillingen (2018) — Katie Kameen
Installasjonsfoto fra utstillingen (2018) — Reinhold Ziegler
Installasjonsfoto fra utstillingen (2018) — Reinhold Ziegler
Auli Laitinen Nobel Bow (2018) — Auli Laitinen
Auli Laitinen Nobel Bow (2018) — Auli Laitinen
Pearly White (2018) — Benedict Fischer
Pearly White (2018) — Benedict Fischer
Monocoque, (pink) (2013) — Benedict Fischer
Monocoque, (pink) (2013) — Benedict Fischer
Places I’ve been, things I’ve seen. (detalj) (2015) — Camilla Luihn
Places I’ve been, things I’ve seen. (detalj) (2015) — Camilla Luihn
Metanoia V brooch (2016) — Darja Popolitova
Metanoia V brooch (2016) — Darja Popolitova
What Ever (2018) — Heidi Sand
What Ever (2018) — Heidi Sand
PENDANT (2017) — Lisa Walker
PENDANT (2017) — Lisa Walker
Rebellious Chain (2018) — Veronika Fabian
Rebellious Chain (2018) — Veronika Fabian
Bæreinstrument for andeegg, (brosje) (2018) — Sigurd Bronger
Bæreinstrument for andeegg, (brosje) (2018) — Sigurd Bronger
Bæreinstrument for knivegg, (brosje) (2018) — Sigurd Bronger
Bæreinstrument for knivegg, (brosje) (2018) — Sigurd Bronger
Bæreinstrument for knivegg, (halskjede) (2018) — Sigurd Bronger
Bæreinstrument for knivegg, (halskjede) (2018) — Sigurd Bronger
Acclimate, 2018 (Necklace) (2018) — Katie Kameen
Acclimate, 2018 (Necklace) (2018) — Katie Kameen
Blankt ark (2018) — Heidi Sand
Blankt ark (2018) — Heidi Sand
Whakapap genealogy 2018 Collaboration with Karl Fritch (2018) — Neke Moa
Whakapap genealogy 2018 Collaboration with Karl Fritch (2018) — Neke Moa
Ko wai ahau? - who am I? (2014) — Neke Moa
Ko wai ahau? - who am I? (2014) — Neke Moa
Pokarekare - ripples in the water (2016) — Neke Moa
Pokarekare - ripples in the water (2016) — Neke Moa
Untitled (Neckpiece I) (2016) — Dana Hakim
Untitled (Neckpiece I) (2016) — Dana Hakim
IMPOSIBLE TO IMAGINE THE QUITE SENCE OF SOMETHING LOST (2017) — Jorge Manilla
IMPOSIBLE TO IMAGINE THE QUITE SENCE OF SOMETHING LOST (2017) — Jorge Manilla
VANITY (2015) — Jorge Manilla
VANITY (2015) — Jorge Manilla
Places I’ve been, things I’ve seen, (2015) — Camilla Luihn
Places I’ve been, things I’ve seen, (2015) — Camilla Luihn
Pokarekare - ripples in the water, 2016 (2016) — Neke Moa
Pokarekare - ripples in the water, 2016 (2016) — Neke Moa

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern