Kunstnersamtale
29.03.23, kl. 18:00

Mai Hofstad Gunnes i samtale med Marianne Heier

Velkommen til kunstnersamtale med Mai Hofstad Gunnes og Marianne Heier onsdag 29. mars kl. 18.00.

Hofstad Gunnes er aktuell med filmen Celler og Vev som vises i Kabinettet i Kunstnerforbundet til og med lørdag 1. april.

Med utgangspunkt i Gunnes’ nye film Celler og Vev, vil Heier og Gunnes diskutere hvordan unntak oppstår, forstås og ivaretas innenfor ulike systemer: det estetiske, det vitenskapelige og det økonomiske. Når er uregelmessigheten en verdi, og når er den et problem?

Celler og Vev
Med referanser til aktuelle diskusjoner innenfor bio­teknologi, kobler Mai Hofstad Gunnes’ 16mm film sammen vev­kunst og genetikk. I filmen med tittelen Celler og Vev følger vi arbeids­pro­sessen til et kunstner­kollektiv som kommuniserer gjennom et kodet språk. Samtidig oppdager en forsknings­gruppe en ny genetisk mutasjon i et labo­ratorium for medi­sinsk genetikk.

Fra et feministisk perspektiv iscene­setter Mai Hofstad Gunnes’ film kollek­tive hand­linger som belyser asso­siative forbin­delser som til sammen danner våre felles fore­stil­linger.

Filmen vises hver hele og halve time gjennom hele utstillingsperioden (til og med søndag 2. april), og galleriet holder åpent etter kl. 17 i forbindelse med arrangementet slik at man kan se filmen på forhånd.

Mai Hofstad Gunnes (f. 1977) bor og arbeider i Oslo. Hennes kunst­neriske praksis består hoved­sakelig av film og video­installasjon. Hofstad Gunnes har sin utdannelse fra Univer­sität der Künste, Berlin, Center for Contemp­orary Art Kitakyushu, Japan og en MFA fra Kunst­akademiet i Trond­heim, 2004.

Marianne Heier (f. 1969) er billedkunstner og bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Accademia di Brera i Milano og KHiO, og arbeider primært med performance, tekst og installasjon.

Les mer om filmen Celler og Vev og om Mai Hofstad Gunnes.

Stillbilde fra filmen Celler og Vev (2023) — Mai Hofstad Gunnes
Stillbilde fra filmen Celler og Vev

Arrangementet er gratis og åpent for alle, og samtalen vil foregå på norsk. Arrangementet finner sted i første etasje i Kunstnerforbundet med trapp fra inngangen.

Arrangementet er et formidlingstiltak i regi av Atelier Kunstnerforbundet, et skreddersydd utviklingsprogram og produksjonslokaler i Kunstnerforbundets egne lokaler og er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge og Fritt Ord.

For spørsmål om arrangementet, tilgjengelighet eller om Atelier Kunstnerforbundet, ta kontakt på e-post.