Keramiske oppløsninger
Vindussalen og kabinettet
04.04.-19.05.2019
I utstillingen Keramiske oppløsninger presenterer Irene Nordli en serie skulpturelle keramiske arbeider som veksler mellom det amorfe og det figurative. Skjell og sopplignende vekster smelter sammen med kroppslige fragmenter og organer. De brutale avslutningene i leire fremstår som avrevne lemmer. Ved bruk av matte glasurer utgir steingodset seg for å være hud. Figurinene trer frem som forstyrrede ekko fra fortiden. Vi ser forminskede avbildninger av mennesker i form av skjøre små visne kropper med lukkede øyne. De klassiske idealene brytes ned og forsvinner inn i leiren igjen.
Nordlis arbeider beveger seg mot en stadig større grad av abstraksjon. Nordli støper former som modelleres og omformes i en organisk skulpturell form for assemblage. Arbeidene kan synes å være oppslukt av sin egen materialitet: hun modellerer, bygger, støper, destruerer og setter sammen keramiske fragmenter som spenner fra det grove, abstraherte og opprivende til mer flytende, nitide og varsomme detaljer.
I de store porselensflisene fra Jingdezhen i Kina brennes flytende farger fast i glasuren. Den kinesiske filosofen Laozi sier vi skal være som vannet som er flytende og former seg etter omgivelsene – og samtidig er kraftfullt. Vannet, sier han, er sterkere enn fjellet, siden vannet kan hule det ut. Og vannet, det flytende og myke, likner på livet, mens det som er stivt og hardt likner døden, slik kroppen vår blir stiv når vi er døde.
Irene Nordli (f.1967, Oslo) bor og arbeider i Oslo og Heestrand i Sverige. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen (1995) og ansatt som professor ved Kunsthøgskolen i Oslo, avd. Kunst og Håndverk. Nordli har hatt en rekke separatutstillinger ved institusjoner som Ram Galleri (2018), Galleri Format (2016), Lillehammer Kunstmuseum (2010) og Akershus Kunstsenter (2005). Nordli har også deltatt i en rekke gruppeutstillinger i inn og utland. I tillegg har Nordli gjort mange ulike Kunst i Offentlig Rom prosjekter, som Don’t be a Stranger, Asker Kulturhus og Månelyst, Halden Fengsel (KORO). Arbeidene hennes er kjøpt inn av Sørlandets Kunstmuseum, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo og KODE, Kunstmuseene i Bergen, Lillehammer Kunstmuseum, Drammen museum, Punkt Ø, KORO, Eskilstuna Konstmuseum, Katrineholm Kulturhus, Sverige, Hamburg museum für Kunst und Gewerbe, Tyskland.