Kunsthistorie på Kunstnerforbundet
10.09.23, kl. 19:00

Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #13: Elise Storsveen: Statistikk og fantasi

Lansering av ny pamflett og forelesning av kunstner Elise Storsveen i Overlyssalen søndag 10. september kl. 19.00.

Vi ønsker velkommen til det trettende Kunsthistorie på Kunstnerforbundet med lansering av en ny pamflett og en forelesning med Elise Storsveen. Pamfletten er basert på prosjektet Statistikk og fantasi — Et dykk inn i Kunstnerforbundets utstillingshistorikk eller kunst jeg gjerne skulle sett og ting jeg lurer på. Storsveen har undersøkt Kunstnerforbundets utstillingsarkiv som går tilbake til stiftelsen i 1910 og gir et unikt, historisk innblikk i norsk kunstoffentlighet.

Kunstnerforbundets omfattende utstillingshistorikk inneholder komplekse fortellinger om synliggjøring og usynliggjøring, om likestilling og kunstnerpolitikk, om maktkamper og presseboikott, om innsamlingsaksjoner, spanskesyken, verdenskrig og kunsttyveri, høykultur og lavkultur, konflikter og uventede allianser.

Dette er første av tre arrangementer denne høsten knyttet til Kunstnerforbundets pågående arkivprosjekt. Formålet er å sikre dokumentasjon, tilgjengeliggjøring og aktualisering av arkivmaterialet gjennom en rekke formidlingsprosjekter. Sammen med kunstnerne Ragnhild Aamås og Helene Duckert, er Elise Storsveens Statistikk og fantasi én av tre tekstproduksjoner som utforsker arkivet. Hver av dem blir presentert som performancer høsten 2023.

Arrangementet finner sted i Overlyssalen i Kunstnerforbundet, for anledningen og for første gang helt tom. Arrangementet er gratis og åpent for alle, og vil foregå på norsk.

Les mer om Kunstnerforbundets arkiv.

Elise Storsveen (f. 1969) er billedkunstner som bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole og Statens kunstakademi. Storsveen har hatt flere separatutstillinger i Kunstnerforbundet, senest i 2021 med utstillingen Et sted mellom 2d og 3d. Hun har også stilt ut ved steder som Kunstbanken Hedmark Kunstsenter (2020), SOFT Galleri (2019, 2012), Akershus Kunstsenter (2019), Galleri Entrée (2016) og Kunstnernes Hus med Jon Gundersen (2014) for å nevne noen. Storsveens arbeider er innkjøpt av Nasjonalmuseet, KODE, Trondheim Kunstmuseum og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. Hun står også bak en rekke offentlige utsmykkingsoppdrag, deriblant ved Ila fengsel og forvaringsanstalt i Oslo, Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, St. Olavs Hospital i Trondheim og Litteraturhuset i Oslo. Hun har kuratert en rekke utstillinger, blant annet En heftig opplevelse for et ungt sinn på Henie Onstad (2020) og Hold stenhårdt fast på greia di sammen med Eline Mugaas på Kunsthall Oslo (2013). Storsveen er også kjent for fanzineserien Album laget i samarbeid med Eline Mugaas.

Kunsthistorie på Kunstnerforbundet er en arrangementsrekke som undersøker forbindelser mellom nyproduksjon og relevante problemstillinger gjennom større tematiske og gjerne historiske refleksjoner. Seminarrekken som ble startet i 2018 har inkludert ulike tematiske tilnærminger som spenner fra kunst og økologi til kunstens markeder og prissetting av kunst, til akttegning og performativt foredrag om å bli udødelig.

Arrangementet er et formidlingstiltak i regi av Atelier Kunstnerforbundet, et skreddersydd utviklingsprogram og produksjonslokaler for kunstnere i Kunstnerforbundets egne lokaler og er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge og Fritt Ord.

Arrangementet foregår i 1. etg med trapper. Kunstnerforbundet er ikke universelt utformet, men vi arbeider med et prosjekt som skal bedre tilgangen til bygget. Ta gjerne kontakt dersom du har spørsmål om dette.