Kunsthistorie på Kunstnerforbundet
05.09.24, kl. 18:00

Kunsthistorie på Kunstnerforbundet #17: Samhandling, tilfeldighet, teknologi. En samtale om Kalle Grudes kunstnerskap.

I anledning Kalle Grudes utstilling No Problem har Kunstnerforbundet gleden av å invitere til en samtale med Gustav Elgin, Jana Winderen, Lotte Konow Lund og Iwan Thomson den 5. september kl. 18.00.

Gjennom 40 års kunstnerisk praksis har Grude utviklet en egenartet, konseptuell kunstpraksis som kretser rundt to grunnleggende prinsipper: tilfeldighet og samhandling. Grude har en særlig fascinasjon for de uforutsigbare situasjonene som oppstår i møtene med de ulike aktørene som deltar i prosjektene hans – fra enkle, automatiske innretninger som mekaniske dukker og industrielle kverner, til komplekse vesener som kunstneren selv, utstillingspublikum, mus og programvare.

Grudes prosjekter, og ikke minst hans arbeid som snekker, kunstner og kunstlærer ved Bergen Arkitekthøgskole (BAS), har samlet ulike mennesker fra ulike miljøer. Et utvalg av disse utgjør samtalepanelet: To kunstnere, en kunsthistoriker og en arkitekt – tidligere elever, kunstnerkollegaer og samarbeidspartnere som har kommet i kontakt med Grude i ulike livsstadier – vil gjøre et forsøk på å plassere Grudes hittil lite utforskede 80- og 90-tallskonseptualisme historisk, arkitektonisk, og politisk.

Gustav Elgin er kurator og kunsthistoriker, basert i Oslo og Berlin, med en mastergrad i Kuratering, Kritikk og Modernismens Kulturarv fra Universitetet i Oslo og Humboldt-Universität zu Berlin. Han har arbeidet som produsent og assistentkurator ved Künstlerhaus Bethanien i Berlin (2020–2023), kuraterer residency-programmet ved Edvard Munch Haus i Rostock (2022–), og arbeider som kurator for formidling ved Nasjonalmuseet i Oslo (2024–).

Elgin har siden 2021 samarbeidet med Kalle Grude om å samle inn og organisere Grudes kunstnerarkiv, og har kuratert Grudes utstilling No Problem i Kunstnerforbundet.

Jana Winderen er en kunstner født i Bodø, hvor hun først møtte Kalle Grude. 29 år senere jobbet hun som Grudes assistent i Oslo mens han arbeidet med utstillingene "Ting I" (Trondhjems Kunstforening, 1992) og "Ting II" (Galleri Wang, Oslo, 1992).

Winderen har utdanning i billedkunst fra Goldsmiths University i London og bakgrunn fra Naturvitenskapelig fakultet ved Universitetet i Oslo, hvor hun studerte matematikk, kjemi og fiskeøkologi. Hun har brukt lyd som bærende element i sitt arbeid siden 1992. Fra 2004 har hun spesialisert seg på undervannsopptak med hydrofoner og lydfrekvenser som er vanskelige for mennesker å oppfatte. Hun fokuserer på å lydliggjøre ulike økosystemer i havet og på land, og deres sårbarhet for menneskeskapt aktivitet gjennom lydkomposisjoner i inne- og uterom. Winderen har laget stedsspesifikke lydinstallasjoner og konserter vist internasjonalt i anerkjente institusjoner og offentlige rom i Australia, Asia, Europa og Amerika.

Hun er aktuell med soloutstilling på Naturhistorisk Museum i London. Hun er også med i dokumentarfilmserien "Earthsounds" på Apple TV+ med undervannsopptak av storkobbe og hvalross. I september spiller hun åpningskonserten til Ultima-festivalen i Oslo med Chris Watson og Tony Myatt.

For mer informasjon og lytting:

janawinderen.com

janawinderen.bandcamp.com

Lotte Konow Lund er en engasjert stemme i norsk kunstoffentlighet, og har i mange prosjekter bidratt til å løfte frem ulike kunstnerskap, slik som i samtaleserien som hun i lang tid hadde i Morgenbladet og som kom ut i bokform i 2021 med tittelen Om kunst – 25 kunstnersamtaler (Forlaget Oktober).

Lund bor i Oslo, hvor hun er utdannet ved Kunstakademiet. Hun arbeider som skribent og billedkunstner, og har tidligere hatt separatutstillinger ved institusjoner som Kunsthall Trondheim, Henie Onstad Kunstsenter (Bærum) og Vigelandmuseet (Oslo). Hun har også deltatt i en rekke gruppeutstillinger, blant annet ved Louisiana (Humlebæk i Danmark) og Pratt Institute (New York). Konow Lund har utgitt bøkene Om kunst, 25 kunstnersamtaler (2021) på forlaget Oktober og Dagbøkene januar 2014 – februar 2016 (2016) på forlaget Teknisk Industri.

Iwan Thomson møtte Kalle Grude da han studerte på BAS (Bergen Arkitekthøgskole). Thomson og Grude ble gode venner, og Thomson har blant annet deltatt i arbeidet med Shelter for one rock, one tree, two people and four birds, et kunstprosjekt og en hytte bygget av gjenbruksmaterialer i Bamle i Telemark. I arbeidet med det nyproduserte verket No Problem, en serie med plottertrykk av forstørrede kulepenntegninger, har Grude ofte frekventert Thomsons kontor og Lala Tøyens kopimaskin.

Thomson er grunnlegger av arkitektkontoret Lala Tøyen, et landskapsarkitekt – og arkitektkontor. Kontoret ble etablert i 2009 og er et tverrfaglig kontor med 22 ansatte. Lala Tøyen arbeider ut fra et humanistisk perspektiv. Det betyr å formgi med omsorg for alle som bruker eller blir berørt av rommene Lala er med på å skape. Lala vil bidra til bærekraftige og inkluderende byer og byrom som fremmer tilhørighet og fellesskap.

No Problem, 2024
Plottertrykk av forstørrede kulepenntegninger festet på hvitmalt kryssfinér.
244 x 122 cm

No Problem, 2024
Plottertrykk av forstørrede kulepenntegninger festet på hvitmalt kryssfinér.
244 x 122 cm

Kunsthistorie på Kunstnerforbundet er en arrangementsrekke som undersøker forbindelser mellom nyproduksjon og relevante problemstillinger gjennom større tematiske og kunsthistoriske refleksjoner.

Arrangementet er et formidlingstiltak i regi av Atelier Kunstnerforbundet, et skreddersydd utviklingsprogram og produksjonslokaler for kunstnere i Kunstnerforbundets egne lokaler og er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge og Fritt Ord.

Arrangementet foregår i 1. etg med trapper. Kunstnerforbundet er ikke universelt utformet, men vi arbeider med et langsiktig prosjekt for å bedre tilgangen til bygget. Ta gjerne kontakt dersom du har spørsmål om tilgjengelighet.