Sommerutstillingen i 2. etasje er i år viet keramisk kunst. De inviterte er Elin Aasheim, Gunn Tjensvold og Cecilie Mossige, tre kunstnere som alle tok hovedfageksamen ved Kunsthøgskolen i Oslo i 2002, og som siden har markert seg på en rekke utstillinger i inn- og utland. Et annet fellestrekk er at de alle bruker tegneseriens formspråk som kunstnerisk utrykksmiddel.
ELIN AASHEIM (f. 1971 i Trondheim) viser fire hundeliknende figurer bygget opp i steingodsleire. De er rene og stramme i formen; de har et lekent uttrykk, og med en absurd undertone og et snev av humor spiller de på betrakterens gjenkjennelse og assosiasjonsevne. Figurene er plassert på gulvet i den store salen.
GUNN TJENSVOLD (f. 1965 i Stavanger) inntar lille sal med tre arbeider: Scaring the grass in the garden, Mumle, mumle i Wunderbaumskogen og Bade naken. Utgangspunktet for arbeidene er mengde; hva som skjer med en gjenstand som flerfoldiggjøres: mengder med badeender, fly og Wunder-baum krysses med populærkulturelle referanser og tegneseriespråk til en ny og underfundig fantasiverden. Arbeidene er montert på gulv og vegg og er i blandingsteknikk – støpt porselen, steingods og readymades.
CECILIE MOSSIGE (f. 1970 i Oslo) viser tolv rektangulære eller kvadratiske arbeider i glasert keramikk montert på veggen i den store salen. Motivene har et tegneserieaktig preg med glossy overflate og et urovekkende innhold. Med tegningene ønsker hun å uttrykke indre tilstander knyttet til identitet, femininitet og kontroll. Tematisk har hun også tidligere arbeidet med dette, men form- og uttrykksmessig legger hun nå mer vekt på streken og det tegn- eriske enn på glasurer og det stofflige.