Kunsthistorie på Kunstnerforbundet
08.09.21, kl. 17:00

Kunsthistorie på Kunstnerforbundet#10: Hege Nyborg - Nærlesning av utstillingen Bildene vil forsvinne - ildfluer, søvnløshet og glemsel

Atelier Kunstnerforbundet inviterer til en nærlesning av utstillingen Bildene vil forsvinne - ildfluer, søvnløshet og glemsel med kunstner Hege Nyborg i samtale med Dag Erik Elgin.

NB! Arrangementet er fullbooket.

På grunn av smittevern og for å kunne overholde 1 meters avstand mellom publikum har vi et begrenset antall på 20 plasser. Personer som er syke (selv med milde symptomer), i karantene eller isolasjon skal ikke komme på arrangementet. Arrangementet er gratis. Påmelding via mail til atelier@kunstnerforbundet.no

Utstillingen presenterer fire historiske verk fra 1930-tallet som tidligere har vært stilt ut i Kunstnerforbundet, i dialog med tre nye verk av Hege Nyborg. De historiske verkene oppstod i en tid med politisk og sosial uro, kulturelle sammenstøt og høyreradikale strømninger.

Omdreiningspunktet for utstillingen er Hannah Ryggens verk Gullammet Iselin (1935) som kommer tilbake til overlyssalen der det ble vist for første gang våren 1935.

På fondveggen i overlyssalen vises Gullammet Iselin sammen med Charlotte Wankels Portrett av Henrik Sørensen (1934). På motstående vegg henger Anita Greves Portrett av Ragnhild Kaarbø og Kaarbøs abstrakte komposisjon Fragment (1935). Disse to verkene tilhører Kunstnerforbundets “ubevisste” samling (1910-1990), bestående av innkjøpte verk av kunstnere som slet økonomisk, gaver fra kunstnere og gjenglemte verk som Nyborg i 2018-2020 arbeidet med å kartlegge, katalogisere og kontekstualisere. Undersøkelsene omfattet resepsjonshistorie, utstillingspraksis og proveniens.

Bildene vil forsvinne - ildfluer, søvnløshet og glemsel trekker delvis veksler på Aby Warburgs (1866-1929) eksperimentelle og ikke-lineære tilnærming til samling, arkivpraksis og klassifisering. Kunstverk, et sammensatt historisk billedmateriale og tekster inngår i nye konstellasjoner og sammenhenger, avlest ut fra affinitet og anvendt som verktøy for en billedbasert refleksjon. Konstellasjoner og montasjer av bilder gir rom for meningsdannelse som oppstår mellom bildene - det Warburg beskrev som "intervallenes ikonologi."

Hege Nyborg og Dag Erik Elgin har undervist sammen i en årrekke og og har blant annet vært med å utvikle kunstprosjektet Agder kunstakademi i Agder Fengsel sammen med kuratorene Kristine Jærn Pilgaard og Thora Dolven Balke. De har en felles, overlappende interesse for arkiv, samling og arkivpraksis

Hege Nyborg (f.1960) er utdannet ved Amherst College, BA Political Science (Hons.), Statens Håndverks- og kunstindustriskole, Akademie der bildenden Künste, Wien og Statens Kunstakademi, Oslo. Hun har stilt ut ved institusjoner som Henie Onstad Kunstsenter, Sørlandets Kunstmuseum, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Kunsthalle Helsinki, Stenersenmuseet og National Museum of Women in the Arts, Washington D.C  Nyborgs arbeider er innkjøpt av Nasjonalmuseet, Oslo, Sørlandets Kunstmuseum, Trondheim Kunstmuseum, Telenor Kunstsamling, Norsk Kulturråd og Riksgalleriet. Hun har gjennomført flere kunstoppdrag i offentlige rom, bl.a. for Agder fengsel, Bredtveit kvinnefengsel, Smestad brann- og ambulansestasjon, tinghusene i Skien og Tønsberg.

Hun har undervist ved ulike utdanningsinstitusjoner, deriblant Kunstakademiet, KHiO hvor hun var fungerende dekan 2016-17 og er p.t. medlem av Akademirådet, Agder Kunstakademi/Agder fengsel og styreleder i Billedkunstnernes Vederlagsfond.

Dag Erik Elgin (f. 1962) er utdannet ved Universitetet i Oslo, Statens Håndverks- og kunstindustriskole, Statens Kunstakademi og Kunstakademie Düsseldorf. Han har stilt ut ved steder som Albertinum, Dresden, Hamburger Bahnhof, Berlin, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Henie Onstad Kunstsenter, Vigelandmuseet, OSL contemporary og Kunst-Werke, Berlin. Han arbeider med en kunstnerisk undersøkelse av modernismen, maleriets historie og samtidens visuelle kultur. I prosjekter som Museumsarbeid, In Order of Appearance, Originals Grisaille og La Collection Moderne introduseres repetisjon og tekstbaserte verk i en utforskning av historiske og samtidige kulturelle og estetiske fremstillinger. Siden 1990-tallet har Elgin en omfattende nasjonal og internasjonal utstillingspraksis med en parallell produksjon av tekster.

Utstillingen er støttet av BKH, Kulturrådet og Atelier Kunstnerforbundet, et skreddersydd utviklingsprogram og produksjonslokaler i Kunstnerforbundets egne lokaler. Nyborg ble invitert inn som en del av programmet for å arbeide med oppsamlingen av kunstverk gjennom institusjonens historie. Atelier Kunstnerforbundet er gjort mulig i samarbeid med Sparebankstiftelsen DNB, Talent Norge, Billedkunstnernes Hjelpefond og Fritt Ord.

Les mer om Hege Nyborg og utstillingene hennes: