Kalle Grude
No Problem
Overlyssalen og Kabinettet
08.08.—08.09.2024
Utstillingen er laget i samarbeid med kurator Gustav Elgin.
Kalle Grudes utstilling samler arbeider fra nærmere 40 års kunstnerisk virke. Utstillingen reaktiverer og etablerer en dialog mellom et utvalg av Grudes prosjekter fra tidlig 1990-tall og frem til No Problem (2024), en serie digitalt oppskalerte kulltegninger laget for Overlyssalen i Kunstnerforbundet.
Her synes to prinsipper å skjære gjennom et ellers mangfoldig kunstnerskap: tilfeldighet og samhandling. Grude viser en spesiell interesse for uforutsigbare situasjoner som oppstår i samhandlingen mellom aktørene som medvirker i prosjektene hans – fra enkle automatiske apparater som mekaniske dukker og industrikverner, til komplekse vesener som kunstneren selv, mus, utstillingspublikum, og algoritmestyrt programvare. Denne nomadiske bevegelsen mellom medier og samarbeidspartnere må ikke misforstås som en manglende sensibilitet overfor deres spesifisitet. Når Grude oppsøker etablerte territorier, som datamaskinen, musebolet, kontoret, hyttearkitekturen eller arkivet, er det med en fremmeds ønske om å tilegne seg et lokalt språk, selv om dette uttrykkes med en til tider tung, fremmedgjørende aksent.
Under forberedelsene til denne utstillingen har vi aldri låst oss inn på Grudes atelier uten at han har blitt stående et par minutter for å observere en omtrent to meter lang abstrakt figur. Den består av de utallige merkene som styret på sykkelen hans har satt i løpet av de 35 årene han har lent den mot veggen. Det er med andre ord et tredje prinsipp som preger hans kunstneriske arbeid og daglige liv, nemlig et uforbeholdent behov for å innskrive omverdenen i et estetisk register.
En konsekvens av Grudes nærmest altoppslukende nysgjerrighet er at han til tider har operert som en seismograf for noen av årtusenskiftets mest sentrale utviklinger. I prosjektene hans avtegnes massemedieringen av Golfkrigen, introduksjonen av den personlige datamaskinen og overgangen til et digitalt informasjonssamfunn, men også et utvidet mulighetsrom for økologisk samhandling, gjenbruk og nedvekst.
Kalle Grude (f. 1946) er en norsk kunstner bosatt i Oslo. Arbeidene hans er ofte prosessorienterte og åpne samarbeidsprosjekter, preget av en underfundig humor og en genuin nysgjerrighet for fremmede livsverdener. Han beveger seg fritt mellom medier, som installasjon, programvare, skulptur, tegning og arkitektur. Grude har stilt ut omfattende i Norge, Tyskland og Kina. Han er representert i flere offentlige samlinger, blant annet Nasjonalmuseet, KORO og Trondheim Kunstmuseum. Han er utdannet ved Arkitekthøgskolen i Oslo (1967–1974) og Statens Kunstakademi (1980–1986). Mellom 1996 og 2018 underviste han ved Bergen Arkitekthøgskole (BAS).
Vi vil gjerne takke alle som har bidratt til Grudes prosjekter opp gjennom årene. I arbeidet med denne utstillingen gjelder det Iwan Thomson, Jana Winderen, Jenny Trømborg, Kenneth Korstad, Lotte Konow Lund og Tarald Lundevall. En stor takk også til PERI Norge AS og Unisystemer AS for sponsede materialer, og til Kulturrådet og Billedkunstnernes Vederlagsfond (BKV) for produksjonsstøtte.
Utstillingen er laget i samarbeid med kurator Gustav Elgin, som også har skrevet utstillingstekstene.
Om verkene
No Problem (2024)
Grudes tegnepraksis har fulgt ham siden akademitiden på 1980-tallet og frem til i dag. Han kroter og kladder på kopipapir, møtereferater og kaffefiltre, ofte med kulepenn eller kullstift laget i ovnen på atelieret. I No Problem er fem slike tegninger skannet og forstørret i programmet Adobe Acrobat, skrevet ut på tolv A3-ark og teipet på en kryssfinérplate i standardstørrelsen 1220 x 2440 mm. Med andre ord helt basale teknikker og materialer.
I senere tid har teknisk oppskalerte kunstverk, som Getty Foundations makrofotografiske dokumentasjon av Gentalteret til renessansemaleren Jan van Eyck, forespeilet en høyoppløselig og privilegert tilgang til kunstnerisk subjektivitet. At de forstørrede bildene i No Problem er tegninger, mediet der koblingen mellom kunstner og verk angivelig er på sitt mest umiddelbare og uavbrutte, synes å dobbeltsikre dette løftet. Men forestillingen om en privilegert tilgang gjennom forstørring forstyrres umiddelbart av skrivermargene som strekker seg over figurene som et rutenett. Senest når tegningene på kloss hold oppløses i en mosaikk av piksler og visuell støy, en konsekvens av Acrobats digitale skalering samt skanneprosessen, blir det tydelig at det som kommer til syne ikke er en isolert kunstnerisk intensjon, men effektene av rent tekniske prosedyrer.
Der Grude i sine tidligere prosjekter har trukket seg bevisst tilbake til fordel for eksterne samarbeidspartnere, virker anonymiteten i No Problem i mindre grad valgt og mer som en uunngåelig effekt av at menneskelig sansning og produksjon i økende grad er teknisk filtrert. Om disse tegningene ikke lenger tillater oss å lokalisere kunstneren, virker de imidlertid utvetydige i sin påstand om at vi ikke bare må lære å sameksistere med tekniske objekter, men være nysgjerrige på deres særegne måter å sanse og uttrykke omverden på.
Fra serien "No Problem" (2024).
Fra serien "No Problem" (2024).
April 1992 (1992)
Under Golfkrigen bodde Grude i New York. Her ble han interessert i hverdagsteknologier og produserte en rekke eksperimentelle kortfilmer med utgangspunkt i telefonsvarere, trafikklys og mekaniske leketøy.
Da han vendte tilbake til Norge brakte han med seg et lass mekaniske G.I. Joe-dukker, kjøpt av en gateselger på Times Square. I forbindelse med utstillingen April 1992 i Tegnerforbundet i Oslo ble ti dukker utstyrt med plotterpenner og forankret til en snor festet til en spiker i midten av tegneark. I løpet av april 1992, avgrenset av massive stålrammer, krabbet og tegnet de motoriserte soldatene spiraler rundt spikeren. Mens et par flittige og presise arbeidere plottet tilnærmet perfekte baner, hadde andre idiosynkratiske tics – unøyaktigheter i det mekaniske urverket som avtegner seg som undulerende overflater i de ferdige tegningene. De mekaniske dukkene var blitt til vesener hvis bevegelser og markeringer, innenfor et estetisk snarere enn et rent teknisk register, skulle leses som meningsbærende. Tekniske objekter, synes Grude å hevde, selv de mest lukkede, masseproduserte og automatiserte, er i besittelse av noe som umiskjennelig minner om en kultur.
Samtidig antydet tittelen på prosjektet, April 1992, at tegningen var en slags tidsindeks, et tverrsnitt av en «varighet» som Henri Bergson ved flere anledninger billedliggjorde med aktiviteten «å forfølge en uavbrutt linje.» Imidlertid tegnet ikke soldatene uten avbrudd, men var forpliktet til galleriets åpningstider. De hadde fri på mandager og etter stengetid, og Grude anslår at hver tegning inneholder omtrent 120 arbeidstimer.
Å konstatere at dukkenes arbeidsvaner, personligheter og kultur ligner menneskelig sosialitet handler ikke om en besjeling av det tekniske objektet, men at menneskelige gester er fiksert og utkrystalliseres i tekniske objekters arbeidsstrukturer. I leketøyssoldaten utspilles og repeteres militære bevegelsesteknikker, Golfkrigen som historisk begivenhet, og ikke minst slitet til navnløse taiwanske fabrikkarbeidere (i utstillingen Taiwan Universe fra 1997, en senere omformulering av prosjektet, ble dukkenes masseprodusenter satt i fokus). Grude viser at det er fraværet av en estetisk oppmerksomhet som skiller de tekniske vesenene fra menneskenes tegnverden, en oppmerksomhet som avkreves når soldatenes arbeid tilknyttes Tegnerforbundets lokaler og åpningstider.
I forgrunnen: "Ting (Stålkvern)" (1992-1994). I bakgrunnen: "April 1992" (1992).
Ting (1992 – 1994)
Impulsen var å rydde plass i et fullstappet atelier, og mellom 1992 og 1994 bygget Grude i samarbeid med venner, kolleger og familiemedlemmer en motordrevet stålkvern. 152 gjenstander ble tilfeldig valgt ut fra atelieret og fotografert av kunstnerkollega Mette Krogh. Gjenstandene ble målt, beskrevet og tildelt arkivnumre.
I løpet av utstillingen Ting (1994) i Trondhjems Kunstforening, og senere i Galleri Wang (1994), ble gjenstandene matet i kvernen og malt til pulver. Fotografiene ble digitalisert, og JPEG-formatenes heksadesimalkode ble skrevet ut på kontorpapir. Pulveret og de numeriske kodestrengene ble fortløpende sortert inn i skuffene til flere Remington Rand Kardex-arkivskap, indekssystemet som revolusjonerte informasjonslagring på begynnelsen av det 20. århundret, og forble standarden til digitale løsninger overtok på 1990-tallet.
Massive og uregjerlige ting ble atomisert til data for så å bli reorganisert som mer håndterlig informasjon – i det minste på papiret. For målt etter det opprinnelige ønsket om å frigjøre plass på atelieret var prosjektet en spektakulær fiasko. Arkivets omfang svulmet over alle proporsjoner; fysiske og digitale fotografier, arkivbeskrivelser, tusenvis av ark med kode, utallige poser med støv, tjue Kardex-skap og en 250-kilos stålkvern. Ikke minst mobiliserte prosjektet en mengde mennesker og arbeidstid. Apparatene som produserer informasjon og systemene som er nødvendige for å holde dem i formasjon er både fysisk stofflige og energiintensive. Informasjon tilhører jorden snarere enn himmelen, til tross for hva skylagringsleverandører vil ha oss til å tro.
"Ting (Arkivskap" )" (1994)
"Ting (Fotodokumentasjon)" (1994).
Oversiktsbilde Kabinettet.
AbA II / III (2006)
Art by Accident var et samarbeid mellom Grude og arkitekt Jan Løchstøer. AbA II, deres andre samarbeidsprosjekt som fant sted under utstillingen Interface and Society ved Henie Onstad Kunstsenter i 2006, og ble senere vist som AbA III på Juniutstillingen i Kunstnerforbundet i 2010.
I løpet av utstillingsperioden filmet et overvåkningskamera seks hunnmus i et pleksiglassbur mens de bygget bol i bøker om lingvistikk, logikk og språkfilosofi. I sanntid ble bildedataene behandlet av et dataprogram som basert på musenes bevegelser, eller interferens fra tilskuere, genererte 22.822 utsagn sammensatt av et adjektiv, verb og substantiv, hentet fra en leksikalsk liste over filosofiske begreper. De såkalte "AbA-logiske utsagnene" ble vist på tre LED-skjermer og fortløpende skrevet ut på en remse av en baneprinter. Her i No Problem spiller LED-skjermene av utsagnene i samme rekkefølge som de ble generert i løpet av utstillingen Interface and Society.
Programmet var en tidlig utforskning av computer vision, der et program prosesserer og oversetter visuelle signaler til lesbar output. Her, i likhet med Ting, utøvde AbA II en dobbel gest: en enzymatisk nedbrytning av informasjon i musenes munn og magesekk, og en samtidig generering av informasjon ved å omforme musenes bevegelser til logiske konsepter. Utover at musenes diagonale og interesseløse bevegelser gjennom menneskets informasjonsstrukturer her synes å kunne omformulere fastlåste tankemønstre (Grude har hevdet at en filosof med skrivesperre kunne hatt godt av å lese gjennom de 22.822 utsagnene), ble deres reirbygging impulsgivende for Grudes arkitektoniske praksis. Å observere ikke-menneskelige vesener som kreative agenter var nemlig et vesentlig prinsipp i det samtidige prosjektet Shelter for en stein, et tre, to mennesker og fire fugler (2007).
Fra prosjektet "AbA 3 (Art by Accident" (2004).
Shelter for en stein, et tre, to mennesker og fire fugler (2007–2011)
Shelter for en stein, et tre, to mennesker og fire fugler er tittelen på et kunstprosjekt og en hytte i Bamble i Telemark, bygget i PERI forskalingsplater og Kee Klamp stillasrør.
Shelter er tegnet av Grude og ble satt opp i sommermånedene mellom 2007 og 2011 i samarbeid med studenter fra Bergen Arkitekthøgskole. Samarbeidet omfatter også Bambles ordfører, som pekte ut bygningstomten, treet og kampesteinen som bygningen snor seg rundt, samt PERI og KeeKlamps industridesign. Det er med andre ord et sett med eksterne parametere utenfor Grudes kontroll – eller rettere sagt, som Grude helt bevisst unnlater å kontrollere – som er utslagsgivende for bygningens plassering, utforming, utseende, og videre liv.
Mens regnvann ledes mellom en sisterne og treet, er fugler invitert til å hekke i fire integrerte fuglehus. Som i Grudes prosjekter forøvrig utspiller samhandlingen med det lokale økosystemet som en midlertidig og åpen prosess: Konstruksjonsprinsippet tillater enkel demontering med kun unbrakonøkkel og skrutrekker, og siden hytta ikke har fundament, men er skrudd fast og stroppet til bakken, kan den flyttes uten å etterlate spor. Stillassystemet sikter på gjenbruk i senere prosjekter og forskalingsplatene er resirkulert fra byggeindustrien. Shelter er mobil, modulær og har, både i bokstavelig og overført forstand, et minimalt økologisk fotavtrykk.