Ellen Hansen
Passasje (2003) — Ellen Hansen

Lørdag 8. februar har Kunstnerforbundet gleden av å åpne tekstilkunstneren Ellen Hansens debututstilling. Hun vil vise tre nye tekstile arbeider med titlene HULDER, UNDER OVERFLATEN og PASSASJE, som også er utstillingens tittel.

Ellen Hansen arbeider med tynne, transparente tekstiler i forskjellige størrelser. Materialet er nylonfilament som hun selv farger og vever. Flatene formes eller draperes tredimensjonalt i et organisk formspråk. Tekstilene presenteres i rommet og kan oppleves som installasjoner med lyset som et sentralt virkemiddel. Materialet, lys, rom og tyngde inngår i et gjensidig avhengighetsforhold, der de på ulike vis blir gjenstand for iscenesettelse og synes å flyte inn i hverandre. Tekstilene er visuelt flyktige og foranderlige, slik at det for betrakteren stadig oppstår nye inntrykk.

Ellen Hansen ( f. 1962 ) er født og oppvokst i Danmark. Hun har sin kunstfaglige utdannelse fra Bergen, hvor hun bor og arbeider Hun tok hovedfageksamen ved Kunsthøgskolen i Bergen, avdeling for spesialisert kunst, seksjon for tekstil under professor Gitte Magnus i 2000. Hennes særpregete hovedfagsarbeide TILSYNEKOMST II ble vist i Kunstnerforbundet på utstillingen TAKE OFF våren 2000. Hun var representert med et arbeide på Triennale 2002, TEKSTIL - FIBER, som ble vist i Kunstindustrimuseet i Oslo i fjor høst. I 2002 mottok hun Statens toårige arbeidsstipend for yngre/nyutdannede kunstnere.

Ellen Hansen har mottatt debutantstøtte og er tildelt stipend fra Norsk Kulturråd for utstillingen PASSASJE.