Kunstnersamtale
07.04.22, kl. 18:00

Kunstnersamtale med Kiyoshi Yamamoto og Maya Økland

Velkommen til kunstnersamtale med Kiyoshi Yamamoto og Maya Økland i forbindelse med utstillingen Beyond the Fantastic (24.02. – 09.04.2022). Samtalen vil handle om å lage kunst med utgangspunkt i skeiv identitet, opphav, politisk kunst, estetikk og aktivisme.

BEYOND THE FANTASTIC

Det kreative landskapet til Kiyoshi Yamamoto fremstår ved første blikk som fargerikt og søtt, likt de tropiske vekstene som er å finne i Brasils regnskog. Men alle som har vært i regnskogen vet at den innbydende vegetasjonen også kan ha en smak som treffer som en knyttneve i magen og gjør leppene numne. Økland og Yamamoto vil samtale om det å lage kunst med utgangspunkt i skeiv identitet, opphav, politisk kunst, estetikk og aktivisme.

Kiyoshi Yamamoto (f. 1982) er en brasiliansk kunstner som bor og arbeider i Bergen. Han er utdannet ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen, Escola de Belas Artes i Rio de Janeiro og Central Saint Martin’s School of Arts and Design i London. Yamamoto har stilt ut sin kunst ved en rekke institusjoner nasjonalt og internasjonalt og vant i 2019 Sandefjord Kunstforening sin kunstpris. Hans verk er å finne i kunstsamlingene til blant annet Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, KODE og den norske ambassaden i Brasil.

Maya Økland (f. 1980) er en norsk kunstner og kurator som bor og arbeider i Oslo. Hun har hovedfag i fotografi fra Kunsthøgskolen i Bergen og ga i 2017 ut fotoboken Stranger in Motherland på forlaget Teknisk Industri. Hennes verk er å finne i kunstsamlingene til KODE og Hallands Konstmuseum. Som kurator var hun med og drev det kunstnerstyrte galleriet KNIPSU i Bergen 2010-2015 og var vikarierende daglig leder og kurator på Kunsthall Stavanger i 2016. Økland skriver jevnlig i, og er billedredaktør i det feministiske tidsskriftet Fett.

Les mer om Kiyoshi Yamamotos utstilling Beyond the Fantastic.

Samtalen er et formidlingstiltak i regi av Atelier Kunstnerforbundet. Atelier Kunstnerforbundet er et skreddersydd utviklingsprogram og produksjonslokaler i Kunstnerforbundets egne lokaler og er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge og Fritt Ord. Foredraget vil foregå på norsk og er gratis.

Kunstnerforbundet er ikke universelt utformet, men vi arbeider med et prosjekt som skal bedre tilgangen til bygget. Ta gjerne kontakt dersom du har spørsmål om dette.