Kontrapunkt

Kontrapunkt
Salene i 2. etasje
20.10.22 – 20.11.22

Runa Vethal Stølens utstilling av smykker i Salene i 2. etasje tar utgangs­punkt i et begrep fra musikkens verden. Arbeidene i Kontrapunkt er bygget opp av rekker av enkle, brettede former, ikke ulikt japansk origami, der hvert element repeteres og settes sammen i små variasjoner og danner en impro­visatorisk ramme for en større, hel­hetlig mønster­dannelse.

Kontrapunkt består av nye og et utvalg eldre arbeider med varia­sjoner i uttrykk mellom kaos og orden. Materialene er stål og sølv med behandlet over­flate. For å fremheve strukturer beholdes en nøytral farge­palett med variasjoner fra det lyse eller gylne metallet til det mørkegrå.

Undersøkelse av grense­ganger mellom det kaotiske og det perfek­sjonis­tiske har vært gjennom­gående i hele Vethal Stølens kunstner­skap. Informert av mer eller mindre intuitive skisser i papir, bygger hun romlige kom­posisjoner i metall der dualiteten mellom struktur og uorden forblir det bærende element.

Runa Vethal Stølen (f. 1975) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Kunst­høg­skolen i Oslo hvor hun tok sin mastergrad i 2009. Vethal Stølen har hatt solo­utstillinger i Atta Gallery, Bang­kok, Akers­hus Kunst­senter, Lillestrøm, Galleri Kraft, Bergen og Galleri Four, Gøteborg. Hun har deltatt på en rekke gruppe­­utstillinger i inn- og utland inkludert Norden­fjeldske kunst­­industri­museum og Trøndelag Senter for Samtids­kunst, Trondheim, Hydrogen­fabrikken, Fredrikstad, The House of Signatories, Vilnius, Beatrice Knoch Creation, Paris og Schmuck Jewellery Week 2017, München. Hennes arbeider er innkjøpt til KODE museum, Nasjonal­museet og Norden­fjeldske kunst­­industri­­museum. Runa Vethal Stølen er styreleder for Norske Kunst­hånd­verkere.

Utstillingen er støttet av Kultur­rådet.

I forbindelse med utstillingen Kontrapunkt utgis en monografi med samme tittel. Publi­kasjonen har mottatt støtte fra Utenriks­departe­mentet og Norwegian Crafts.