Hanne Haukom
Gul vår, god sommer (2007) — Hanne Haukom
Blomsterkasser (2006) — Hanne Haukom

I 2. etasje viser Hanne Haukom to verksserier med titlene er Gul vår, god sommer og Blomsterkasser. Hun har i mange år hatt mønster, ornamentikk og flatekomposisjon som tema i sine arbeider, og undersøker begrep som rytme, mellomrom, mengde og farge på plater av støpt porselen (fliser). Hun utforsker gjerne grenselandet mellom mønster og bilde og lar det uforutsigbare spille sammen med det kontrollerte og planlagte.

Haukom er utdannet ved Statens lærerhøgskole i forming, Blaker 1989-91, Statens høgskole for kunsthåndverk og design, Bergen 1991-97. Hun har deltatt på en rekke kollektive utstillinger og hatt flere separate utstillinger i inn- og utland. Hennes arbeider er innkjøpt av blant andre Pilotgalleriet, Akershus Kunstner-senter, Norsk Kulturråd og Vestlandske Kunstindustrimuseum. Hun har også hatt en rekke utsmykningsoppdrag.