Kunsthistorie på Kunstnerforbundet
11.10.22, kl. 18:00

Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #12: Parthenon nå!

En kveld med Mari Lending, Dag Erik Elgin og Espen Gleditsch + boklansering.

Velkommen til boklansering med Espen Gleditsch og kunstnersamtale med Mari Lending, professor i arkitekturteori- og historie og billedkunstner Dag Erik Elgin på Kunstnerforbundet tirsdag 11. oktober, kl. 18.00.

Parthenon-skulpturenes skjøre og oppsmuldrede marmoroverflater bærer i seg sporene etter over 2000 år med krigsskader, plyndring, vandalisme, forsømmelse, et opphold på havets bunn, luftforurensning og brutal konservering. Virkningshistorien til skulpturene er en pågående thriller av halsbrekkende begivenheter og konflikt.

Helt siden mer enn halvparten av skulpturene ble fjernet fra Akropolis og solgt til britiske styresmakter for 200 år siden har spørsmålene haglet: Hvem har eierskap til skulpturene? Bør de tilbakeføres til Athen - og hva er det i tilfelle som sendes tilbake etter 200 år som autonome kunstverk utenfor tid og sted i British Museum? Vil de ulike delene av Parthenon-frisen noen gang kunne gjenforenes som en original i tråd med verkets opphav? Eller er resultatet dømt til å bli konstruksjon, eller noe helt annet? Er det mulig å forstå verkets totalitet gjennom et utvalg av dets enkeltdeler - eller har Parthenon-skulpturene vært tapt siden utførselen av brorparten for 200 år siden?

Med utgangspunkt i utstillingen mmmMarbles av Espen Gleditsch og hans nye bok med samme tittel, vil denne kvelden rette fokus på Parthenon-skulpturenes intrikate virkningshistorie, proveniens og overflater. Kvelden starter med en introduksjon av Mari Lending, professor i arkitekturteori- og historie, med utgangspunkt i essayet ‘Parthenon Provenances' fra boken. Etter dette vil det være en samtale mellom Lending, kunstner Dag Erik Elgin og Espen Gleditsch.

Arrangementet er lansering for boken mmmMarbles av Espen Gleditsch, som utgis av Heavy Books. Boken er til salgs i galleriet.

Mari Lending (f. 1969) er professor i arkitekturteori og historie ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Hun har arbeidet mye med Parthenon, bla. i boken Plaster Monuments. Architecture and the Power of Reproduction (Princeton University Press, 2018), og leder for tiden et forskningsprosjekt om arkitektur og proveniens.

Dag Erik Elgin (f. 1962) arbeider med en kunstnerisk undersøkelse av modernismen, maleriets historie og samtidens visuelle kultur. Han er utdannet ved Statens Kunstakademi, Kunstakademie Düsseldorf m.fl. Han har en omfattende utstillingspraksis, blant annet ved Albertinum, Dresden, Hamburger Bahnhof, Berlin, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Henie Onstad Kunstsenter, Vigelandmuseet og OSL contemporary. I perioden 2010-2016 var Elgin professor ved Kunstakademiet ved KHiO.

Espen Gleditsch (f. 1983) er aktuell med utstillingen mmmMarbles i Overlyssalen på Kunstnerforbundet. Han mottok sin mastergrad fra Kunstakademiet ved KHiO i 2015. Gjennom fotografi arbeider han med hvordan utilsiktede meningsforskyvninger, tilfeldigheter og menneskelig begjær preger hvordan historiske narrativ etableres og formidles. Blant senere utstillinger er Henie Onstad Kunstsenter, Sørlandets Kunstmuseum, Podium, Bergen Kunsthall, Kunstnernes Hus, Haugar kunstmuseum og NoPlace.

Foto øverst: Boken mmmMarbles av Espen Gleditsch. Foto: Heavy Books.

Oversiktsbilde fra utstillingen mmmMarbles av Espen Gleditsch

Les mer om utstillingen mmmMarbles sin vises fra 15. september til 16. oktober 2022.

Arrangementet er gratis og åpent for alle, og vil foregå på norsk.

Kunsthistorie på Kunstnerforbundet er et formidlingstiltak i regi av Atelier Kunstnerforbundet. Atelier Kunstnerforbundet er et skreddersydd utviklingsprogram og produksjonslokaler i Kunstnerforbundets egne lokaler og er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge og Fritt Ord.

For spørsmål om arrangementet eller om Atelier Kunstnerforbundet, ta kontakt på e-post: atelier@kunstnerforbundet.no.

Oppslag fra boken mmmMarbles av Espen Gleditsch — Foto: Heavy Books