Hilde Jørgensen & Ingrid Askeland

Manisk mandag
Vindussalen
24.10.-24.11.2019

Valget de engang tok, fikk åpenbart fatale konsekvenser. Alle grenser, som mellom rett og galt eller svart og hvitt, ble overskredet. Ditt eget sinns forfall leder til samfunnets forfall. I dag er dagen derpå.

Manisk mandag er en dystopisk installasjon av kunstnerne Ingrid Askeland og Hilde Jørgensen, som speiler en kaotisk verden i forfall. Installasjonen tar form av en skog som fullstendig har tatt over Kunstnerforbundets vindussal. Ved nærmere betraktning ser man at skogen består av både kroppsdeler og svulster i tillegg til en rekke botaniske vekster, insekter og dyr. Ølflasker med utvekster og armer kravler rundt i et landskap som brettes ut i flere dimensjoner. Askeland og Jørgensen undersøker på denne måten skogen som både et tilholdssted og en tilstand. Det er i Askeland og Jørgensens univers uklart om festen er over eller om den bare såvidt har begynt, for mens undergangen nærmer seg, kan det synes som om tiden benyttes til dekadent forlystelse og unødvendig konsum.

Det kunstneriske samarbeidet mellom Askeland og Jørgensen strekker seg mange år tilbake, men dette er deres første felles utstilling. Installasjonen består av collage, fotografi og keramiske skulpturer og det foregår en kontinuerlig utveksling mellom motivet og illusjonen, og mellom et angstpreget alvor og et lekent humoristisk skråblikk på tilværelsen.

Ølflasken sidestilles i utstillingen med antikkens greske vaser, som ofte fungerte som beholdere for vin. Samtidig brytes ideen om den opphøyde og evigvarende keramikken som statusobjekt ved bruk av fiberoptikk som får objektene til å fremstå som leketøy eller forvokste nipsfigurer. Rester av fotografier av forvrengte kroppsdeler og natur komponeres til nye fiktive lansdskap som på den ene siden er forførende vakre, før de i neste øyeblikk fremstår som marerittaktige og ulogiske verdener, slik en delirium tremens muligens kan fortone seg. Kunstnerne problematiserer konsekvenser av overskridelse og forfall i naturen, i den fysiske kroppen og i moralske og mentale landskap.

Hilde Jørgensen har hovedfag i fotografi fra Kunsthøgskolen i Bergen og virker i dag som kunstner og kurator. De siste årene har hun arbeidet med fotografiske prosjekter, kunstneriske samarbeid, konseptutvikling og formidling som hoveddeler av sitt kunstneriske virke. I egen kunstpraksis er det fotografi, tekst og installasjon som er hovedmedia. Utover egne prosjekter grunnla og driver hun i samarbeid med Maya Økland kunstnergruppen og visningsstedet KNIPSU i Bergen.

Ingrid Askeland har hovedfag i visuell kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo, og grunnfag ved seksjon for keramikk fra Kunsthøgskolen i Bergen. Hun jobber med populærkulturelle objekter som representanter for samfunnets åndelige og moralske forfall, og som både deltager og observatør tas det utgangspunkt i hobbyen: Fylla. Bruksvennlige, men samtidig lite nyttige flasker og ølkorker forvandles til overdimensjonert nips i brukskunstmaterialet keramikk.

Utstillingen er støttet av (prosjektmidler for visuell kunst), Norsk kulturfond, Kulturrådet
og prosjektstøtte fra Billedkunstnernes Vederlagsfond.

Takk til Mikkel Clausen for produksjon av PU-skum og monteringshjelp, og
Sakari Jantti for elektronikk.

Retrettrom (2019) — Hilde Jørgensen
Borderline (2019) — Hilde Jørgensen