Boklansering
17.11.22, kl. 18:00

Lansering av Kontrapunkt av Runa Vethal Stølen

Vi ønsker velkommen til boklansering og kunstnersamtale torsdag 17. september kl. 18.00. Monografien Kontrapunkt gis ut i forbindelse med smykkekunstner Runa Vethal Stølens utstilling med samme tittel. Det blir samtale med Vethal Stølen og smykkekunstner Reinhold Ziegler som har bidratt med essay i boken.

Kontrapunkt er en monografi over Runa Vethal Stølens kunstnerskap som smykkekunstner. Hennes kollega innen smykkekunst, Reinhold Ziegler har bidratt i boken med et essay i åtte deler. I samtalen torsdag 17. november kl. 18.00 vil Vethal Stølen og Ziegler snakke om samarbeidet om boken og Zieglers grep med teksten, samt om Vethal Stølens kunstnerskap. Boken er allerede tilgjengelig for salg i galleriet.

Ziegler innleder essayet Tråder til veien inn - Smykkekunst i et kaotisk landskap slik:

Runa Vethal Stølen fabulerer intellektuelt og sanselig rundt menneskets betingelser i verden. Behovet for forståelse og orden settes opp mot tilværelses kaotiske og flyktige tilbøyeligheter. Hennes kunst er av en vag og ambivalent karakter, som peker mot indre erfaringer som vanskelig lar seg uttrykke i ord.

Publi­kasjonen er utgitt i 2022 og har mottatt støtte fra Utenriks­departe­mentet, Norwegian Crafts og Norsk Kulturfond, Kulturrådet.

Runa Vethal Stølens utstilling Kontrapunkt med smykker i Salene i 2. etasje tar utgangs­punkt i et begrep fra musikkens verden. Arbeidene i Kontrapunkt er bygget opp av rekker av enkle, brettede former, ikke ulikt japansk origami, der hvert element repeteres og settes sammen i små variasjoner og danner en impro­visatorisk ramme for en større, hel­hetlig mønster­dannelse.

Utstillingen står til og med søndag 20. november. Les mer om utstillingen her.

Runa Vethal Stølen (f. 1975) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Kunst­høg­skolen i Oslo hvor hun tok sin mastergrad i 2009. Vethal Stølen har hatt solo­utstillinger i Atta Gallery, Bang­kok, Akers­hus Kunst­senter, Lillestrøm, Galleri Kraft, Bergen og Galleri Four, Gøteborg. Hun har deltatt på en rekke gruppe­­utstillinger i inn- og utland inkludert Norden­fjeldske kunst­­industri­museum og Trøndelag Senter for Samtids­kunst, Trondheim, Hydrogen­fabrikken, Fredrikstad, The House of Signatories, Vilnius, Beatrice Knoch Creation, Paris og Schmuck Jewellery Week 2017, München. Hennes arbeider er innkjøpt til KODE museum, Nasjonal­museet og Norden­fjeldske kunst­­industri­­museum. Runa Vethal Stølen er styreleder for Norske Kunst­hånd­verkere.

Reinhold Ziegler (f. 1965) er smykkekunstner med utdanning fra Kunsthøgskolen i Oslo (2006) og Staatliche Zeichenakademie i Hanau, Tyskland (1990). Han har hatt separatutstillinger med Atta Gallery, Bangkok, Trøndelag Senter for Samtidskunst, Trondheim, Galerie Wittenbrink, München, Galleri Format, Oslo, og Kunstnerforbundet for å nevne noen. I tillegg til essayet i Runa Vethal Stølens monografi, har Ziegler skrevet for blant andre Norwegian Crafts, bladet Kunsthåndverk, Blikk og Gullsmedkunst. Han har gitt ut to publikasjoner om eget kunstnerskap, samt bidratt med essayer i andre kunstneres publikasjoner.

Runa Vethal Stølen, Kontrapunkt 6, 2022. Halssmykke i sølv.

Runa Vethal Stølen, Grotesque, 2022. Halssmykke i forniklet og forgylt stål.