Kunstnersamtale
29.06.23, kl. 18:00

Bokbad med Are Mokkelbost

Velkommen til bokbad med kunstner Are Mokkelbost i samtale med Aslak Gurholt torsdag 29. juni. Mokkelbost vil vise frem et utvalg bøker om kunst, design og arkitektur fra egen samling, samt snakke om delingsøkonomi og forholdet mellom kunstnere og bøker.

Vi ønsker velkommen til bokbad med kunstnerne Are Mokkelbost og Aslak Gurholt. I rommet kalt Biblioteket i utstillingen Virksomheten, kuratert av PYTON, viser Mokkelbost et utvalg bøker om kunst, design og arkitektur fra egen samling. Han har over flere år formidlet utdrag og utsnitt fra bøkene på Instagram sammen med egne kommentarer. Sammen med Gurholt vil han vise frem bøker fra ulike kategorier i samlingen, og snakke om forholdet mellom kunstnere og bøker, delingsøkonomi og mye annet.

Are Mokkelbost (f. 1976) er billedkunstner, designer og musiker som bor og jobber i Oslo. Mokkelbost har utdanning fra Kunstakademiet i Oslo, 2002 og har over lengre tid jobbet kunstnerisk med collager, men jobber også tredimensjonalt med skulptur og installasjon. Han har hatt soloutstillinger på ISCA Gallery i 2022, Molde Jazzfestival i 2014 og Henie Onstad Kunstsenter i 2013, og har deltatt i gruppeutstillinger på blant andre Kunsthall Oslo, KÖSK, PYTON og David Risley Gallery. Verkene hans er innkjøpt til kunstsamlinger som Henie Onstad, DNB, Selmer, Utenriksdepartementet, Hydro, Kunst på Arbeidsplassen og Stiftelsen Betanien, samt i flere private samlinger. Mokkelbost har laget utsmykninger for blant annet Sentralen, Kristian Augusts gate 11, DNB, Bjørnsletta skole og Ila Landsfengsel. Han har dessuten designet interiør og møbler på baren Becco, der han også er medeier.

Aslak Gurholt Rønsen (f. 1981, Lørenskog) er designer, kunstner, barnebokforfatter og illustratør. Gurholt samler på bøker og har laget utstillinger som på ulike vis formidler bøker og bokdesign, samt fortellinger på tvers av kunstsjangre. Gurholt driver designstudioet Yokoland sammen med Espen Friberg. Gurholt har mottatt en rekke priser for sitt designarbeid.

Et utvalg av Mokkelbost sine bøker:

Arrangementet er et formidlingstiltak i regi av Atelier Kunstnerforbundet. Atelier Kunstnerforbundet er et skreddersydd utviklingsprogram og produksjonslokaler i Kunstnerforbundets egne lokaler og er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge og Fritt Ord.

Arrangementet finner sted i andre etasje i Kunstnerforbundet. Kunstnerforbundet er ikke universelt utformet, men vi arbeider med et prosjekt som skal bedre tilgangen til bygget. Ta gjerne kontakt dersom du har spørsmål om dette.