Hildegunn Anda
Snabelvariasjon XII-XVI (2003) — Hildegunn Anda
Snabelvariasjon VI (2003) — Hildegunn Anda

Hildegunn Anda ( f. 1964 ) har arbeidet tredimensjonalt med peddig som kunstnerisk medium helt siden hun tok hovedfageksamen på Kunsthøgskolen i Bergen, seksjon for tekstil, i 1996. Hun er velkjent i det norske kunstmiljøet for sine organiske objekter, vist første gang i Oslo på “Høstutstillingen” i 1996 og på “Juniutstillingen” i Kunstnerforbundet i 1997. Hun har siden den gang markert seg på ulike større og mindre utstillinger regionalt, nasjonalt og internasjonalt.

Utstillingen SNABELVARIASJONER består i hovedsak av 14 skulpturer med snabelaktige former som springer ut av sugekoppaktige former som er festet til veggen. Snablene peker nedover og har forskjellig lengde og avslutning. I tillegg viser hun noen mindre former som nærmest består av bare avslutninger, som for eksempel “munnstykker” og “skillpaddehaler”, koblet sammen med bare litt “snabel” i mellom. De tørre og usensuelle materialene peddigg og kryssfinér er omskapt til organiske, frodige og dyriske former. Teknikken Hildegunn Anda har brukt er hennes egen “vevteknikk”. Arbeidsprosessen foregår slik: Ved å legge peddigrør i vann, for så å surre den rundt stokker og deretter la den tørke, lager hun rør av peddigspiraler. Rørelementene blir føyd sammen til nye konstruksjoner, strukturer og objekter. I “snabelvariasjonene” er fargene en viktig del av uttrykket. Peddigen blir farget som garn, med remazolfarger i fargebad. Skulpturene er formet med tanke på utstillingssalene i Kunstnerforbundet.

Hildegunn Anda sier: “Det eg gjerne vil med skulpturane mine er å referere til noko levande, til liv. Eg prøver å skape nokre vesen som er litt urovekkande og som også fangar noko av det kompliserte og flyktige fenomenet humor. Kanskje handlar det om sjølve ideen organisk liv som abstrakt form, med volum av mellomrom, luft, spenning og rørsle som verkemiddel.”

Hildegunn Anda er er innkjøpt av Fondet for norsk samtidskunsthåndverk i 2001, 2000 og 1999 til kunstindustrimuseene i Oslo, Bergen og Trondheim. I 2001 ble hun også innkjøpt med et verk til Nord-Trøndelag Fylkesgalleri.