Kunstnersamtale og lansering
27.05.23, kl. 14:00

Kunstnersamtale med Aslaug M. Juliussen og Charis Ann Gullickson

Vi ønsker velkommen til kunstnersamtale og lansering av katalogen for utstillingen ieš guhtenai sierranassii / hver og en av dem for seg / each and every one of them on their own av Aslaug Magdalena Juliussen. Charis Ann Gullickson har skrevet tekst i utstillingskatalogen, og i samtalen vil Gullickson snakke med Juliussen om hennes kunstneriske praksis og hvordan materialitet og tidkrevende håndarbeid skaper nye perspektiver.

Aslaug Magdalena Juliussens utstilling i Kunstnerforbundet er en fortsettelse av undersøkelser og arbeid som hun viste i separatutstillingen Skjæringspunkter/Intersections på Nordnorsk Kunstmuseum i 2018, kuratert av Charis Ann Gullickson. I utstillingen her i Overlyssalen viser Juliussen to nye verk i serien Várddus – Vy – View (2017–2023) der omdreiningspunktet er tekstil og tre, med innslag av materialer fra dyr. Tid­krevende tek­nikker er et viktig aspekt ved hennes verk, der lang­som­t og nitid hånd­arbeid er en hyllest til naturen, materialet og tradi­sjonene. Gjennom repe­tisjon, dekons­truksjon og undring ønsker kunstneren å se materia­lene i en ny kontekst.

Et utdrag fra Gullicksons tekst til katalogen som kommer ut på engelsk, norsk og nordsamisk:

Materiality is Juliussen’s starting point to create new perspectives. She uses everyday materials including textile, fiber, wood, reindeer antler, beeswax, hide glue, string, embroidery, paper, glass, chalk, metal wire and more. Juliussen collects, dissects, dissembles, sorts, and organizes the materials. She then reassembles the pieces shaping them into something new. Distinctive craft techniques link the various parts together. To the touch the resulting threads may feel anywhere from soft and warm to cold and sharp.

Textiles and gender intertwine on many levels. Juliussen’s use of textile craft techniques and “soft” materials immediately seem to evoke the female tradition. Historically the use of techniques such as embroidery, weaving, or sewing is dominated by women. This is also the case with soft duodji (materials; textile, leather and fur). Duodji is the North Sámi word to describe the Sámi craft tradition for crafting soft and hard materials (wood, antler and bone). This process is a holistic perspective that encompasses ethical, material, aesthetic and spiritual knowledge. For Juliussen this is a feminist tradition and a connection to memories of her Sámi foremothers.

Arrangementet vil foregå i Overlyssalen lørdag 27. mai kl. 14.

Les mer om utstillingen ieš guhtenai sierranassii / hver og en av dem for seg / each and every one of them on their own. Utstillingen vises til og med søndag 28. mai.

Aslaug Juliussen, ieš guhtenai sierranassii / hver og en av dem for seg / each and every one of them on their own. Oversiktsbilde av utstillingen i Overlyssalen.

Aslaug Magdalena Juliussen er billedkunstner som bor og arbeider i Tromsø. Hun er utdannet ved Statens Håndverk- og Kunst­industri­skole i Oslo og var assis­­tent for tekstil­kunstneren Synnøve Anker Aurdal i årene 1980-82. Juliussen har hatt en rekke solo­utstillinger ved blant annet Anchorage Museum i Alaska, Blaa­farve­værket, Nord­norsk Kunst­museum, Nord­norsk Kunstner­senter og Norden­fjeldske Kunst­industri­museum, og deltatt på en rekke gruppe­utstillinger i inn- og utland. Hun har utført mange offent­lige utsmyk­ninger og arbeidet sceno­grafisk på en rekke pro­duk­sjoner. Juliussens arbeider er inn­kjøpt av blant annet Stav­anger Kunst­museum, Nasjonal­museet, Nord­norsk Kunst­museum, Sametingets kunst­samling, KORO, Norsk Kultur­råd og Innkjøps­fondet for Norsk Kunst­handverk for KODE.

Charis Ann Gullickson er kunsthistoriker og kurator ved Nord­norsk Kunst­museum (NNKM) og ph.d.-stipendiat i kunsthistorie ved Norges Arktiske Universitet i Tromsø. Hun har kuratert og hatt ansvar for en rekke utstillinger og publikasjoner både hos NNKM og andre kunstinstitusjoner i Arktis, inkludert Anchorage Museum. Hun kuraterte Juliussens separat­utstilling Skjæringspunkter på NNKM, samt var redaktør for publikasjonen Intersections, Aslaug M. Juliussen utgitt av Arnoldsche i 2018.

Les intervju med Charis Ann Gullickson i tidsskriftet Kunsthåndverk.

Arrangementet er et formidlingstiltak i regi av Atelier Kunstnerforbundet. Atelier Kunstnerforbundet er et skreddersydd utviklingsprogram og produksjonslokaler i Kunstnerforbundets egne lokaler og er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge og Fritt Ord. Arrangementet er gratis.

Kunstnerforbundet er ikke universelt utformet, men vi arbeider med et prosjekt som skal bedre tilgangen til bygget. Ta gjerne kontakt dersom du har spørsmål om dette.