Filmvisning
08.09.21, kl. 19:45

Ekstravisning: Kunsten å være syndig

Filmvisning på Kunstnernes Hus Kino: Kunsten å være syndig.

I dokumentaren Kunsten å være syndig blir vi med kunstner Ahmed Umar og regissør Ibrahim Mursal på en risikabel reise tilbake til fødelandet Sudan. Umar kom til Norge som politisk flyktning i 2008 og har siden gjort karriere som kunstner med representasjon både nasjonalt og internasjonalt. I 2014 sto han fram som Sudans første åpne homofile, noe som skapte stor oppmerksomhet i det sudanske samfunnet og gjorde det livsfarlig å besøke hjemlandet, hvor homofili er ulovlig og kan føre til dødsstraff.

Sammen med Mursal reiser Ahmed hjem i håp om å bli godtatt av sin egen familie. Dokumentaren viser et møte mellom to verdener og kulturer, og utforsker spørsmål om kunst og religion, nasjonalitet og tilhørighet, kjærlighet og seksualitet.

Etter filmen vil det være en samtale mellom Ahmed Umar, Ibrahim Mursal og kunstner Fadlabi, med mulighet for spørsmål fra salen.

Visningen er et samarbeid mellom Kunstnernes hus, Skagerak Film AS og Kunstnerforbundet, der Ahmed Umar deltok i programmet Atelier Kunstnerforbundet fra 2018-2020.

Les mer om Ahmed Umar her:

For mer informasjon om filmen:
www.theartofsin.movie

Billetter: