Kunstnersamtale
25.02.23, kl. 14:00

Samtale med Idun Baltzersen og Mattias Härenstam

Velkommen til kunstnersamtale med kunstnerne Idun Baltzersen og Mattias Härenstam lørdag 25. februar kl. 14.00 i Overlyssalen.

Vi ønsker velkommen til en samtale med billedkunstner og grafiker Idun Baltzersen som er aktuell med den nyåpnede utstillingen Baderne i Overlyssalen. Baltzersen vil snakke om tresnitt som uttrykksform med billedkunstner Mattias Härenstam, som også arbeider med treet som materiale i form av skulpturer og grafikk. De vil ta for seg det fortellende kontra det ubegripelige og mystiske, og om forbilder i sine kunstneriske praksiser. Utifra Baltzersen og Härenstams posisjoner som henholdsvis norsk kunstner bosatt i Stockholm og svensk kunstner bosatt i Oslo, vil de se på forskjeller og likheter mellom kunstlivet i Norge og Sverige.

Idun Baltzersen (f. 1987 i Trondheim) er billedkunstner og har studert ved Kunsthøgskolen i Bergen og Konstfack i Stockholm, der hun har vært bosatt siden 2011. Baltzersens arbeider kjennetegnes av en eksperimentell inngang til ulike trykkteknikker, gjennom tresnitt og assemblage på papir, tekstil og tre. Grafikkens mulighet til repetisjon brukes for å utforske identiteter og myter i samtiden. Gjennom monumentale avbildninger og skiftende perspektiver lar hun den betraktede ta posisjon ovenfor betrakteren, og på så vis får motivene autoritet. Baltzersens verk har blitt vist i en rekke utstillinger på gallerier og institusjoner de seneste årene. Hun er bl.a. representert i samlingene hos Moderna Museet, Magasin III Museum for Contemporary art, Haugesund billedgalleri, Göteborg Konstmuseum og Uppsala Konstmuseum.

Mattias Härenstam (f. 1971, Gøteborg) er billedkunster med utdanning fra Kunsthøgskolen i Bergen og Städelschule i Frankfurt am Main. Han bor og arbeider i Oslo med skulptur i tre og stein, samt tresnitt. Härenstam har hatt en omfattende kunstnerisk virksomhet med mange utstillinger og oppdrag i inn- og utland over de seneste 25 årene. For tiden er han aktuell med utstillingen Dagene er kortere nå, men jeg skal ikke la mørket ta meg på Kunstbanken i Hamar. Härenstam er tidligere styreleder og styremedlem i Kunstnerforbundet, og hadde separatutstillingen Jeg vet at du er der her i 2012.

Arrangementet er gratis og åpent for alle, og vil foregå på norsk. Arrangementet foregår i utstillingen i Overlyssalen, i første etasje med trapper. Har du spørsmål om tilgjengelighet, kan du ta kontakt med oss på info@kunstnerforbundet.no.

Arrangementet er et formidlingstiltak i regi av Atelier Kunstnerforbundet, et skreddersydd utviklingsprogram og produksjonslokaler i Kunstnerforbundets egne lokaler og er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge og Fritt Ord.

For spørsmål om arrangementet eller om Atelier Kunstnerforbundet, ta kontakt på e-post.