Edith Lundebrekke
oversiktsbilde fra utstillingen (2004) — Edith Lundebrekke
Moaré I og 2 (2004) — Edith Lundebrekke
Moaré 4 (2004) — Edith Lundebrekke

Det er en stor glede for Kunstnerforbundet å vise en separatutstilling med nye arbeider av Edith Lundebrekke (f. 1959), en av våre fremste kunstnere fra faggruppen tekstil.

Lundebrekke har kalt utstillingen PERMUTASJONER, og som hun selv sier: AUtstillingen undersøker forholdet mellom flate og rom, to-dimensjonalitet og tre-dimensjonalitet, ved å transformere geometriske figurer i flaten til tredimensjonale former. Permutasjoner av fem grunnleggende figurer danner rammen for alle komposisjonene. Figurene varieres og kombineres innenfor et fast system.A

Utstillingen består av romlige kuber av tekstil og veggbaserte relieffer av malte trespiler. Hun arbeider med et rent abstrakt formspråk basert på repetisjon av moduler, geometriske figurer og romlige transformasjoner innen en avgrenset struktur.

Samspillet mellom lys og skygge veksler hele tiden ut fra tilskuerens betraktningspunkt og påvirker tilskuerens oppfatning av overflate, dybde og farge. Arbeidene aktiveres når tilskueren beveger seg i rommet, ved at de endrer seg alt etter hvilken vinkel de betraktes fra.

Edith Lundebrekke har sin bakgrunn fra tekstilkunst og har spesialisert seg på å utforske dynamisk repetisjon og mønsterdannelse. Denne utforskningen har manifestert seg i en rekke utsmykningsoppdrag, blant annet til Den Norske Ambassade i Berlin i 2003.