Ingjerd Hanevold
Fraktaler -Hundekjeks (2006) — Ingjerd Hanevold
Stoffskifte -valmue, turmaliner (2006) — Ingjerd Hanevold
Stoffskifte -valmue, madeiracitrin (2006) — Ingjerd Hanevold

I salene i 2. etasje har vi gleden av å presentere Ingjerd Hanevold (1955) for tredje gang med separatutstilling i Kunstnerforbundet. Hun er en våre mest brukte smykkekunstnere utenlands, og arbeider er innkjøpt av samlinger i inn- og utland.

Hanevolds smykker uttrykker en skjønnhet hentet fra naturens elementer. Vekststrukturer, plantefragmenter og naturkrystaller, ofte observert i et småskalaperspektiv, har vært bestemmende for smykkenes idegrunnlag og uttrykk. Slik botanisten og fotografen Karl Blossfeldt interesserte seg for naturformenes utfoldelse i „Urformen der Kunst“ (utgitt 1928), inspireres Hanevold av hver enkelt plantes sammensatte konstruksjon og tekstur. Flere av brosjene er direkte avstøpninger av blant annet knoppformer, frøkapsler og mose. I andre arbeider har hun benyttet fraktalteorien i det hun lar den minste komponenten likne det ferdige objektet. I nature morte-serien spiller hun på naturens iboende evne til å skape rytme og mønstre. Brosjene er bygget opp av en strengt designet urneform som repeteres. Ut fra urnene lar hun det vokse fram livgivende vekster som en billedliggjøring av en gjennomgripende fysisk forvandling.