Den fjortende utgaven av Kunsthistorie på Kunstnerforbundet er lansering av en serie lydverk og postkort av Ragnhild Aamås. I den forbindelse blir det også en samtale med Aamås og Sissel Ree Schjønsby.
Aamås har undersøkt Kunstnerforbundets utstillingsarkiv som går tilbake til stiftelsen i 1910 og gir et unikt, historisk innblikk i norsk kunstoffentlighet. Gjennom arkivprosjektet har Aamås laget en serie på fem lydverk som tar opp tema hun har sporet i arkivet, under arbeidstitlene: Kjensla av arkivet; byen; Backer; Else Christie Kielland og Negative Capability. De korte, soniske mikroessayene, som utgjør lydverkene, responderer på historien som er lagret i utvekslingen mellom Kunstnerforbundet og kunstnerene siden 1910, og den påfallende samtalen om rom og virkningen av rom på mennesker, er gravitasjonspunkt for arbeidet.
Lydverkene lanseres sammen med en serie postkort, med lenker for avspilling av lydverkene, og med bilder som har dukket opp i løpet av arbeidet. Formatet postkort kom Aamås frem til i møte med de mange utdaterte media i arkivet. Postkortet svarer nærmest til en tekstmelding, med sitt begrensede skriftområde og (tidligere) kjappe levering. Den uformelle formen inviterer en fanging av inntrykk og tanker, som svarer til noe kunstneren ønsker å oppnå i lydverket «De skulle heller lage egne maskiner». Tittelen er et sitat fra Ragnhild Keysers observasjoner fra sin maleundervisning innen plankubisme i Paris på 1920-tallet.
Dette er det andre av tre arrangementer denne høsten knyttet til Kunstnerforbundets pågående arkivprosjekt. Formålet er å sikre dokumentasjon, tilgjengeliggjøring og aktualisering av arkivmaterialet gjennom en rekke formidlingsprosjekter. Sammen med kunstnerne Elise Storsveen og Helene Duckert, er Ragnhild Aamås De skulle heller lage egne maskiner — Undersøkelser i Kunstnerforbundets arkiv 1910 én av tre produksjoner som utforsker arkivet.
Les mer om Kunstnerforbundets arkiv.